Tumör (marsvin)

skogsflicka

Trådstartare
Idag har jag varit hos veterinären med mitt ena marsvin. Hon har en tumör vid juvret. Veterinären tyckte jag skulle åka hem och fundera om jag vill operera henne, då det är en stor operation. Hon sa att jag kunde låta bli eftersom hon inte har ont och lider av den och beter sig som vanligt.

Jag vill operera bort den, men är ju så rädd att hon inte skall överleva. Tänk om hon skulle dö av operationen och så hade hon fått leva flera år till om de inte hade opererat.

Har era smådjur gjort någon liknande operation, hur gick det för dem?
Och hur vanligt är det att marsvin inte överlever sånt här?

usch va tufft.. mina marsvin har aldrig haft sånna besvär... men en tumör kan bli väldigt stor va!? ja vet att min systerdotter hade ett marsvin som hade tumör vid gammal ålder, de opererade o han överlevde! nu e han ju död sen ett antal år tillbaka.. kanske e bra att ta bort den så att de inte blir några problem i framtiden.. men de e helt upp till dig ju.. lycka till

Narkosmedlen man använder på marsvin är inte testade för dem, de är ju egentligen avsedda för hund och katt mest. Men veterinärer nu brukar vara kunniga. Dock finns det ju som sagt en liten risk att marsvinet inte klarar narkosen.
Om jag var du skulle jag nog vänta nån månad i alla fall och fundera på saken sen!
Som du sa så är det kanske ingen brådska om hon inte har ont. Hur gammalt är marsvinet??

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 222
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30