Trött på hur folk dömmer små storhästar..Någon som känner likadant?

H

hryttare

Ja, som rubriken lyder. Jag är så himla trött på att så himla mycket hästfolk dömmer hästar efter hur höga de är i manken. Liksom Va?! Jag har en mindre hopphäst, ca 1.60 som har en helt otrolig galopp. Når hur lätt som helst på samma avstånd som alla andra hästar som är större, om det inte till och med blir trångt för mig! Får alltid bra kommentarer om hästen, mkt bra galopp, hoppar fint osv men Ändå är det så mycket tjat om att "hon är så liten, hon kommer aldrig kunna gå högre än 1.40, max" Har folk missat Mynta, Ninja, Itot du chateau, med fler? (som tillochmed är mindre vissa..) Visst, det är svårare att hitta en mindre häst som har den stora galoppen som krävs i högre klasser men de FINNS! Det känns så himla skönt när man ser fler mindre hästar på tävlingar i större klasser som kommer och nollar och vinner eller blir placerad före de stora hästarna. Sitter jämt och hejjar på dom, det är grymt att se när de kommer in på banan och sätter nollorna! Det känns bara som "Ha! Där ser ni!
Många kanske tycker att det låter dumt men behövde bara skriva av mig detta för jag är så trött på hur så många dömmer hästar. Ja känner bara att "ni kommer få se!"
Någon annan som känner likadant? eller är jag den enda som blir irriterad på det?:o

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trött på hur folk dömmer små storhästar..Någon som känner likadant?

Jag känner likadant!!
jag har en 3 års hingst som är helt fantastiskt vacker som har supergalopp o hoppar som en gud! MEN alla tycker att jag ska sälja honom för han är bara 154cm, med lite tur så blir han 160cm.
Jag vill självklart inte sälja honom han är helt underbar, med jättbra stam, han är e. Etrusco o har är för tusan släkt med MILTON, borde man inte ge honom en chans fast han är liten lixom??
Kände att jag sprang iväg i mitt skrivande här men jag blir såå arg!

Ska poängtera att jag har en häst som e 163 cm (min absoluta topp häst) en som e 173 o en som e 182cm. Så jag har en fin mix av olika storlekar.:D

Jag tycker det är lite tråkigt eftersom min tvååring inte kommer att bli så hög när han är stor. Han är 156-57 nu och kommer väl landa runt 160 cm. Mig gör det egentligen ingenting då jag tycker att det är en ganska lagom storlek att ramla av ifrån:p

Jag har också lite blandade storlekar på mina hästar, 147cm och 170cm, Gjorde mig just av med en som var 178cm (lite väl stor) :)

Det är likadant med islandshästar.
Där tycker jag det är befogat att ha lite större hästar.
Det ser bättre ut med hästar runt 140 eller något över till vuxna.
Det är ju gångartshästar man avlar på då det är tävlingsformen.
Men är hästarna för stora så blir gångarterna inte bättre snarare tvärtom.
En häst i stallet som gått vm i stallet är 129 hög.

Blir hästarna för stora så håller dom inte lika bra.
Extremt långbenta är inte heller bra, men det är ju det man avlar på.
Alla vill ha stora långbenta hästar.

Om de bedömer hästen utifrån dess storlek säger det en hel del om deras bristande kunskaper tycker jag. försök att inte lyssna på sådant trams.
Personligen tycker jag inte hopphästar ska vara alltför stora. De som är mindre och lite lättare i typen håller oftast längre.

[
QUOTE=oxo;12392835]Jag tycker det är lite tråkigt eftersom min tvååring inte kommer att bli så hög när han är stor. Han är 156-57 nu och kommer väl landa runt 160 cm. Mig gör det egentligen ingenting då jag tycker att det är en ganska lagom storlek att ramla av ifrån:p

Min förra häst var 150 cm som tvååring. 158 cm som treåring och han var 164 cm när han var 5,5 år.

Alltså, jag bryr mig inte särskilt. Jag kommer alltid vara galningen med den "förvuxna ponnyn". :D

Hon har ponnygångarter och är som en ponny att rida och 157 cm. Trots att hon faktiskt är stor häst. Jag fattar inte hur det blev som det blev. Mamman var efter en xx-hingst och jag har sett andra avkommor med samma pappa som min och fullblodsmammor och de ser inte alls ut som min. Jag är övertygad om att jag fick sperma från en New Forest-hingst jag.:D

Nu är det ju så att min häst inte har särskilt mycket kapacitet, (och inte jag heller för den delen), så det blir inget snack om huruvida hon klara 140 eller ej, för jag tror att hon kanske kan gå 130 med lite tur och ej mig på ryggen. Hoppar gör hon glatt.

Gammelmärren är 152 cm i fram och 155 cm ibak och är av en annan kaliber. Folk blir förvånade när de kommer nära för hon ser ut att vara MYCKET större. Och det ska gudarna veta att hon KÄNNS som minst 170 cm. Red henne och en lånehäst som var 172 cm under en period och det var ingen större skillnad.

Nåväl, tillbaka till ämnet, jag har aldrig upplevt att någon dömt ner på mina pygméhästar. Eller så tar jag inte åt mig. Folk bryr sig nog inte om mig och mina hästar överhuvudtaget.;)

Jag har aldrig träffat på något proffs som dömer hopphästen efter mankhöjd. Hästak har ju små viga hopphästar, och Mynta är ju kort i rocken - det är inte storleken som avgör.

;) Krocket

KL

Jag får jämt kommentaren "OJ va LITEN han är!" eller "men guuuuud så liten han är" "Det är så himla mycket ponny över honom!"

jo jag vet :smirk:

Och när man ska sälja säger folk "nä han blir nog lite för liten" fast än de inte ens suttit på hästen. alla verkar vilja ha älgar på 175.
Hästen i fråga har bra galopp så han känns absolut större än sina knappa 160 och har en del massa som sväljer lite längd från ryttaren. Jag är 169 och tycker inte att jag ser stor ut på honom men intressenterna har svårt för det ändå, när jag talar om storleken. tråkigt men sant!

(säljer inte honom pga storleken utan av andra skäl :D )

Nu står jag iofs i ett stall med quatrar och där är det kommentarer på hans litenhet men i positiv anda. Han är 153 cm hög ungefär och alldeles lagom tycker jag. Ser väldigt ponnyaktig ut och har väldigt mycket ponnysteg när han vill det. Inte mycket större än stallets andra hästar men mer ponnyaktig förståss.

När jag hade min gamla pojk som var 10 cm högre och stod i ett stall med halvblod så tyckte de han var liten och jag tyckte han var i största laget. Men inte brydde jag mig om det han var min älskling :love: även fast folk tyckte han var liten och ingen riktigt häst öht.

Jag rider dressyr och har en dressyrhäst på 158 cm, men jag brukar säga att hon är 160 :p. Hon har toppstam för dressyr och är väldigt fin. Hon rör sig bra,är väldigt vacker att se på, fin att rida om än lite knäpp. Hade hon haft 10 cm ben till hade hon förmodligen vunnit både kungakannan och breeders och gud vet allt och folk hade tyckt att hon varit FIN! Men nu tycker inte folk att hon är så WOw för hon är en liten häst. Jag är 164 cm hög och det funkar alldeles utmärkt.

Jag ser hennes litenhet som någonting positivt eftersom det innebär att hon inte är vinglig och gänglig (5 åring som fått föl) utan väldigt stadig och välbalanserad!

Jag älskar små hästar :love:

på jobbet är den minsta hästen bäst. Hon är väl runt 160-162 o går 150 hopp.

Tycker det är skumt hur vriden storleksuppfattningen har blivit? 160cm är väl inte litet på en storhäst?
Runt 150cm, där kan man ju börja diskutera förvuxen ponny, men det är ju 12cm skillnad mellan 148cm och 160cm???

Min 2-åring ligger på 160cm nu och jag hoppas att hon landar på max 165. Annars kommer inte mina taxben att räcka till.

Gud va konstigt att "dömma ut" en häst för den är lite mindre än de andra! Som man brukar säga "Döm inte en travhäst efter storleken". Det fanns ju någon häst som varca 150 i manken, eller kanske 160 :confused: som tävlade hoppning internationellt. Den varGaloppör/Travare. Någon som vet vilken jag pratar om? Den var liten men helt otrolig på banorna. Så det är bara töntigt att säga att små hästar inte han hoppa högt. Men visst kan de där exta centimeterna hjälpa..

Jappeloup va? Jag vet inte hur hög han var men bra gick det i alla fall.

Jappeloup va bara 157cm eller något sånt har jag för mig!

Till fler i tråden:
Nu tycker jag ni dömer ut jättehästarna istället precis som de med jättehästar gör med små hästar, :)

har aldrig hört ngt om hästarnas storlek bara för att dom är mindre o jag har haft flera småhästar...har tom tävlat ponny bland stora.

Då kan du skatta dig lycklig!:D

min senaste va ju en travare på 158-160 i mkh o han tävlade 120/130 med plac (bara utbildad ett par år..hade mer kapacitet!)...fick aldrig höra ngt negativt, varken om hans ras eller om hans storlek. innan denna hade jag en hoppehäst på 155 i mkh som va lika duktig och aldrig ngt om den heller.

man ska vara glad om man har en liten häst som är duktig! dom är inte så lätta o få tag på. mitt föl hemma hoppas jag blir runt 158-160 :-) fast blir han 155 så gör det inte så mkt heller.

[

Min förra häst var 150 cm som tvååring. 158 cm som treåring och han var 164 cm när han var 5,5 år.

Åhh du ger mig hopp:bump::bump::bump:

Jag är ju 171 cm lång och jag tycker att hästar mellan 160-170 cm är väldigt lagom.:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Relationer Osäker på om tråden borde ha prefixet "relationer" men det är ju en typ av relation. Jag är rädd(?)för folk... och det blir bara värre...
2
Svar
31
· Visningar
6 333
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar