Trött på "snälla" hundar...

ujent96

Trådstartare
Är just nu vansinnigt trött på den delen av oss hundägare som inte tar sitt ansvar.
Har under mina år som hundägare ( bara drygt 6 år) träffat en hel hop med hundägare som bedyrar hur snälla deras hundar är- "kan de inte få hälsa?"
Ibland hinner hundarna knappt nos mot nos innan den andra hunden hoppar på min. Grrrrrrrrrrrr....

Här om dagen band jag min hund utanför affären på campingen vi låg på. Kommer ut igen efter en kort stund och möts av ett öronbedövande skällande och morrande. Då hade min bundna hund blivit påhoppad av en förbigående hund som ALDRIG brukar göra så... Som tur är är min egen hund så snäll att han inte ens vet hur han ska försvara sig- annars vet jag inte hur det hade slutat.

Jag är väl dum kanske men om någon säger att dennes hund är JÄTTEsnäll tror jag ju att den är lika snäll som min egen, dvs inte ens tänker tanken att morra eller ännu mindre bita en annan hund. Någon mer som har samma erfarenheter som jag?

Sv: Trött på "snälla" hundar...

näe, inte direkt aggressivitet, snarare okunnighet om sjukdomar... vi hade kennelhosta på min brukshundsklubb bara för några veckor sedan, och då var det en idiot i min valpkurs som kom med sin hund fastän hon hade insjuknat. "ja, hon har låtit konstigt flera dagar och hostat och spytt endel" kläckte han ur sej när han redan varit på plats i typ en halvtimme. GAH! vad förbannad man blir då.
Tur att jag aldrig låter min hund hälsa på någon annan hund som jag inte känner ägaren till :devil:

Ja, sen vet jag många snälla hundar som någon dag kommer att drivas att bita någon pga att ägaren behandlar dem som en gud och sedan sitter och funderar varför hunden kommenderar som är såååååå sött och varför den alltid suger på sina tassar på jobbet då hon inte har tid eller skriker åt den osv...:crazy:

:rofl: inte jag heller nu när jag läste det igen....:angel:

Alltså jag har ett par bekanta som fjäskar för sina hundar på samma sätt som en valp visar sig underlägsen inför äldre. En av dem tycker att det är väldigt sött då hunden kommenderar henne och går alltid med på vad han vill. Om hon begär hunden att sitta, då morrar han..
En annan bekantas hund har inga problem hemma där matte gör allt för honom, han får välja sin mat och sovplats och han kommer upp i famnen på henne då hon läser tidningen, och då lägger hon genast bort tidningen och kliar hunden istället. Hon säger att hon inte läst tidningen på flera månader.... På jobbet ligger denhär hunden och suger på sina tassar från morgån till kväll. Matte är stressad och skriker åt hunden att gå bort då den vill ha uppmärksamhet. Jag föreslog att hunden är stressad pga att hon beter sig helt annorlunda på jobbet än hemma, men hon gick till veterinären och skaffade antibiotikakur.....:crazy:

finns fler exempel också.. jag tycker det är hemskt när man ser osäkerheten lysa i ögonen på hunden och går det för långt så kan morrandet övergå till något allvarligare.. Ändå bedyrar matte att min hund är vääärldens snällaste..

hoppas det var lite klarare text...:p

Jag är så trött på människor som skaffar stora hund fast de har noll koll på vad de håller på med. En liten hund gör sällan någon skada, men en stor hund kan det gå riktigt illa med om man inte fattar.

En man har i området har en rhodesian ridgeback som han inte har en uns kolla på. Han har kopplet virat flera varv runt handleden för att han inte ska tappa kopplet när hunden drar iväg. Den skäller på allt och alla, spelar ingen roll om du har hund med dej eller inte, han skäller så fort han ser folk. Ska ju tilläggas att vi bor i centrala Göteborg, så det finns en hel del människor här.

Det är så tragiskt på en annars väldigt fin hund.

Har faktiskt aldrig varit med om detta. Jag tycker att man ser på djurens kroppsspråk om det är en bra ide eller ej. Sen har jag iof en hund som man sällan vill hoppa på. Han är redan underlägsen nog och gör sällan anledning för någon till slagsmål. Men han har blivit påhoppad, dock inte då jag tillåtit någon att hälsa.

Dessutom vill jag i regel hälsa på ägaren först och hans hund innan jag släpper fram min. Då hinner man få en bild och hundarna hamnar i underläge. Och slutligen låter jag i regel aldrig hundar hälsa kopplade.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 382
Senast: soom
·
Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 245
Senast: Berin
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 346
Senast: Jenka
·
M
Övr. Hund Nu behöver jag lite råd från klokt bukefolk. (Vill börja med att tillägga att vi skall börja individuella kurser med inriktning på lösa...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025