Sv: Trött på hovar
Ja men hallå!!! nu ÄR märren i frågan här högdräktig!! det är mkt viktigt att inte glömma detta!!Använd hjärnan lite nu!!
Att som emindy då ge "råd" om att prova och ha stoet barfota nu när hästen kommer bli allt tyngre och tyngre.. visar på en otrolig okunskap !
Det finns en uppenbar risk här att om stoet utsätts för onödig smärta och den stress det innebär.. så finns faktiskt en risk för att stoet kan kasta fölet!!
Även om inga vetenskapliga studier finns(?) så finns det ändå en risk för detta..
Är det värt den risken??
Tänk efter före snälla Emindy, alla hästar bor inte där du bor med en halvmeter snö på vintern, att ha barfotahäst i dina trakter är lättare än det är där det växlar mellan is, fruset lerigt knöligt underlag, du menar väl inte på allvar att du vill tvinga en högdräktig märr att röra sig med ömma fötter..
Inga dräktiga märrar skall utsättas för nåt som kan ge onödigt obehag, hästen har fullt upp med o vara dräktig, låt henne va det i lugn o ro.. inga barfotaexperiment nu..
Joyride om det vore mitt sto så skulle jag vänta med ev barfotaförsök tills efter hon fölat och inte är så tung längre.. jag skulle inte riskera nåt nu..om hon har skor se till att hon har snösulor och har broddar så hon inte halkar omkull med sin stora mage..
Jag förutsätter att din foderstat täcker stoets behov av näring o mineraler nu när hon är högdräktig, samt även under digivningen sedan.
Anlita en duktig hovslagare och följ hans eller hennes råd, vi kan inte här på nätet ge dig exakta råd utan att se hur hästen ser ut i verkligheten..
Jag är inte emot att ha hästar barfota tvärtom.. men sunt förnuft måste alltid råda.. hoppas du får en frisk o fin fölunge när det är dags och att du får ordning på hovarna..vissa hästar kan ha genetiskt dålig hovkvalitet men många går o hjälpa med bra hovvård samt med rätt utfodring, för mkt kraftfoder kan tex stressa sönder hovarna, mineralbrist osv.. men som sagt inga drastiska förändringar nu .. lycka till!!