Tuggar bussar

NilaD

Trådstartare
Har precis fått hem en ny häst och upptäcker att den tuggar bussar, och nu menar jag inte några små tussar utan vi pratar långtradare. Hästen är nyligen vet.bes utan anm. på tänderna. Men tänkte att det är ju inte så ofta dom kollar kindtänderna, så sagt och gjort fram med ficklampan och kollade kindtänderna, dom var helt släta??? Kan det vara normalt? Minns att vi hade en häst i stallet som började tugga bussar efter tandläkarbesök med raspning. Kan det vara så att hästen är för hårt raspad eller vad??

Sv: Tuggar bussar

Kanske är det bara jag som är helt trött i huvudet, men jag fattar ingenting av vad du menar?!
Tuggar bussar och långtradare?! HAHA

Äh fattar ni inte så är ni nog trötta;)
Vet ni inte hur det ser ut när en häst tuggar för att sedan spotta ut? Det är höbussar, eller Tussar:D

Ta hästen till en riktig hästtandläkare, en häst som gör så har problem med tänderna och behöver hjälp snarast.
Annars lär den falla ur och bli sjuk.

Och ja den kan vara för hårt raspad det är därför man ska vara noga med vem som grejar i hästens mun, eller så sliter den sina tänder fel. I vilket fall så behöver den hjälp.

Hur gammal är hästen?

Isåfall får man väll skriva det anser jag. För mig är bussar normalt sett röda, rymmer minst 80 personer och drivs med hjälp av en motor.

Isåfall får man väll skriva det anser jag. För mig är bussar normalt sett röda, rymmer minst 80 personer och drivs med hjälp av en motor.

Jaha för mig är en buss blå:angel:

Ja men dialektalt så kan de även vara tuggat hö;)
Precis som höbös är dialektalt:D
Eller logen, ladan, loftet, rännet...ord man använder så ofta att man inte reflekterar över att det är dialekt.

Senast ändrad:

höbös?

Det är rekomenderat att skriva på rikssvenska å inte dialekt på ett forum iochmed att gävle bor å andra norlänningar verkligen inte förstår oss på vad skåningar m. fl. säger.

höbös?

Det är rekomenderat att skriva på rikssvenska å inte dialekt på ett forum iochmed att gävle bor å andra norlänningar verkligen inte förstår oss på vad skåningar m. fl. säger.

Född och uppvuxen i Gävle, förstår precis vad höbussar är. Så du får kanske gå lite längre norrut, eller ner i generationerna för att det ska stämma.

Höbös däremot är för mig okänt ;)

Till TS: Hur kollades tänderna på vetbes? Med munstege?

Född och uppvuxen i Gävle, förstår precis vad höbussar är. Så du får kanske gå lite längre norrut, eller ner i generationerna för att det ska stämma.

Och jag som är född och uppväxt i Skåne vet också vad höbussar är.
Kopierade detta från Nationalencyklopedin om sökordet buss:
bit tuggtobak i lagom portionsstorlek: tuggbuss; han lade in en ny ~

Immer

Senast ändrad:

Född och uppvuxen i Gävle, förstår precis vad höbussar är. Så du får kanske gå lite längre norrut, eller ner i generationerna för att det ska stämma.Höbös däremot är för mig okänt ;)

Till TS: Hur kollades tänderna på vetbes? Med munstege?

JAG bor såå långt norrut man nästan kan komma och jag förstår då inte ett dugg :crazy:

vår buss är vit körs av vår superchaffis helge och är vit till färgen länstrafiken :D lite OT

Höbös=det som blir kvar på golvet på logen, rännet, ladan, loftet, alltså småpartiklarna, typ små blad:D

Jag är då född å uppvuxen i gävle å jag har då aldrig hört det ordet för.

Kanske TS blir gladare om vi går tillbaka till ämnet? :angel: Dialekter lär väl inte hjälpa hästen...

Om det nu är så att pållen är totalt sönderraspad i sin mun finns det då något man kan göra eller måste man vänta tills tänderna slitit sig "rätt" igen tro?

Osannolikt att du lyckats bedöma de bakre kindtänderna med ficklampa på vaken häst utan munstege. Låt en veterinär gör en riktig undersökning istället så kommer ni säkert att hitta felet. Ofta handlar det "bara" om vassa emaljåsar som gör det smärtsamt för hästen att tugga och till viss del låser bettfunktionen. Visst kan en riktig klåpare ha varit framme, men att hela tandraden skulle vara plan låter otroligt.

Om de första kindtändernas tuggyta är helt plansliten tyder det istället på problem met betslet och en bettillpassning kan vara nödvändig. Detta påverkar dock inte tuggfunktionen (det finns många fler tänder att tugga med)!

Tugga bussar har använts på kurser jag varit på med folk från hela landet.
I sakfrågan håller jag med TantEster.
PL

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 957
Senast: Pallen
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 047
Senast: Egonson_
·
Hästvård Efter att jag märkt att mitt sto (19 årig varmblods travare) inte ätit kvällsmat och inte bajsat så ringde jag veterinären som kom ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 745
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Min pålle har haft svårt att tugga sen i somras och tar gärna emot idéer på vad det kan bero på... Han är 23 år men har alltid haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 635
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023