Tryckvagn, långsamkörning, klättring, snabbjobb etc

Djurjouren

Trådstartare
Nu var det länge sen jag var aktiv så jag behöver uppdateras, inspirera mig lite. Hur tränar ni?
Ta tex tryckvagn som är en gamal favorit, blandar ni tryckvagnsträning med nsabbträning eller låter ni pållarna tryckvagnas en period, snabbtränas en period?
Pulsen, var har ni den?

Det var 20 år sedan jag sist använde tryckvagn,då i det skäl att vi hade för hårt underlag att träna på.Vi skrittade långt å länge med tryck.

Hur har din häst tränats tidigare?Och vad har han för humör?Det är ju mycket som spelar in för att få den bästa metoden för att just den hästen skall tända till.

Berätta lite mer om hästen så blir det roligare att spåna om träningsideer.

Du kan väl också börja mäta hans vilopuls o.s.v. :)

:idea: Pulsen brukar jag ha under huden..( jag skämtar va?!) :D :D Alla hästar här tränas helt efter individen, en går bara tungt, långt o i kuperad terräng ( har miltals med skogsvägar här) en varvar skrittjobb med tung träning och korta snabbrusher i 30/25 tempo, en annan travjoggar mellan 1 0 2 mil varannadag och så vidare. och starthästar går bara motion för det mesta, en av dom får 1 snabbjobb före start i maxspeed, en annan trycks ur 3 dagar före start. Är nöjd med detta upplägg då det har lönat sig bra genom åren :rofl: :rofl: tror att det är viktigt att individanpassa träningen likaväl för hästar som för människor. Använder mycket sällan pulsmätare och klocka - enbart i snabbjobb i de fall jag gör det.. en gång fick jag lära mig ( man hade inte pulsmätare då...) att när hästen skummar i mun och mellan bakbenen är det dags att sakta ner.. :rofl: :rofl: och att man vinner inga lopp hemma i träning!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 378
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka