Tungfrihet eller Rakt

R

Rebecca-M

Hej!
Häromdage fick jag låna ett kimblewickbett av en tjej i stallet, och ponnyn som vanligtvis inte trivs med bett gick kanon!
Så nu ska jag köpa ett eget, fick ett tips av en tjej i stallet att köpa ett med tungfrihet (det jag lånat är rakt)

men- jag läste lite på internet och som jag förstår det kommer trycket från ett bett med tungfrihet hamna på lanerna ist. för på tungan + att bettet blir skarpare..

vad säger ni ? Någon som har erfarenheter från detta, vad skulle ni valt ?
Rakt eller med tungfrihet:angel:

Sv: Tungfrihet eller Rakt

Det beror på vad din häst trivs med. Vissa vill hellre ha trycket på tungan, andra vill hellre ha trycket på lanerna. Se om du kan låna bett och prova vilket din häst trivs med.

Om hästen gick jätterbra på det du provade, så tycker jag du ska köpa ett likadant. (om du nu inte har möjlighet att låna även den adnra sorten och testa.)

Jag har ett med tungfrihet... Det hänger på skroten i avvaktande på om jag skall kasta det åt h-vete...

Min häst fick stora blåmärken på lanerna av tungfriheten- o då var han ändå mjuk o lyhörd den månaden vi provade rida med det. Kände mig så dum när vi kom till tandläkaren o hon visade blåmärkena.... :crazy: Min hästs mun är inte annorlunda mot andras (det brukar jag få höra som argument, att det bara är min hästs mun som inte passade med det) utan tandläkarn sa att de skulle aldrig rekomendera tungfrihet till Någon häst alls! Förutom på lanerna så kan det orsaka blåmärken i gommen -om man har nosgrimma.

Enda anledningen till att jag prövade det från första början var att min häst hade börjat lägga tungan över bettet - med tungfrihet lyckades han inte...

Jag hade köpt rakt om jag var du (speciellt om hästen redan bevisligen gått bra på det!)

Hej!
Häromdage fick jag låna ett kimblewickbett av en tjej i stallet, och ponnyn som vanligtvis inte trivs med bett gick kanon!
Så nu ska jag köpa ett eget, fick ett tips av en tjej i stallet att köpa ett med tungfrihet (det jag lånat är rakt)

men- jag läste lite på internet och som jag förstår det kommer trycket från ett bett med tungfrihet hamna på lanerna ist. för på tungan + att bettet blir skarpare..

vad säger ni ? Någon som har erfarenheter från detta, vad skulle ni valt ?
Rakt eller med tungfrihet:angel:

om han/hon gick bra på det bettet du provade, varför inte köpa ett sånt ?
köpte själv ett kimbelwick bett till min nordsvensk häromdagen. har ridit med det 2 gånger och han accepterar det mer och mer. ja köpte det pga att ja ville ha ett när ja rider ut med honom (åtminstone i början) och när min kusin och hennes mamma rider honom. annars har ja ett tredelat med fasta ringar som han trivs bra med!
mitt är med tungfrihet, har inte testat rakt men iochmed att mitt inte ska användas så mkt och ja behövde ett så körde ja på det dom har på hööks.

längre fram hoppas ja på att inte använda det överhuvudtaget: )
Men som sagt skarpt och skarpt. alla bett är skarpa om dom inte används rätt !

Jag måste få försvara tungfriheten lite.

Väldigt många (de allra allra flesta) av de bett som säljs är väldigt illa designade, och då kan tungfriheten skada. Ett exempel är de tredelade tränsbett som säljs ganska mycket till islandshästar, men även de flesta kandarstänger på marknaden är felaktiga. De har ofta alldeles för breda tungfriheter. De tredelade betten har dessutom leder som kan ge punkttryck, och de oledade brukar ha en kantig övergång till tungfriheten. Självklart kan det skada hästarna.

Tungfriheten får aldrig vara bredare i innermått än än innermåttet mellan hästens laner. Dessutom ska övergången mellan tungfrihet och munstycke vara slät, och allra helst utformad så att trycket mot lanen inte hamnar uppifrån "åsen" på lanen, utan en aningen längre ner och över större yta. Dessutom ska ovankanten vara avfasad så att risken att det petar upp i gommen i stort sett elimineras, i alla fall om man har kinnkedjan korrekt spänd. Självklart ska hästen också ha en nosgrimma som är tillräckligt löst spänd för att den ska kunna gapa och komma undan allt tryck i gommen om man ändå inte skulle ha lyckats helt med tillpassningen.

Var hittar man då såna fantastiska bett, frågar sig säkert den som vill rida hästvänligt på stångbett. Svaret är: i stort sett ingenstans. Så det är kanske inte så konstigt att hästtandläkare avråder från tungfrihet.

Rätt tillpassade tungfriheter kan dock vara jättesköna för hästarna, särskilt för de hästar som har känsliga tungor och inte bör ha oledade bett utan tungfrihet. Det är dock ett problem som verkar vara underskattat av hästtandläkarna, kanske för att problemet inte visar sig lika mycket i kliniska skador som i obehag vid ridning.

Gillar inte tungfrihet då jag inte ser meningen med tungfriheten egentligen. Kan störa hästen i gommen och som tidigare skrivits - ge blåmärken. Hur lätt är det att hitta exakt korrekta mått till hästens mun, jag har problem med att tredelade bett ligger an på lanerna, de delade bitarna och min häst är rätt liten i munnen.

Jag har kimblewick utan tungfrihet och det fungerar fint. Jag har även kandar utan tungfrihet, funkar fint där också.

vissa hästar blir totalt omöjliga på raka bett utan tungfrihet så jag ser inget negativt med det.
Inga hästar jag haft o ridit med tungfrihet har haft blåmärken eller sår i munnen.

Jag är förtjust i jaktkandaren på vissa hästar. Och då absolut med tungfrihet. Inte heller har hästtandläkare och veterinärer utbildade på tänder hittat några konstigheter. Tja mer än förslitningar på bakre tänderna gjorda innan de kom i min ägo.

Jag har inte stött på någon häst som varit omöjlig att rida på raka bett. Antingen hittar man något som passar, dvs något delat eller rider dressyr på den. Måste man ha stång men ändå inte klarar av att rida med rakt stång kan man ha kandar där man kombinerar delat med rakt.
Men det här är ju ändå en smaksak, jag vet flera som säger som du också.
Min häst har iallafall för liten mun för att det ska passas där, smalt mellan lanerna.

Vi kan vara överens om att vara oense ;)

Det handlar inte om att klara av utan vad hästen trivs med.

Håller fullständigt med!
Jag har provat en hel del bett:bump:, bla det du nämner och det viktigaste är vad hästen trivs med:D

Min trivs bäst med rakt eller 3-delat eftersom att hon e så duktig på att trycka upp bettet i gommen, de blir inte så bra om man då har 2-delat eller tungfrihet;)

Jovisst, visst är målet att rida med ett så snällt bett som möjligt? Jag kan ju inte tro att jag är ensam om den tanken kring ridningen.
Bett med tungfrihet är ju inte speciellt snälla.

självklart, men ibland krävs det mer far att det inte ska bli farligt hur välriden hästen än är på backen.
Trivs hästen med bettet kan man inte kalla det elakt enligt mig, sålänge bettet är ärligt.

Det heter tungfrihet för som det låter- tungan ska gå fri. Lägger man till påståendena om att tungan är mycket känsligare än lanerna vill man hellre att tungan går fri från tryck. Tungan ska tydligen fästa upp mot nacken. -Spänningar i tungan kan speglas från en spänd nacke, -en späng nacke kan speglas från en tunga som utsätts för tryck eller binds fast. Om du tänker dej hästens mun innuti känns det mer samma form som ett stångbett med svag port än helt rakt. Och om bettet är helt rakt ligger det ju fortfarande lika mycket på lanerna, och tungan dessutom. Om man har kedjan nog spänd under hakan ska inte porten kunna resas upp och trycka så fruktansvärt upp i gommen på hästen.

Det är klart att man ska sträva efter ett snällt bett men säkerheten kommer först. Jag tycker man ska välja ett bett(oavsett om det är skarpt eller inte) som hästen tycker om.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Ace
·
Utrustning Jag sitter här och försöker läsa runt lite. Ska skaffa ett nytt bett till hästen, som jag får tävla dressyr med. Har i dagsläget ett...
Svar
17
· Visningar
4 473
Senast: lil-sis
·
Utrustning En av hästarna har ibland ridits på rakt kimblewick med lite tungfrihet. Det fungerar bra och hästen trivs bra med det, men då det med...
Svar
7
· Visningar
5 163
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama