"Tuffa hästar"

alice

Trådstartare
\"Tuffa hästar\"

Jag undrar vad det är man menar när man pratar om "tuffa hästar". Det står ju i annonser ibland "kräver rutinerad ryttare då hästen är tuff". Min medryttarhäst ska vara "tuff" enligt ägaren, men jag tycker han är det medgörligaste som finns....Ursnäll i stallet. Visst kan han ha vissa idéer om hur saker ska gå till på ridbanan, men det är ju bara att "sätta ner foten" så funkar det.
Vissa hingstar ska ju ge "tuffa" avkommor, tex Ceylon, vad avser man då? Kan inte någon försöka förklara ganska ingående vad man menar? Inser att det finns olika definitionsgrad på "tuff häst", men hur resonerar just DU!

//Alice

Re: \"Tuffa hästar\"

En tuff häst för mig är en häst som har mycket egen vilja och sätter emot rejält om ryttare och häst inte är överens om något, exempelvis bockar av ryttaren om den inte får springa så fort den vill, hugger efter en om man borstar på känsliga ställen, osv. En mesig eller snäll häst skulle också ta vid sig om man säger åt den, medans en hårdare och tuffare häst inte bryr sig eller ger igen ännu värre.

För mig är en "tuff" häst en häst med mycket motor och vilja. Det räcker oftast inte att säga till en gång utan blir kanske 2 eller 3 istället. Kan säkert vara annat oxå men så ser jag på saken.
Lady var tuff när hon var lite yngre. Hon plöjde rakt igenom både det ena och det andra. Spelade ingen roll om man styrde vänster...ville hon gå höger så gjorde hon det. Hon blev arg när man ställde krav på henne och framförallt om hon inte kännde ryttaren. Reste sig eller bara "växte fast" när hon kände för det...tuff eller trög...tja, lite a båda delarna... För mig är en tuff häst sån iaf!

En tuff häst för mig är när hästen inte är rädd för andra hästar, utan gärna tar en kamp med en hagvän eller inte ger med sig när ledaren säger ifrån. En tuff häst för mig är även en häst som går fram överallt, inte fjollar eller blir rädd för något i sin omgivning den är trygg och självständig och hetsar inte upp sig över något.
För mig har det alltså ingenting med vare sig ridning eller hantering att göra utan hur hästen mer mår inombords med sig själv.

MVH/

Jag tycker att en tuff häst är en het och svårriden häst som tycker om att göra precis det han/hon har lust med :smirk:

Ha det bra! :banana:

För mig är en tuff häst en sådan som inte tolererar att dess människa (eller hagkompisar) beter sig som en idiot. Den kräver respekt - då ger den respekt. Den kräver förtroende - och ger förtroende. Den kräver stimulans och utmaning - då ger den detsamma.

De flesta "tuffa hästar" jag träffat är bara jäkligt smarta och ställer högre krav än vad deras människa klarar av att möta. De flesta hästar är väldigt toleranta, vilket nog är tur - annars skulle det vara alltför många allvarliga skador och dödsfall inom ridsporten för att det ska vara roligt - men vissa hästar är mindre toleranta, ställer höga krav och tar ingen skit.

:bow: Bra talat! :bow:

Tack för en mycket bra beskrivning! Jag håller helt med dig, för det låter logiskt det du säger! Kort sammanfattat alltså; en "tuff häst" är en häst med intigritet! Har jag förstått det rätt?

//Alice

Integritet är ordet ja. Den bästa egenskap en häst kan ha, enligt mig. Jag VILL ha en känga när jag gör fel, för jag vill lära mig att göra rätt. :cool:

För mig har det alltså ingenting med vare sig ridning eller hantering att göra utan hur hästen mer mår inombords med sig själv.

Så tycker jag oxå! Min ena häst är tuff! :love: Han går fram överallt och hoppar vilka hinder som helst. Han är tävlingsinriktad och gillar utmaningar.

Han är även lite så som Tassetass skriver. Han är schyst och bussig och försöker göra sitt bästa, men om jag är helt ute och cyklar säger han ifrån, utan att bli hispig. En mesigare häst hade kanske blivit mer stirrig och nervös av motstridiga signaler från en otydlig ryttare.

Jag tyckte mitt hbl-sto var tufft, på flera sätt. Hon brydde sig inte om traktorer eller lastbilar, höjde inte på ögonbrynen för knappt något. Sedan var hon "tuff i psyket" om man kan säga så, ibland kändes det som om hon tyckte att människan var en lägre stående varelse typ. Skulle alltid ha sista ordet och bita ifrån så fort något inte passade. Ansåg inte heller att folk som hon inte kände skulle gå fram och "kladda" på henne. Hon hade en enorm personlighet och var jäkligt snäll. Gud vad jag saknar.... *ler*

:bow:

tuff häst = häst med hårt psyke, dvs psykiskt starka. I många fall medfött, ibland generellt för en ras eller linje.

Kan jämnföras med hundar, där schäfern t.ex. inte räknas som så tuff, medan doberman och riesen schnauzer (felstavat till tusen?) gör det.

T.ex. är många quartrar tuffa, särskilt de som är avlade för att ha vallinstinkt på boskap.

Man kan säga att de är dominantare än andra. De kräver en fast och konsekvent ledare. Ej någon diktator, men inte heller någon som tramsar. Rak kommunikation är viktigt för alla djur, men särskilt när det gäller de med hårt psyke.

Man bör också vara medveten om att dominanta djur gärna testar ens ledarskap, för att se om de kanske kan ta över en dag. Mellan dessa prövningar är de dock väldigt bra att ha att göra med. Man vet var man har dem, de ger så att säga ett fast handslag.

och som tassen skrev, de kräver mer, men får de det så ger de också mer.

För mej är en "tuff häst" en häst med stark egen vilja. En häst som ifrågasätter det man gör och har egna åsikter. Tuffa hästar är svåra att bestämma över utan man får tänkla till och bli vän med en sånn häst på ett helt annat sätt.

En "tuff häst" är trygg i sej själv och inte rädd av sej. Den har ofta ett väldigt starkt psyke och är smarta. Ofta har dom nog åxå rätt goda erfarenheter av människor för dom vågar sätta emot och protestera när dom tycker nåt är fel.

Det vill inte jag. Jag blir rädd då. Man behöver inte bara skricka för att höras. Även tysta ord kan höras, om man lyssnar.

Handlar det inte mest om hur man är själv? Är man tuff själv, klarar man av en tuff häst. Likväl som att en häst som anses tuff av en person inte alls uppfattas så av en annan.

Tack för mycket bra beskrivningar/förklaringar! :bow: Inser att det nog är ett "tuff häst" jag söker eftersom jag är ute efter lite vilja, personlighet och "jävlar-anamma", dock i balanserad tappning. :D

//Alice

Har en quarter och han är i mitt tycke "tuff". I både hantering, ridning så måste man vara väldigt konsekvent och ha ganska tuffa ramar om hur man vill att allt ska gå till. Minsta lilla han känner osäkerhet från den som hanterar eller ryttaren, så tar han sig gärna friheten att hitta på egna saker. Men för den skull är han inte dum, drar inte iväg, bits eller sparkar inte. Utan han kan t ex visa att han minsann kan flängtrava runt banan med huvudet hööögt istället för att ta en galoppfattning..Inte stå still på stallgången när man borstar t ex..inte stå still när man sitter upp och såna grejer. Han är även tuff så att han går fram överallt, det är inte mycket han är rädd för, förutom smällare på nyårsafton.
Min tränare säger även att han är en smart häst, som lär sig nya saker fort, men det är ju också så att dom hittar på alla "kryphålen" och kan komma undan lättare med en ovan. Det är i mitt tycke en tuff häst.!

Det du skriver stämmer i de flesta fall. Men jag vet en "tuff" ponny som har en mkt stor egen vilja....
att äta gräs. :D Behöver jag skriva mer? ;)

Sådär tycker jag delvis också att en "tuff" häst är.
Men jag tycker också en tuff häst ibland kan vara något negativt. En tuff häst i mina ögon kräver mycket mer ledarskap och pondus från sin människa, och det är inte alltid jag orkar mentalt med en sån häst. Jag antar att om man själv har stor pondus, känner sig själv och tror på sig själv och är väldigt säker i sig själv, är det inga problem med en "tuff" häst men jag är tyvärr inte där än. Det kräver mycket mer av mig, kräver mer eftertänksamhet, mer supernogrannhet i mitt egna beteende gentemot hästen, just eftersom den kräver mer av en ledare.
Dessutom kan sådana hästar vara himla svåra om de tidigare varit hos en människa som varit på tok för mesig och okonsekvent. Då kan det ta lång tid innan man får den hästen att respektera en människa igen och det krävs mkt tuffhet från en själv.

Jag tror nog alla hästar kräver respekt och förtroende, men olika mycket och på olika sätt.

Själv tycker jag det är lättare att "nå" en häst som inte är sådär stentuff. De bjuder till lite mer, de behöver man inte bevisa fullt lika mycket för, för att vinna deras respekt, även om man såklart inte kan bete sig hur som helst. Så som jag är som person har jag lättare för att vara kärleksfull och så som jag VILL vara med hästen om den inte är stentuff i skallen.

Men jag tycker också en tuff häst ibland kan vara något negativt. En tuff häst i mina ögon kräver mycket mer ledarskap och pondus från sin människa, och det är inte alltid jag orkar mentalt med en sån häst. Jag antar att om man själv har stor pondus, känner sig själv och tror på sig själv och är väldigt säker i sig själv, är det inga problem med en "tuff" häst men jag är tyvärr inte där än.

Fast det tycker jag låter mer som en tuff men något felhanterad häst. Jag är en ganska feg och mesig häst-människa, men som jag skrev innan är en av mina hästar tuff. Och det är faktiskt han jag trivs bäst med.

Han som red in honom har berättat att de hade några hårda duster i början, men när han väl var "tämjd" och inriden var han oerhört hygglig och sympatisk. Jag köpte honom som femåring (för tio år sedan) och jag har aldrig behövt visa att det är jag som bestämmer. Tvärtom - när jag blir rädd eller mesig kompletterar han mig. Han är så trygg i sig själv att han inte tolkar osäkerhet från min sida som en utmaning eller som en fara.

Men det är nog väldigt viktigt att en tuff häst blir inriden/människovan av någon som är klok, kunnig och trygg.

Liknande trådar

Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har nyligen börjat hjälpa till i ett stall och fått ansvar för en nytillkommen häst som blir väldigt stressad av att vara själv i...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 488
Senast: Naria2020
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar