Tungan över bettet?

Tigertofflan

Trådstartare
Ska rida in en travare till våren, skapade en tråd om det för ett tag sen. Hästen i fråga har alltid gått med tungband, och den föregående ägaren sa till den nuvarande ägaren att alltid ha på det eftersom hästen har lätt att lägga tungan över bettet.
Nu är jag absolut inget fan av tungband, och särskilt inte när hästen inte alls trivs med det (han slänger med huvudet, står med tungan ute, viftar med tungan och föfrsöker "dra" loss den).
Frågan är då, ska jag göra projekt av det och ge mig fan på att hästen ska acceptera bettet och försöka kunna rida honom utan tungband, eller får jag och hästen helt enkelt leva med att hästen inte tycker om bettet?

Just nu går han med ett tvådelat halfcheek, vilket jag inte tror sitter bra på honom. Jag har en del bett till min egen häst som jag kan prova på honom - mullen mouth bland andra. kan det vara en idé? Ägaren är alltid öppen för förslag, och om jag hittar ett bett som han funkar bra att rida på kan han ju kanske köra på det också?
Är det tillåtet enligt TR att tävla på bett utan parerstänger? Kan han köra på ett vanligt med lösa bettingar?

Sv: Tungan över bettet?

Klart du skatesta utan tungband... Jag/vi rider alltid utan! :o :D

På dom ställen (fyra tränare) jag har jobbat så har vi inte haft tungband då vi ridit! Så, prova på du, tycker jag iaf.:smirk:
//C

Min kbltravare la ofta tungan över bettet i början men vande sig med bettet efter ca 2 veckor. Har aldrig lagt tungan över betet sen dess. Tycker du ska pröva utan.

Jag har ju en häst som så fort han blir upprörd halar ut tungan till vänster och tuggar på den. Om han travar när han gör det så åker den gärna över bettet och så biter han sig själv så att det går hål.

Han får ha tungbandet när vi åker till banan men vid allt arbete hemma får han gå utan med målet att han ska gå lugnt utan att hetsa upp sig.

Jag håller på att rida in honom nu och har samma huvudlag som jag har när jag kör. Inget tungband. Än så länge funkar det men då har jag bara hunnit sitta på honom tre ggr, sen blev han stel i ett bakben och vi fick avbryta.

I mitt fall tror jag att det stora problemet var att de hade för tjockt bett i munnen på honom och att det gick så fort att han inte blev ordentligt inkörd.

I morgon testar vi ridhus med honom. :D

Ja han kan tävla på vanligt tränsbett.
Ta bort tungbandet. Precis som du är inne på, se till så att han har ett bett som passar och som han trivs med. Ev hissa upp bettet ett extra hål, om han gärna vill lägga tungan över.
Vi har inte tungband på någon häst, och får jag bestämma kommer vi inte att ha det heller.
Vet dock tränare som har tungband på alla hästar redan från inkörning, "för att de inte ska lära sig att lägga tungan över".
Himla konstigt att många hästar sedan är heta, svåra att tränsa osv.

Det är sällan man "får" bestämma om de behöver tungband eller ej.

En del verkar ha det genetiskt att de går och fipplar med tungan, men slipper man det får man vara nöjd. Andra hästar kan behöva tungbandet för halsens skull och då försvinner ju valbarheten också.

Men börjar man men unga nya hästar så kan man ju bete sig på ett sånt sätt att man minimerar behovet om det inte föreligger fysiska problem.

Min som var mycker svårtränsad när han kom till mig är numera snäll att tränsa oavsett om han blir utsatt för tungbandet eller ej. Om jag har valet blodig mun / tungband är valet inte speciellt svårt.

Han är dock den enda häst jag haft tungband på sen 1991. :D

Jag förstår vad du menar, och jag förstår varför du har tungband på din häst. Jag tror ändå att det i de flesta fall som jag ser gå med tungband, helt klart finns ett val.

Jag gillar inte heller tungband....och har aldrig använt det.
Däremot har jag en häst nu som de säger ska lägga tungan över.

Jag har köpt ett tungfelsgummi, någon som provat det??
Det kan ju funka, men tycker det finns viss risk att det åker av?
Sen finns det ju även tungfelsbett...men jag är oxå av åsikten att man ska ha så lätt utrustning som möjligt, så "ren" som möjligt...

Vi testade det på min systers ponny, men jag minns inte om det funkade. På honom fick vi ge upp försöken att korrigera tungan för han ville inte springa om han inte hade tungan fel. Ponnyer är som de är...

Jag har funderat lite på att prova på min men inte kommit till skott, mest på grund av att jag inte vill knöla in mer saker i munnen på honom just nu.

*knapplån*

Ett tungband av bra modell som är rätt påsatt ger inte hästen obehag. Jag, och många med mig, ser tungband som en säkerhetsutrustning. Inte alla hästar som behöver det men jag har inte haft så många som gått utan i lopp. Däremot har jag bara haft en häst som jag haft det på "hemma".

Ni som aldrig använder tungband, har ni någon bra motivering till att ni av principskäl tycker det är ok att utsätta kuskarna för den risken det kan innebära att inte ha tungband på en häst som borde ha det i lopp? Eller har ni bara hästar som tillhör den lilla klicken av hästar som aldrig någonsin lagt tungan över bettet, aldrig blivit lite ivriga, aldrig har dragit bak tungan på väg upp mot bilen eller i volten eller när det blir en kraftig tempominskning och kusken måste ta i den?

*knapplån*

Ett tungband av bra modell som är rätt påsatt ger inte hästen obehag. Jag, och många med mig, ser tungband som en säkerhetsutrustning. Inte alla hästar som behöver det men jag har inte haft så många som gått utan i lopp. Däremot har jag bara haft en häst som jag haft det på "hemma".

Ni som aldrig använder tungband, har ni någon bra motivering till att ni av principskäl tycker det är ok att utsätta kuskarna för den risken det kan innebära att inte ha tungband på en häst som borde ha det i lopp? Eller har ni bara hästar som tillhör den lilla klicken av hästar som aldrig någonsin lagt tungan över bettet, aldrig blivit lite ivriga, aldrig har dragit bak tungan på väg upp mot bilen eller i volten eller när det blir en kraftig tempominskning och kusken måste ta i den?

Precis som du tycker jag att det är en fråga om säkerhet, både för häst och kusk. Speciellt unghästar vid inkörning då det är extra viktigt att det inte händer ngt. Om hästen blir rädd och bråkar är det viktigt att man kan vara med, med handen. Leker de med tungan och bettet blir det svårt att styra och ha ngn kontroll. Tungbandet hindrar också att hästen drar bak tungan i gommen, vilket kan störa luftvägarna. Tungbandet är till för att skydda hästen och därmed även kusken, liksom övriga ekipage på banan. Vid tveksamheter om det behövs är det bättre att gå på säkerhet än att chansa...Däremot förstår jag er som inte vill ha tungband vid lugna turer hemma men chansa inte...

Det är ju jätte bra om man kan klara sig utan tungband. Och med ett tungfelsbett så kan man ju klara den saken i bästa fall. Men om de då drar bak tungan?? Vad gör man då? Och då de drar bak den så pass att de inte får luft?? Det är inte kul.

Men självklart ska man prova ut ett bett som passar hästen. Sen kan det faktiskt vara så att den blir lugnare i munnen av det, eller så kan den ju behöva tandvård, för att bli bättre. Men många hästar lägger t ungan över, eller drar bak den i sin iver att vilja springa, och då hjälper ingen tandvård i världen, eller passande bett. Då har man tyvärr bara tungbandet kvar.
Som förövrigt är en ganska simpel lösning, och som de bara behöver ha på sig en kort stund.

Jag har försökt mycket till min kallblodstravare som la tungan över bettet och drog, med resultat att vagnar gick sönder och jag ramlade av ett antal gånger då han drog över gärden helt okontrollerat.

Det vill jag inte uppleva någonsin igen.

Jag hade tungband i början på honom, men i takt med att han blev äldre ( 5 år idag ) och lugna ridturer så kan jag idag rida utan tungband och köra lugnt utan. Jag skulle däremot aldrig våga köra snabbt utan.

När jag rider har jag ett gag bett som jag kan kontrollera det på.

Alltså. Tungbandet i sig har jag inte jättemycket problem med, kan säkert tänka mig det som en säkerhetsutrustning på lopp och så vidare för att hästen inte ska "svälja" tungan. Men att sätta på en häst ett tungband när den redan inte trivs med bettet känns för mig bara elakt.
Hästen i fråga är dessutom bara fyra år gammal.

Jag ska expremintera lite med olika bett och se om jag hittar något han tycker om. Har också bettlösa alternativ som jag kan använda tillfälligt om nu det skulle behövas..

Tack för alla svar!

Hade jag en häst som drog bak tungan så att den inte fick luft, skulle den helt klart få ha tungband i lopp.
Annars anser jag att vill en häst sticka, så gör den, oavsett vad jag hänger på den för grejor. Alla våra hästar är fullt reglerbara.

Spöket har bara haft såna lugna snälla pållar sen 90-talet!

Men nu har jag ju tungbandshäst igen. :D

Ursäkta att jag lägger mig i diskutionen....

Jag har ingen erfarenhet av tungband men tänkte jag kunde dela med mig av mina erfarenheter endå.

När jag har börjat träns unghästar och de gärna lägger tungan över bättet så spänner jag upp det några extra hål. Betydligt mer än till en "vanlig" ridhäst. Dessutom kan du alltid testa att sätta på en remontgrimma så de inte kan öppna munnen.

Men säkerhet går ju självklart först.

Lycka till!

om hästarna brukar hålla på å krångla me tungan/va irriterade i munnen så brukar jag kolla upp så de inte är nåt me tänderna mm.. oftast brukar de ju va de om dom är irriterade.. om jag inte finner nåt fel så sätter jag hellre på tungbandet för säkerhets skull så dom inte sväljer tungan lr lägger tungan över bettet å sticker för de ä inte så jävla skoj när man inte kan styra :smirk:

*knapplån*

nästan knapplån.. men vill att solros får se mitt svar för att ev besvara frågan om balansen

Med bestämdhet vet jag att man samtidigt "bör" dra fram tungan lite när man spänner fast den. Då minskar risken för att få sånna där nuförtiden "populära" fel på struplock m,m

Men sen har jag ett svagt minne av att ha hört ngt om att balansen kan påverkas negativt om inte tunga ligger "på plats"... Kan ha varit ngn Engelsman inom galoppen..
Frågar er som kankse har koll på det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Sootie
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 071
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 617
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18