O

overtyre

Ibland när jag leder min häst (runt på området), i grimma och grimskaft, så börjar hon tugga. Vad jag vet gör jag inget speciellt då, och hon brukar vid de tillfällena gå med huvudet ganska lågt och går oftast lite snett bakom mig eller bredvid.

Det jag undrar är vad det kan bero på att hon gör så, och varför?:confused:
 
Sv: Tuggande?

Enligt MR betyder det att hästen visar att du är dens ledare, typ: "jag litar på dig och går efter dig".

När jag tränar från marken väntar jag alltid på den tuggningen innan jag fortsätter, så att jag vet att hästen accepterar att jag "bossar" över den.
 
Sv: Tuggande?

När en häst "tuggar" är det ett tecken på underlägsenhet.
Föl gör något som heter "föltugga" och med det säger/menar dem: Jag är helt ofarlig du är större än mig så gör mig inget illa!
Kan det möjlighen vara så att du passerar hästar, kanske i en hage bredvid och det är därför din häst tuggar för att visa sin underlägsenhet.
När du utövar NH med din häst i form av "Join Up" så är det tre tecken du ska ha av hästen för att den ska visa att den vill kommunicera och anta dig som sin ledare. Det är 1. ett riktat öra mot dig, 2. sänkt huvud till precis ovanför marken och 3. "tuggande och slickande".
Frågan är om det är mot dig eller andra hästar din vän gör det?! Var lyhörd och uppmärksam och hoppas att du fick svar på dina funderingar!
Mvh

Isabella
 
Senast ändrad:
Sv: Tuggande?

Men det konstiga är ju att jag inte gör ngt speciellt. Ingen övning eller så, jag bara leder rakt fram. :confused:
 
Sv: Tuggande?

Men hon är långt ifrån ett föl, hela tolv år gammal. ;)

De ggr jag sett att hon tuggat har det varit ggr som det inte synts till någon annan häst.
 
Sv: Tuggande?

När en kompis hade ute en horsemanship-man (lastträning) så sa han om hästen "tuggar" så betyder det att den tänker eller har lärt sig något nytt :idea:
 
Sv: Tuggande?

Enligt John Moore så är det hårddisken som jobbar. Hästen tänker och accepterar.
Min häst gör så när hon är avslappnad och ändå alert på vad jag vill.
Hon brukar kunna bråka en del men när hon gör så så brukar hon vara jättelydig!:)
 
Sv: Tuggande?

Hon har accepterat dig som ledare och visar det med sänkt huvud och tuggande. Så det är bara att gratullera :banana:
 
Sv: Tuggande?

min gör samma sak, men det kan vara när som helst. När jag klappar henne eller bara gosar så slicker hon sig om munnen och tuggar lite..´frustar även ibland...
 
Sv: Tuggande?

När jag tränar NH med min pålle och han är okoncentrerad på mig, kanske går iväg och kollar på nåt annat eller bara struntar i mina signaler, brukar jag skicka ut honom och låta honom springa några varv. Efter ett tag brukar han stanna, komma in till mig i mitten av banan (tuggandes och slickandes) och så fortsätter vi. Då är det som att han säger: okej, du är ledaren, vi gör som du vill!
Så ungefär samma sak som alla andra redan har sagt, att hästen visar att det är du som är ledaren, tycker jag också att det betyder!
Din häst kanske är väldigt känslig för signaler, så vid tillfällena när den börjar slicka och tugga kanske du tex har spänt axlarna, eller kastat en blick på hästen. nåt sånt kan få väldigt känsliga och uppmärksamma hästar att genast visa att det är du som är boss..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 538
Senast: amsway
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Av "anledning" började jag fundera på saken. Hur ofta brister du som vuxen ut i gråt? Ibland? En gång per år? En gång i veckan? Aldrig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 942
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp