Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min häst slänger ut tngan utanför. Vi ska ha ut en tandläkare den 27/12. Jag har testat ett vanligt bridongbett, tredelat, rakt med tungfrihet, rakt appelmouth, hackemore, meilerbett. Är det någon som har ett förslag på ett bett jag kan prova med som du tror kan fungera?
Rid bettlöst eller med kapson. Löslongera, arbeta i grimma eller låt hästen vila.
Min ena häst gjorde likadant. Han hade elaka vargtänder som skapade ett fruntansvärt obehag.
Passa på att be tandläkaren att kolla så att bettet passar. Hästars mun är individuella och en del har mer eller mindre utrymme. Man kan förutom tandläkare även fundera över sin ridning, som min instruktör uttrycker det; det viktigaste är inte bettet utan att att handen är snäll...
Jag vet hästar som slänger ut tungan som ovana, ett sätt att undkomma bettets verkan. Men innan man funderar vidare kan det vara skönt att veta att hästen är ok i munnen. Vad hände när du red på hackamore?
Under förutsättning att det satt rätt, vilket jag tyckte att det gjorde, så blev han helt vansinig när man tog i det, minsta lilla. Jag var tvungen att ta exakt lika mycket i båda tyglarna annars visade han ögonvitorna och sprang iväg.
Jag är inte heller den som har en hård hand. Jag köpte honom för ca 2 månader sedan och han har tungan ute lite mindre nu än när jag köpte honom. Min tränare tror att det är någon som i prin cip dragit ut tungan på honom, så att han lagt ut tungan för att skydda sig.
Hundavel & Ras Om det främst ska vara en hund för dottern så skulle jag kika på dvärg- och mellanpudel eller en Löwchen. Pudeln kan ni teddyklippa så...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.