Tuggar bussar

Sv: Tuggar bussar

Tugga bussar är för mig ett vedertaget begrepp, åtminstone här i bohuslän, men det där med långtradare hittade jag ju på själv för att spela lite på ordets dubbla betydelse. Så tillbaka till ämnet :angel: Hästen är fem år gammal och i gott hull,vet ej hur vet. bes. gjordes.
Men vi lyckades faktiskt att se alla kindtänderna utan munstege, det lilla djuret är ytterst sammarbetsvilligt, och tandytan såg verkligen totalt plan ut. Ska försöka kolla imorgon igen eftersom jag nästan börjar tvivla på mig själv.

En femåring är fortfarande i tandfällning. Ännu mer osannolikt att någon raspat ner tuggytorna så de blivit helt plana. Ta en bild med digitalkamera om du har möjlighet, det vore intressant att se. För att verkligen kunna bedöma bör man även palpera tandraderna - rekommenderas ej utan munstege!!!

Nej, jag funderade på att sticka in handen men avstod även om hon e snäll :angel:

Har precis fått hem en ny häst och upptäcker att den tuggar bussar, och nu menar jag inte några små tussar utan vi pratar långtradare. Hästen är nyligen vet.bes utan anm. på tänderna. Men tänkte att det är ju inte så ofta dom kollar kindtänderna, så sagt och gjort fram med ficklampan och kollade kindtänderna, dom var helt släta??? Kan det vara normalt? Minns att vi hade en häst i stallet som började tugga bussar efter tandläkarbesök med raspning. Kan det vara så att hästen är för hårt raspad eller vad??

Jag förstår precis vad du menar! Hästan bussar när den äter och maten kommer ut i långa blöta längder. detta är med all sannolikhet krångel med tänderna, kanske vassa hakar långt in som du själv inte kan se. Sår i munnen eller i halsen, har sett bådadera, samt vassa hakar. Du måste kontakta en veterinär som är bra på tänder eller en hästtanläkare. Har du otur får hästen kolik annars eftersom maten ej blir tuggad ordentligt. Lycka Till!

Nu har jag bokat tandläkartid på klinik, så om två veckor får jag svar på vad det kan vara. Tandläkaren hade på sin hemsida lite info om olika tandbesvär, bla använde hon sig av utrycket "tugga bussar" så helt ute och cykla kan jag inte ha varit :)

hejhej
detta är säkert inte till nån nytta, men min shettis valack gjorde helt plötsligt an dag likasdant, valde att avvakta och efter 2 v hade han slutat helt.. kanske va det en spark eller nåt.. vem vet. nu är det bra iaf..

å jag fattar vad som menas med bussar, här i småland.. å bös här kallar vi mås.... :)

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 957
Senast: Pallen
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 047
Senast: Egonson_
·
Hästvård Efter att jag märkt att mitt sto (19 årig varmblods travare) inte ätit kvällsmat och inte bajsat så ringde jag veterinären som kom ut...
2
Svar
27
· Visningar
2 745
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Min pålle har haft svårt att tugga sen i somras och tar gärna emot idéer på vad det kan bero på... Han är 23 år men har alltid haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 635
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023