Tröttnat på havre?

Shaklima

Trådstartare
Jag är lite förbryllad över min häst just nu.

Igår när jag kom till stallet för att släppa ut hästarna hade han haft ungefär en halvtimme på sig att äta upp havren. Han stod och väntade på mig och var inte det minsta intresserad av att äta upp de halvkg han lämnat kvar. Okej tänkte jag, han vill väl bara ut helt enkelt.

Innan jag åkte hem igen kollade jag i krubban, luktade på havren och smakade, inget konstigt som jag kunde upptäcka. Jag la i hans intagsmat, inklusive havre, och åkte hem.

När jag kom tillbaka till stallet hade han varit inne i ungefär en timme. Allt silage var uppätet, precis som på morgonen, och det låg ett halvkg havre kvar i krubban. Han kom och tittade på mig när jag stod och klia mig i huvudet över krubban, och han åt en näve ur min hand, men ville inte äta upp det som låg kvar, så jag tog ut det och slängde det.
Eftersom att jag vet att han är lite känslig tempade jag honom och kollade magen - inget konstigt.

På kvällen gick han betfor som han åt upp precis som vanligt.

I morse låg det ett helt kg kvar i krubban, och när jag släppte in honom var han inte intresserad av något annat än silaget. Han kollade vad som låg i krubban, tog en munful och lät resten vara.
När han stog på gången och fick en tappsko fixad passad jag på och se om han ville ha havren hinken, och det gick absolut bra.

Har han lessnat på havre? Själv hade jag nog blivit lite less på att äta samma mat dag ut och dag in :angel:

Hästen är alltså 5 år, har uträknad foderstat, äter 3kg helhavre om dagen (eller åt, för nu äter han ju inte havren...)

Sv: Tröttnat på havre?

Är ju svårt att säga, teoretiskt så visst kan de ledsna på ett foderslag. Samtidigt så tycker de något är gott brukar de äta det.

Så jag skulle mer tro på att det endera är något vajsing med havren, hygieniskt eller konstig smak eller så.

Eller - vilket känns troligare - så är han helt enkelt less på att äta såpass 'stor' mängd mat? Det där var mitt eviga problem med fullbloden, de var helt enkelt inte sådär överdrivet förtjusta i att äta större mängder kraftfoder, utan lämnade då, och åt silaget m.m.

Exakt samma sorts kraftfoder men i mindre mängd och krubban renslickad och allt uppätet.

Hade precis samma problem med min 2års hingst i våras, han slutade äta havren helt o hållet, även när den var blandad med betfor. Alla de andra hästarna (9st) åt utan problem, så jag har svårt att ro det var nått fel på det. Däremot gick pellets av alla sorter ner, blanade jag havre o pellets så sorterade han ut pelletsen o åt bara dessa

Mitt fullblod slutade också äta sin havre för 1½ år sedan. Blandades den med betfor eller liknande så åt han inte alls. Sedan dess äter han pelleterat foder med god aptit och är fortfarande inte ett dugg intresserad av havre.
Kan mycket möjligt vara så att din pålle har ledsnat!

Eller - vilket känns troligare - så är han helt enkelt less på att äta såpass 'stor' mängd mat? Det där var mitt eviga problem med fullbloden, de var helt enkelt inte sådär överdrivet förtjusta i att äta större mängder kraftfoder, utan lämnade då, och åt silaget m.m.

Det är väl lite det jag lutar åt nu, att det är för mycket samtidigt, å andra sidan är han en stor häst á 650 kg, så han borde ju ha plats för lite :confused:
Idag fick han krosshavre blandat med betfor i hinkarna för att se om det gör någon skillnad.

Det kan ju vara så att hygienen är mindre bra, å andra sidan är det 40 hästar i stallet, varav 30 äter samma havre som han gör, och ingen annan har slutat äta den.

En annan teori är att han tycker det är jobbigt att tugga den ( han får alltså helhavre). Hade riktigt tandläkaren ut i somras som konstaterade att allt ser fint och normalt ut i munnen, inget konstigt, och jag har inte märkt något när jag ridit heller.

Min 4-åring är sådär med!

Gav havre blandat med betfor, först åt hon upp allt om än med pauser.
Sen slutade hon äta betforn, då fick hon enbart havre.
Sen slutade hon äta ren havre :grin:, då började jag blanda i lite betfor igen, då gick det i.....

Tror helt enkelt att hon är lite kräsen och tröttnar fort.
Hon är verkligen ingen gluffs när det gäller mat överlag. Nya smaker spottar hon ofta ut. Morot tog tid för henne att lära sig äta. Äpple är sådär, tränaren skulle fjäska med en sockerbit, den spottade hon ut. (har provat socker förut hemma med med samma reaktion. :angel:)

Det som hjälper hemma är lite variation när man märker att det börjar gå trögt. Inte optmalt, men bättre än att inte få i dom någonting alls.

Det går inte att koppla ihop med att han kollapsar då? Eller är det någon annan av dina hästar som gör det? Tänkte att det kanske kan ha ett sammanhang.

Annan häst som kolappsar, inte min, som tur är.

SaraXX: njae, idag när jag kom hade han slickat krubban ren, fanns inte ett spår av krosshavren och betforen, samma sak när jag gav honom mat lunch och em, allt gick ner blandat med betfor.
Han är nog inte den typiska magsårshästen, väääldigt cool, ligger ner och sover, ingen stress hos honom whatsoever.

Ett av symtomen på magsår är just nedsatt/ojämn aptit där hästen ofta tar pauser när den äter, ffa med kraftfodret. Magsår är väldigt vanligt hos våra hästar och drabbar inte bara "de stressade".

*KL*

Psykisk stress har heller inte kunnat kopplas till magsår, så dåligt tecken att gå på.

Vanligaste orsaken till magsår är utfodringsrelaterade, för många timmar utan mat och/eller för lite strå (blir lite samma resultat)

Min förra häst tröttnade på sitt krafftfoder ungefär en gång om året. Då var det bara att byta till ett annat som han åt med god aptit i ca ett år sedan var det dags igen. Så prova att byta, det kan mycket väl vara så att han har tröttnat helt enkelt.

Inte omöjligt. Hade leg. tandläkare ut i somras på rutinkoll och konstaterade att allt såg bra ut och var som det skulle.

Nu får han en dl torr betfor tillsammans med havren och då äter han, så känns det nog som att problemet är löst.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 020
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka