Trött på sadelletande...

ylvalill

Trådstartare
Nu ger jag snart upp... :cry: Pållen har nu helt vuxit ur sin sadel så för tillfället får han vila i väntan på att vi skall hitta en ny sadel. Jag har varit på jakt efter en ny sadel länge men det verkar stört omöjligt att hitta nån som passar min krångelpelle.

Pållen är en hbl/arab korsning som rids ute i skogen samt (förhoppningsvis iaf) i dressyr. Han har varit skadad länge och är under igångsättning, vet inte om han kommer att hålla för träning öht, iaf är chansen ganska stor att han kommer att muskla sig ordentligt så fort jag får tag i en passande sadel så troligtvis kommer han växa ur även nästa sadel ganska snabbt. Ush nu blev det rörigt...

I vilket fall som helst så behöver han en sadel med vid bom (minst 95 grader) som passar en häst med rätt mycket manke men ändå ganska rak rygg. Han har också väldigt kort rygg och sadelläget ganska långt bak så sadeln får absolut inte vara för lång (men jag vill gärna få plats i den så det behöver vara en 17 tums sadel).

De märken som jag har provat är bland annat: Wintec flatback (för svängd), Jacson Celine (för svängd), Jacson Jean Luc (för smal i storlek XWide), Henri De Rivel (inte bra, kommer inte ihåg exakt varför), Olympic Jessica (för rak tror jag), Stubben (har han idag i storl. 31 och den är för smal, verkar stört omöjligt att hitta en vidare...) mfl....

Vet snart inte vad mer jag skall prova så jag behöver tips! Expediten i ridsportbutiken suckade och föreslog en westernsadel sist jag var inne och lämnade tillbaka en sadel som jag provat...

Sv: Trött på sadelletande...

Låter lite som min häst (också hbl/arab), jag letar också sadel. Jag hade en Albion M förut och den låg bra tills hon musklade sig, de finns ju i vidare storlekar. Om du inte testat någon sådan är det ett tips.
Jag använder för tillfället en vid Griffin som ligger helt ok med en pad under...men det är ju bara en tillfällig lösning.

Håller med att det är vääldans svårt det här med sadlar, att veta hur de är i bommen osv. Man vill ju gärna att den skön för en själv också. Jag vill ha en dressyrsadel med djupt säte och bra stöd...med det verkar inte vara det lättaste att hitta begagnat.

Bomlöst känns inte riktigt som nåt alternativ, dels för att de är så himla dyra och dels för att det känns rätt krångligt att behöva skicka efter utan att veta vad man skall ha och så...

Albion har jag också varit inne på. Har äntligen hittat en som skall sälja en Albion med vid bom här i närheten så jag skall försöka få provat den i alla fall. Visserligen är den rätt mycket dyrare än vad jag först hade tänkt mig men är man desperat så är man...

Griffin har jag funderat lite på också. Är den för vid för din häst eller vad är det som gör att du måste ha padd under den? Vilken modell är det du har?

Prova en Albion. Dom är vida (stl M är mer som normal mot vid bom), har cut back och väldigt raka bommar.

Ja, Griffin vid är en aningens för vid för min häst. Utan pad ligger den för nära manken, i övrigt ligger den ok. Prövade en normal, men den blev för smal istället.
Har en ca 3 år gammal Griffin dressyr, helt ok att rida i.

Jag har en M & N, har fått uppfattningen att de är rätt vida i sina bommar. Provade Griffin haflinger på min travare, den skulle ju vara bred i bommen, men den passade inte. Man kan ju tro att man har en ardenner ;)

Om albion har VÄLDIGT raka bommar så kanske de blir FÖR raka för min pålle... Hoppas inte det...

Nån som vet vad det är för vinkel på bommen i en vid Albion sadel?

M&N har jag ingen koll på alls faktiskt... Har bara fått uppfattningen att de är rätt så dyra. Är de raka eller svängda i bommen?

pröva prestige appalosa de finns i olika modeller bomvidd finns att beställa till 38 det motsvarar 35-36 ityp stybben eller dyl. annars kan du beställa från england från arabien saddle company helt underbara sadlar allansdotter provar ut annars kan du beställa från riktig ridsport butik

Jag har en Griffin Robert Whitaker hoppsadel till mitt varmblod med rund, kort och rak rygg och låg rund manke. En med vid bom ligger perfekt på henne. Hade hon haft mer manke än hon har så hade det inte funkat, jag får precis in två fingrar mellan sadeln och manken när jag sitter i sadeln. På mitt andra kraftiga varmblod som har mer manke passar den inte, ligger mot manken.

Griffin Richard Davidsson dressyr har ju cutback som ger mer plats åt manken. Även den är relativt rak i bommen.

Griffinsadlarna breddar sig när man sitter i dom så om du provar en sådan måste du rida lite i den också för det är stor skillnad på hur sadeln ligger med och utan ryttare.

Senast ändrad av en moderator:

Prestige är väldigt svängda i bommen och passar inte rakryggade hästar. Väldigt sköna sadlar dock!

köpte nyligen en Trainers flatback till mitt halvblod.
Han hade vuxit ur min gamla Stubben, efter mycke provande av sadlar så tyckte jag den här låg väldigt bra.

Min kostade 13.000:-, annars vet jag tyvärr inte hur de ligger i pris. Min (dressyrsadel) är något svängd i bommen.

M&N passar bäst till rakryggade hästar utan alltför hög manke (dressyrsadeln passar även lite högre mankar). Den är lite vidare i bommen än vad motsvarande andra sadlars "normalbommar" är. Den har bred ryggradstunnel och bra anläggningsyta. De finns i bomvidder från 29 (något smal) till minst 32 (vid - används ofta på ponny), det ska även finnas vidare än så. Kan tänka mig att de skulle passa bra på arab-typer med raka ryggar. Nya är de dyra, men det finns ofta begagnade att få tag på till halva priset, (spana in annonsdirekt.se).

Låter som M&N skulle kunna vara ett inretssant alternativ, problemet är att jag hittar ju ingen begagnad... :crazy: Ny har jag inte råd med tyvärr (kan sträcka mig till att köpa en sadel för 10 000:- men där går nog smärtgränsen för tillfället...). Eftersom jag är helt utan sadel nu så känns det som jag måste ha tag på nåt ganska snart, har inte tid att vänta tills det dyker upp en begagnad, det kan ju ta hur lång tid som helst...

Jo, jag har nästan också börjat fundera i de banorna, men jag känner att jag helst skulle vilja ha testat att rida i en bomlös sadel innan jag köper en och det verkar inte vara helt enkelt att lösa. Dessutom skall jag ju (förhoppningsvis) komma igång och träna och (eventuellt) tävla lite dressyr igen så småningom och då funkar ju inte bomlöst iaf.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 501
Senast: Thera
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: poetin
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
805
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama