Trött på att vara trött

voltis

Trådstartare
Jag är jämt trött, iaf varit så så länge jag kan minnas (ett par år?) men tycker det inte blir bättre, nästan sämre bara?
Jag är fruktansvärt trött på kvällarna, somnar lätt i soffan när vi kollar tv och ligger jag i sängen så somnar jag nästan direkt.
Mornarna är ok när jag väl kommit upp, och ska jag jobba så är det inte så mkt problem. Men är jag ledig så hamnar jag lätt i soffan och har svårt att "komma igång". Inte så jag somnar men känner mig bara slö.

Jag äter extra vitaminer, rör på mig regelbundet, ligger på en bra nivå med maten (har lätt att gå upp i vikt så har rätt bra koll där). Har en dotter men hon håller oss inte vakna på nätterna längre, så sover hela nätterna (ca mellan 23:30-05:20/07 beroende på arbetstid). Har aldrig behövt särskilt mkt sömn.

Har jag bara blivit väldigt trött av mig på senare år, eller kan det ligga ngt annat bakom?
Jag var aldrig kvällstrött förr, men kanske just den biten ändras när man får barn? Men samtidigt är hon så lättsam och kl 19 sover hon så det blir inga jobbiga kvällar eller så....
Sen den mattheten som kommer om jag inte "gör ngt", när jag hamnar i soffan så har jag svårt att ta mig upp igen om jag inte "Måste".

Bara inse att jag börjar bli gammal? :p

Sv: Trött på att vara trött

(admin denna skulle ligga på senior! Sorry!)

Äter vitamintilskott m extra järn sedan 2v men ingen skillnad (ännu?)

Tränar 3-4ggr i veckan o har rätt så rörligt jobb.

Borde ej vara pga ngt av det? Annan brist i kroppen?

Har du kollat upp sköldkörteln?
Jag var trött, hade ingen energi till ngt och kände ingen lust till ngt. Det visade sig att min sköldkörtel inte fungerade som den skulle (underfunktion). Är fortfarande under inställning av medicinen men mar mycket bättre nu och märker direkt om jag skulle vara utan medicinen <8varit utan nu en vecka, medicinen tog slut och läkaren är pa semester sa jag inte kunnat fixa nytt recept)

Boka tid och ta prover så får du svart på vitt, annars kan man ju gissa i all evighet.

Det är väldigt lite sömn du får, prova att lägga dig tidigare under några veckor och se om det får effekt. sömnbehovet kan ha ändrats.

Boka tid och ta prover så får du svart på vitt, annars kan man ju gissa i all evighet.

Ja det där har jag ju funderat på, och det kanske är lika bra? Går man bara till vårcentralen då?
Är aldrig sjuk så har aldrig besökt vårdcentralen i vuxen ålder ens :p

Ja, sådant kanske ändras med tiden... Man kanske orkade mer när man var yngre (läs: under 30 hehe).
Men varje gång jag har sovmorgon eller sover längre av ngn anledning så är jag bara ännu tröttare... Men ska försöka gå lägga mig lite tidigare, bara det att det är på kvällen man har chans till lite "egentid" :D

Ja precis, det är vårdcentralen. Det är även dit du vänder dig för vidare utredning och ev. remiss om de inte hittar nåt och det inte blir bättre.

Blodprover på VC röstar jag också för. På mig hittades D-vitaminbrist och kraftig järnbrist. På bara en månad är det skillnad känner jag. Blir jag jättetrött nu så finns det också en vettig anledning, som t.ex. att jag var uppe sent kvällen innan.

Du sover ju såpass lite att det verkar fullkomligt rimligt att du är trött, är det inte så enkelt som att du har sömnbrist?

Det reagerade jag också på! Jag skulle aldrig orka vara vaken så länge.

Här kryper vi i sänga allra senast kl 22.00

Inte tänkt så mkt på det då jag "alltid" sovit liknande tider :D
Oftast lägger vi oss vid 21:30-22 och sedan ligger vi i sängen och tittar på tv och somnar till det.. men oftast blir det runt 23.
Sedan så jobbar jag ibland till kl 22, då vill man inte bara stupa i säng direkt utan ligga och prata lite och så där. Så ja, tidigast 22 senast 24 somnar jag nog.

När jag jobbar till 22 kan jag inte göra så mkt, men ska kanske försöka att sova tidigare de andra dagarna.... Ändra på rutiner är dock svårt hehe.

Det du kan göra är väl att försöka ordna så att du inte behöver kliva upp i ottan de dagar du jobbar sent? Jag gissar att det inte är för jobbets skull du kliver upp 5:20 när du har jobbat till 22 kvällen innan?

Om tröttheten sammanfaller med när du skaffade barn, så tror jag att det ändå kan finnas ett samband, även om barnet inte håller er vakna på nätterna, och det är att barnet förmodligen ser till att du aldrig någonsin har sovmorgon och sover ut ordentligt? Är man utsövd, så är det inga problem att fixa några nätter med mindre sömn, tycker jag, man är rätt pigg ändå. Men går man med konstant sömnbrist så räcker det med en natt med mindre sömn för att man ska vara väldigt mycket tröttare dagen efter. När man inte har barn kan man oftast sova ikapp någon gång ibland om det behövs, och blir inte så där tunnslitet konstant trött som man blir när man i princip aldrig sover till man vaknar av sig själv.

Om du somnar i soffan på kvällarna verkar det ju iofs inte som att det skulle vara omöjligt för dig att somna lite tidigare än 23 på kvällarna, det borde ju räcka att lägga sig i sängen istället för soffan, och somna där istället.

Somna kan jag nog tidigare, men måste vilja det också ;)

Nej jobbar jag till 22 så börjar jag senare dagen efter. Men dottern vaknar mellan 6-7 ändå så sovmorgon blir det sällan :P

Enda gången jag är pigg på kvällen är som idag: då jag tränat på kvällen! Borde vara tvärt om men tror jag är uppe i varv hehe.

Ja annars stämmer det rätt bra, tröttheten kom nog i samband m barnet... 3 år sedan nu. Inte omöjligt! Och som sagt sovmornar blir det när hon är hos mirmor o morfar ;) får skicka dit henne oftare kanske !

Liknande trådar

Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 239
Senast: Humla
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka