Tung i landning

P

prallan

Ar det nagon som vet den vanligaste orsaken att en hast ar tung i landningen? Ar det konstruktionsfel hos hasten? Ont? Svag i nagon del?:confused: :confused:

Sv: Tung i landning

Ar det ingen som vet?:confused: Har jag lagt traden fel? NAGON, HJALP!!

Du har inte lagt tråden fel..hehe..Jag vet inte varför, kanske kan det vara för att hästen hoppar lite mycket "rakt upp" i språnget och kan inte ta ut språnget tillräckligt...fråga din tränare om du har någon..:idea:

zoowie skrev:
Du har inte lagt tråden fel..hehe..Jag vet inte varför, kanske kan det vara för att hästen hoppar lite mycket "rakt upp" i språnget och kan inte ta ut språnget tillräckligt...fråga din tränare om du har någon..:idea:

Tyvarr befinner jag mig i Omradet Hastguden glomde! Ett litet PRIVATstall!

Förstår inte riktigt din fråga. Hur menar du att den är tung? Tung i handen, eller landar den som om den vore värsta klumpedunsen?

Om du tittar pa en hast, nar den landar med frambenen sa gor en del hastar det pa ett tyngre satt, det ar svart att forklara. Det ar ju ett ganska vanligt uttryck Den ar tung i landningen, det sades aven nu under bruksprovet

Det är svårt att peka ut en orsak till det. Det är oftast tyngre, lite oädla hästar som gör så och hänger ofta ihop med bristande spänst. Precis som någon annan sa så kan det vara att de hoppar för högt/kort och stannar upp i luften. I så fall får man försöka få dem att hoppa lägre och med mer bjudning, vilket ju inte alltid är så lätt.

RImligen skulle det ju kunna vara så att de har ont i frambenen också och blir spända pga detta, men det är nog förhoppningsvis inte så ofta det som är felet.

Så sammanfattningsvis, kan inte svara på frågan...;) Men tyngre hästar gör det oftare än lätta, spänstiga dito.

Sa antagligen for den ar lite tyngre, inte sa smidig eller ont i frambenen:idea: . Kanske man kan sammanfatta det som?:banana:

maria-mp skrev:
Sa antagligen for den ar lite tyngre, inte sa smidig eller ont i frambenen:idea: . Kanske man kan sammanfatta det som?:banana:

Jag tror det har med kurvan över hindret att göra, den landar nära hindret, och mer rakt ner. Kan väl också ha med tekniken att göra.
Man ser det också oftare hos de tyngre hästarna, men inte alla. Har alltid tyckt att det ser ut som om de borde få problem med frambenen.

Min ena påle började med att bli tung i ladningen efter hinderna. Dock kom det efter hon ahde varit skadad två gånger inom ett år och i samma takt började det strula på tävlingarna.
När vi sedan löshoppade henne så var hon tung i ladningen, dock så förbättrades det mkt till andre gågnen hon blev löshoppad. Precis som om en spärr försvann, "det gör inte ont att hoppa höga hinder". Efter att hon har fått sitt föl så ska hon börjas löshoppas igen, och förhoppningsvis komma tillbaka till tävlingsbanan igen.

Hästen i sig är en rejält byggd häst, dock inte tung och grov utav sig, samt att hon har en mkt fin språngkurva där hon hoppar igen väldigt mkt med kroppen.
Så hennes tunga ladning berode på en spärr i hennes huvud, om att det kan göra ont att landa....

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 112
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka