Trygg utan volt

skogsridmulle

Trådstartare
Då är det snart dags att flytta hästarna till bete. Markägarn är på mig så jag känner inte att jag har något val. Och flytten ger mig lite oro eftersom Dorri är lite opålitlig:angel:

Jag fick ju hem honom i augusti o det har varit en lång väg att få bra kontakt o trygghet i ridningen. Han behöver ju marktränas o lösgöras innan uppsittning för att inte få ett nervöst sammanbrott. Har provat sitta upp utan att markarbeta o det kändes helt livsfarligt. Landade i en virkeshög sist jag provade att sitta upp barbacka ute... :crazy:

Nu är ju det här ett tag sedan. Men att flytta hästana till ett ställe där jag inte har en volt att värma upp på och om han sticker är det ett begränsat ställe han kan springa på o för mig ett föhållandesvis ofarligt ställe att trilla av hästen på. Nu börjar väl ni undra varför jag inte slaktar honom men faktum är att stora framsteg har gjorts o numera fungerar han bra. Men självklart är jag orolig när min trygghet på volten o med rutinerna försvinner.

Hur ska jag få den tryggheten utan volt? Eller ska jag markarbeta under betet? Känns som att det inte kommer bli bra för då har jag nog en vildhäst att börja om med i höst...

Råd? Erfarenheter? Snälla :bow:

Sv: Trygg utan volt

Vad duktig du är som kämpar!

Det jag undrar är, ska du hålla igårng som vanligt under betet med ridning eller ska du ge honom semester? Det bästa för er båda är säkert att hålla igång honom. Finns det bara en bit slät mark i anslutning till betet så kan du säkert jobba honom där innan du sitter upp. Annars kanske du kan hitta nån plats som du gör till "er", inom rimligt promenadavstånd.

Går det verkligen inte får du väl ge honom helledigt och räkna med ett par steg bakåt i utvecklingen. Förhoppningsvis tar ni igen de stegen ganska fort, hästar minns mer än man tror.

Lycka till!

Ps Kanske kan du stänga av ett hörn i sommarhagen som blir som en liten ridbana?

Finns det lite planmark i/bredvid beteshagen?
Då är det bara att göra en liten "paddock/rundcorall" med stolpar och band där om du vill hålla igång honom under betet.

Att stänga av en liten bit av hagen till ridbana kan vara en idé, du kan ju använda "nertrampningsstolpar" och plastband så att du kan ta ner det efter att du ridit.
Men oavsett om du kan vara på inhägnat område eller ej så är det viktigt att ni skapar en fast rutin, precis som ni har nu. När du funderat ut en lämplug rutin till er så gå inte för fort fram, markarbeta på vägen om ni inte lyckas göra ett inhägnat område. Sitt inte upp om det inte känns rätt; vänj han vid markarbete på det ni stället ända tills ni båda känner er säkra med att sitta upp.
Om ni bara tar det lugnt och det blir bra från början så tror jag att detta miljöskifte och tvingade nya rutiner kan vara ett steg framåt för din och hästens relation!

Jag funderar...kan det vara så här att ni kan ta nästa steg i er utveckling tillsammans genom markarbete utan staket. Jag menar inte att du ska ha honom lös, men att ni kan gå ut tilllsammans i repgrimma, gå igenom passager, hoppa över en bäck, backa igenom en grindöppning, köra på lång töm och liknande. Det kanske vore perfekt för er just nu?

Bara en idé!

OA

Har hästen fått någon viloperiod sen den kom till dig? Jag reste bort ett tag i somras och trodde att jag skulle få backa flera steg med min häst, men det var tvärtom! Hon behövde tydligen få slippa alla konflikter och krav för att bli mer harmonisk. Så det kanske kunde vara något?
Vi har gjort så att vi har trampstolp och plastband i hagen, där vi kan longera o dyl - funkar skitbra.
Hoppas det blir bra för er!

Tack alla för alla bra råd, jag har ju faktiskt plaststolpar hemma så jag kan ju göra en liten volt där:idea:

Jag ska faktiskt även se om jag inte kan prova det andra alternativet med "uterutin", det lät som att det kanske kan vara något. O att prova ny ute markarbete i skogen lät riktigt spännande!

Ang vila så har han fått vila en gång i en vecka o efter det var han helt rabiat o sprang runt o bockade så nu låter jag honom vila några dagar då och då istället. Det fungerar mycket bättre.
Ett tag red jag varannan dag o då gick det bättre än när jag red varje så det stämmer att de behöver pausa också. Han ska få vila för tyvärr måste jag jobba mycket i sommar men minst två pass i veckan ska jag försöka hinna med så att han inte blir vild igen(han stod trots allt i många år hos olika ägare för att de inte klarade av att hantera/rida honom).

Tack igen alla!:)

Hahah, det är min häst nr 2 :love: Jag har oxå en sån häst. Har vart till Mälarkliniken, kirppraktor, massör etc etc och hon har inga som helst fel :idea: Problemet sitter alltså mellan öronen :p Det spelar ingen rolll huur mkt hon skenar runt på volt före för hon ska alltiiiiid kasta av mej ;) Hehe, men jag kastar mej upp i farten och håller mej på ½ meters volt att hon inte kan sticka iväg med mej och kasta av mej. :angel: Hon har alltså huvvet helt åt sidan så mkt det går tills hon tröttnat på att ha huvvet åt sidan så då kan vi gå frammåt och rida som om ingenting har hänt :banana: Funkar inte nåt sånt så skicka hästen till mej, min specialltte :banana: :banana: :banana:

Hej Minni, ja visst är det kuuul:angel:
Jag brukar göra samma sak, ta in på en volt. Nu gick vi tyvärr omkull för två veckor sen så det har varken blivit ridning eller flytt till hage. Idag var vi på promenad, imorgon ska vi markarbeta o i övermorgon blir det lite vilda västern!:rofl:
Måste säga att jag utvecklat ett otroligt bra knäslut!

Har du ngn tränare som kommer och hjälper dig?
För mig var vändpunkten att få ut en instruktör som gav mig nycklar att hantera situationer som uppstod, inget märkvärdigt, men för mig o mitt sto var det allt!
Har jobbat med sitsen i ett halvår, och numer kan min häst lita någorlunda på att jag inte ska förstöra balansen för henne, vilket har lett till att vi kunnat bygga en förtroendefull relation som ingen kunnat ana så sent som i december...

Ja det har jag, hon både rider (väldigt sällan tyvärr) och ger mig lektioner. Jag håller med - det blir en värld av skillnad. Men hur gör man utan volten o rutinerna? Nu har jag fått jättemycke bra tips men fler är välkomna!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 176
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka