Trött på hovar

Joyride

Trådstartare
Jag blir så frustrerad på min hästs hovar :confused: Hon är ett svh men har "fullblods hovar". Växer endast på brädden ej nerått, dom är välldigs sköra och kan absolut inte gå brafota, tappar hon en sko så kan hon knapt gå :crazy: Nu såg jag att liksom sulan är högre en hovvägggen(heter det så) och det kan ju absolut inte vara bra.
Vad kan man göra???? Då hon skall ha föl om några månader så skulle man passa på och försöka fixa hovarna då hon inte skall ridas.

Några förslag på vad göra?? Fler med hästar med dåliga hovar???

Sv: Trött på hovar

Hästen är väl plattfotad, inget konstigt med det. Så var min fd häst också...det som krävs är ju intensifierad hovvård helt enkelt. Spricker fötterna så har du låtit skoperioden vara för lång...på min funkade det med 4 v intervall..på så vis hinner ej hoven flyta ut och därmed spricka. Sedan är en bred sko att föredra då det ger gott understöd. I bland får man ha sulor beroende på hur plattfotad hästen är, plattfotade hästar är ganska disponibla för stengallor och hovbölder. Då plattfotade hästar känner ojämnheter mer än andra hästar så är det inte läge för barfotagång för dessa.

sulan längre ner? hovbenssänkning...

vore det min häst skulle jag ta av skorna (och anlita en bra hovverkare) omedelbums och prova in ett par boots att ha mest hela dygnet tills hoven börjar tåla normalt mjukt underlag. (kräver tid och ordentlig rengöring av bootsen varje dag för att undvika bakterieparty, samt att man måste vakta på minsta tecken på skav) Möjligtvis kan man även behöva lägga in en extra stötdämpande sula inuti bootsen i början.

Mycket rörelse och bra verkning så borde det vända, men det är svårt att veta hur lång tid det kan ta innan hoven är helt bra igen. På ett år borde hovarna åtminstone vara bra nog att sko igen... *svart ironi*

Hovbenssänkning..hur fick du den ideen i från ??? Plattfotad låter ju mera som beskrivningen, dessutom skulle jag inte råda att dra av skorna på en häst som är plattfotad och dessutom snart ska föla. Sedan är det ju fruset i backen vilket resulterar i ännu ondare för hästen att gå..dessutom med extra vikt i samband med ett föl i magen...Nog för att du är förespråkare av en massa barfotaverkare...men min åsikt är att du har alldeles för brottomt med att ordna saker...din idee är ju hela tiden: usch nej av med skorna...Varför inte dels låta hästen föla först, sedan vänta till sommaren...ha inte så himla brått med allt. Ang bootsen...dessa måste en häst gå in också..och det är inget man bara drar på och sedan är det fix färdigt...det blir ju också en omställning för hästen....

Mkt bra svarat Mynta!! håller helt med dig.. det är inte läge att mixtra med barfotagång på en dräktig märr.. som nu kommer bli tyngre o tyngre dessutom!

Kunnigt o klokt svar av dig,tack!

:bow:

Tack mynta. :)

Skönt att det inte bara är jag som reagerar på vad barfotafolket försöker lura i undrande hästägare.

Mvh stuv

Håller helt med emindy här.
Har varit i samma situation dock var ej min häst dräktig. Plattfotad med sönderperforerade utflutna hovväggar(fbl-korsning). Tillslut fanns det inget kvar att spika fast skorna i och barfotagången var ett faktum. (Kunde ifs krävt att få limmade skor av hovslagaren) men valde att prova barfota för att hovarna skulle få chans att läka/återhämta sig. Idag 1 år och 5 månader senare är de fullt funktionella med bra konkavitet och vi rider på alla underlag-bafota givetvis.
Mvh T

Senast ändrad:

nej, det är klart. Jag hade dragit skorna för längesen, dvs innan hon ens betäcktes. Och jag skulle förmodligen inte betäcka förrän jag sett att hovarna verkligen blir helt bra, för tänk om de genetiskt sett var undermåliga som så många brukar säga är vanligt?
Men alla är inte jag och jag sade bara vad JAG skulle gjort om det plötsligt var MITT ansvar och situationen var som den var.

Hovbenssänkning grundar jag på att sulan bågnar neråt, vilket tyder på att hovbenet inte är på sin plats. Men det kanske finns röntgenbilder som säger emot mig? Isåfall är jag bara glad!

Men vad är några månader kan man fråga sig? Jag skulle faktiskt göra ett försök att dra skorna redan nu för ju längre man väntar ju värre blir det. Och är det verkligen bra om ett sto med platthov (och förmodligen hovbenssänkning) plötsligt strax före fölning inte längre håller kvar skorna på hovarna? Vad gör man då? LIMMAR fast dem? Hur får man en sula under en lim-sko kan man fråga...
Tre-fyra månader bör vara tillräckligt för att hästen skall kunna klara normalt hagunderlag utan problem, men det beror så mycket på individen! Hade inte hovarna varit rent kassa hade jag kanske vågat försöka hålla kvar skorna tills efter fölningen och följa några av de "sko-positiva" råden tills dess. Men men...

Dessutom, ur en ren avelssynpunkt, brukar man vilja ha märrarna barfota åtminstone vid fölningen då de inte löper lika stor risk att skada sina föl då.

osså bootsen förstås...
Det är klart att det optimala är att hästen bör få gå in dem först, men eftersom det inte hinns med i ett sådant fall som den här som måste ha dem 24/7 så får man istället vakta på skavsår och försöka göra det bästa av situationen.

Ja men hallå!!! nu ÄR märren i frågan här högdräktig!! det är mkt viktigt att inte glömma detta!!Använd hjärnan lite nu!!

Att som emindy då ge "råd" om att prova och ha stoet barfota nu när hästen kommer bli allt tyngre och tyngre.. visar på en otrolig okunskap !
Det finns en uppenbar risk här att om stoet utsätts för onödig smärta och den stress det innebär.. så finns faktiskt en risk för att stoet kan kasta fölet!!
Även om inga vetenskapliga studier finns(?) så finns det ändå en risk för detta..

Är det värt den risken??

Tänk efter före snälla Emindy, alla hästar bor inte där du bor med en halvmeter snö på vintern, att ha barfotahäst i dina trakter är lättare än det är där det växlar mellan is, fruset lerigt knöligt underlag, du menar väl inte på allvar att du vill tvinga en högdräktig märr att röra sig med ömma fötter..

Inga dräktiga märrar skall utsättas för nåt som kan ge onödigt obehag, hästen har fullt upp med o vara dräktig, låt henne va det i lugn o ro.. inga barfotaexperiment nu..

Joyride om det vore mitt sto så skulle jag vänta med ev barfotaförsök tills efter hon fölat och inte är så tung längre.. jag skulle inte riskera nåt nu..om hon har skor se till att hon har snösulor och har broddar så hon inte halkar omkull med sin stora mage..
Jag förutsätter att din foderstat täcker stoets behov av näring o mineraler nu när hon är högdräktig, samt även under digivningen sedan.
Anlita en duktig hovslagare och följ hans eller hennes råd, vi kan inte här på nätet ge dig exakta råd utan att se hur hästen ser ut i verkligheten..

Jag är inte emot att ha hästar barfota tvärtom.. men sunt förnuft måste alltid råda.. hoppas du får en frisk o fin fölunge när det är dags och att du får ordning på hovarna..vissa hästar kan ha genetiskt dålig hovkvalitet men många går o hjälpa med bra hovvård samt med rätt utfodring, för mkt kraftfoder kan tex stressa sönder hovarna, mineralbrist osv.. men som sagt inga drastiska förändringar nu .. lycka till!!

Jag läste ifs inte ordet högdräktig och vissa fölar ju så sent som maj-juni och då är det många månader kvar.
/T

Ehhh, ursäkta om jag lägger mig i men är det helt plötsligt förbjudet att ge råd efter sina egna erfarneheter och kunskaper?
Varför kan inte folk bara vara glada över att få råd från olika synpunkter?
Sen får man ju väga fördelar mot nackdelar och även om det inte är aktuellt och slänga av skorna när hästen är dräktigt så kan det kanske vara ett alternativ när hon fått sin bebis eller hur.

STOPP ALLE SAMMANS :smirk:
Så här är det: Hon fölar April/maj. Hon började få ont i hovarna för hmm kan det vara två eller tre sommrar sen(då det var så torrt) Hon kunde då knapt gå och fick lägga en hel sula i båda fram(endast problem med fram) Och det hjälpte direkt. tiden gick funka bra, hörde med en veterinär och hon tycket att hon behövde komma upp i trakten mer, så då la vi en kil och struntade i sulan. Och det har funkat bra.

Men har sett att liksom kilen är i jämn höjd med sulan vilket inte kan vara så bra, då hon behöver bli djupare i hoven o inte tvärt om, så i dag la jag en sula igen(och så blir hon ju lite högre i trakten med brodd)

Skulle gärna ta av skor men då hon är så öm och hovarna bara går sönder så käns det inte rätt :crazy:

Jag har ingen erfarenhet av dräktiga plattfötter ;) , men räddningen för mitt fullblods hovar var sk. flap-skor. (Finns även i broddad vintervariant)
Från början eg. ett sjukbeslag, men som min hovis rekommenderade eftersom kamelen ofelbart drog sina skor så fort det blev minsta lera ute.
Han har nu efter ett år starka, friska hovar, har en "djupare" hov eftersom trakterna växer snabbare än förut och bättre strålfunktion. Jag hade honom i samma arbete som förut under hela perioden. För 12 v. sedan bytte vi tillbaka till vanliga järnskor och inte en sko har rykt. *peppar peppar*

Jo, med flappskor ökar ju hovmekanismen bak i trakten så det borde kunna förbättra saken.
Problemet är bara att man måste kolla så att det inte samlas skit under.

Det är klart att man själv, som ser hästen och allt, måste få avgöra om skorna skall av eller inte. :)

Ser att en del förkastar barfotamodellen, men det finns flera verkningsmetoder än strasser. Själv håller jag på att verka min plattfotade arab med en kombination av strasser och vildhästmetoden. Vildhästmetoden går ut på att man ska raspa ner trakten så att hovbensspetsen inte trycker ut sulan. Det är där vi har orsaken till så många ömfotade platthovar. Min arab, var blockhalt i somras pga fång och han kunde stå i ordning direkt efter att jag tagit bort trycket på sulan. Det som gör ont är utflytningar + att hovbenet har sänkts och det finns även bilder hur illa det kan se ut på barfotasidan på www.barfotahast.has.it
Om man sätter sig in i hur hovmekanismen fungerar så förstår man lite bättre om varför så många hästar har så mycket diffusa hältor. Det här med hovar är ett stort område, men jag skulle inte tveka att ta av märrn skorna och låta henne gå barfota med en riktig barfotaverkning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 895
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 373
Senast: Lyraolissy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit