Trött på allt snobberi!

Sv: Trött på allt snobberi!

90% av alla ridskolor är skit ur synpunkt häst hälsa och ryttar utveckling. I mina ögon sett.

Superbt för att lära sig sitta på en häst och utveckla en kärlek till sporten, första åren lär man sig sitta kvar, styra, stanna, gasa, bromsa, klänga sig fast över hinder och sadla av/på. Sen lär man sig hur man ska knixa med tyglar för att få hästarna att böjja på nacken. Efter dom där första 4 åren så lär man sig inte något mer. Gruppverksamheter där 10 personer får 3-4 kommentarer per ridpass och hästarna är så stumma att man nästintill kunnat slänga upp en raket på ryggen utan att det skulle märkas.

Och hästarna lever oftast ett ganska odrägligt liv i dessa förhållanden.

och jag har visst går på ridskola i många år och anser fortfarande att en majoritet är satanstillhyggen *hah* nej inte riktigt - men nästintill. Lärde mig mer under ett halvår som medryttare än 10 år på ridskola och jag lärde mig mer på en månad som hästägare än ett halvår som medryttare och tycker att mentaliteten på de flesta ridskolor är skit.

// Elizette - Privat ryttare sedan 8 år tillbaks

Oj då..det måste varit en riktigt dålig ridskola du ridit på. Hur du nu kan säja att 90% av alla ridskolor är dåliga tycker jag är riktigt imponerande. Jäklar vad du måste farit runt i Sverige.

En sak jag undrar över när folk kallar ridskolor för satanstillhyggen och annat är..hur är det meningen att folk skall lära sig rida då? Ska man bara chansa och köpa en häst, i förhoppningen om att ridning nog är roligt? Hur skall man kunna hantera den om man inte hade en ridskola att gå till först för att lära sig grunderna?

*delvis knapplån*

Nu håller jag med om att det finns dåliga ridskolor på samma sätt som det finns dåliga verkstäder och dåliga bilskolor och dåliga affärer etc etc. Men varför lägger man då ut en massa pengar på detta? Har du lämnat in bilen på verkstan och fått ett riktigt skitjobb utfört så lämnar du väl inte in bilen där igen?

Man köper en tjänst, man betalar för den, man har som kund rättighet att ställa krav på produkten och gillar man den inte så köper man den inte.

Jag tycker man skall ställa krav på sin ridskola. Personligen skulle jag aldrig rida på en ridskola där hästarna inte har daglig utevistelse i hagar där de faktiskt kan röra sig och gå som en flock. Det är mitt första krav. Mitt andra krav är att hästarna skall vara välutbildade, likaså personalen. Mitt tredje krav är att hästarna skall se välmående ut, vara i gott hull och se ut som en häst, inte en skugga av en häst. Jag tycker inte dessa krav är för höga, skall jag rida på en häst skall den verka trivas med sitt liv, och believe me, det finns ridskolehästar som gör just det.

Någon skrev något om att det var synd om lektionshästar för att så många olika rider på dem. Jag tycker inte ett dugg synd om dem för den skull, bara de har en bra instruktör med sig i ridhuset som skyddar dem mot ryck i munnen och spark i sidorna. Teamwork.
Då tycker jag mycket mer synd om de privathästar som har dåliga ryttare till ägare, de slipper ju aldrig undan. Samma taskiga ridning varje dag, utan möjlighet till pardon.

Vad gäller teoretiska ämnen på ridskolan är det ett annat krav jag tycker man kan ställa om man vill ha det. Men många ridskolor har anslagstavlor där de annonserar om kurser om och om igen och det är upp till var och en att anmäla sig. Man kan inte köra ner informationen i halsen på folk som inte är intresserade. Man kan inte tvinga folk att lära sig hur man skall mocka en box eller hur man sammanställer en foderstat, det intresset måste komma från eleven. De elever som vill skaffa häst bör ju ha just det intresset. Men de andra som rider en gång i veckan och trivs med det, de kanske inte har varken tid eller intresse av att lära sig detta.

Man får aldrig glömma att vissa ser ridning som motion. Många vuxenryttare på ridskola tänker aldrig skaffa häst, de rider för att de vill röra på sig, de rider för att det är roligt, de tycker om hästar men de vill inte ha ansvaret för ett djur. Dessa människor kan inte tvingas att lära sig arbetet runt en häst. Skall dessa människor inte få rida för att de inte är intresserade av att fodra och mocka? Självklart skall de kunna visitera, borsta, sadla och tränsa, det skall alla kunna som tänker kravla sig upp på en häst..det är ens skyldighet mot hästen. Men hur man fodrar och mockar? Det är ju det vissa vill slippa undan att göra och de har de all rätt till. Annars hade de skaffat egen häst.

Jag håller med trådskaparen..vad kommer detta hat mot ridskolor ifrån? Har vi inte alla (nästan) börjat just där? Var det inte där vi fick upp ögonen för vårt intresse? Hata inte inkörsporten till ett hästliv, hjälp istället till med att bygga upp bra ridskolor runtom i Sverige. Hur? Ställ krav!

*knapplån*

Ehum. Det finns snobberi på ridskolor också, förmodligen ungefär lika mycket procentuellt sett som bland privatryttare.

När jag BÅDE hade egen häst och gick på ridskola var jag lättad när jag kom hem och red min egen häst som hade lärt sig vissa "basics"-saker som jag tycker är viktiga och som var känslig och anpassad till MIG. Men när jag kom till ridskolan nästa gång kunde det kännas jätteskönt att få rida en häst som inte hade samma problem och svagheter som den häst jag hade själv (var ju iofs en travare).
Rent generellt tycker jag ridskolan kan ge en hel del, särskilt om man har bra instruktörer och om man själv är duktig på att ta till sig. Men jag gillar inte det faktum att jag inte har något att säga till om vad gäller hästarnas fräschhet, utrustning m.m. (ja, jag har kommenterat både det ena och andra).
Hur kul är det att rida en häst och bli beordrad att göra ett moment som man känner att hästen inte klarar av att göra på ett bra sätt på grund av att en illa anpassad sadel sitter i vägen eller att den har blockeringar som tar emot?

Sen håller jag med om att man utvecklas mycket mer om man rider privat. Om man då även tar lektioner med privathäst/ar.

Jag red på ridskola i många år och var nöjd med det men efter ett antal år tyckte jag det var tid att skaffa egen häst. Hästarna på den ridskola där jag red är trevliga med olika utbildningsgrad det samma vad det gäller instruktörerna. Jag har förståelse att utbildningen av ryttare på ridskola inte går lika fort som med egen tränare, hur ska en person kunna lära ut lika fort till tio ryttare som när man rider ensam för instruktör. Har man egen häst lär man känna den och hur den ska ridas på ridskola bytar man häst efter ett antal gånger och man rider kanske inte samma häst mer den terminen. Jag tycker att ridskoler fyller sin roll och att alla har inte den tid som krävs att ha egen häst. Att ha egen häst är inte bara att ha häst utan ett sätt att leva.

*delvis knapplån...

Ett bra komplement till den vanliga lektionsridningen är att ta privatlektioner för din favoritridlärare på olika lektionshästar...

Åtmindstånde gick det att göra så på Ryttis under tidigt 80-tal...

Red då tidigt på mornarna tillsammans med bl.a. Eric och Elisabeth Lette...
Satt sen oftast och lyssnade på när "proffsen" höll privatlektioner med duktiga ryttare....

Gissa om man lärde sej mycket då ;)

visst kan man ha delatde åsikter om ridskolor alla e som tur olika.
visst har inlett min karriär på en lokal ridklubb, som jag tycker nu i efter hand e att den bas kunskap du lör dig e en viktig grogrund, vill dock sätta ett stort men och om i denna rad att man skall ALDIG anamma ALLT som en ridskola lär ut.
Man lär som en häst människa även vara intresserad av att vidga sina syner på sin egna fritid..

säger så som så att :FÖR att bli en bra hästmänniska måste man själv lära och pröva sig fram för att själv hitta sig själv som en häst människa, inrte lyssna på alla "kunniga" människor" att du ska göra si och så man måste utgå från sig själv sitt mål.

skulle jag ha lyssnat på alla änniskor att jag skulle göra si och så med alla proplem hästar jag haft i mitt liv så skulle de aldrig ha blivit "friska" jag har gjort dert som jag själv tyckt e lämpligt.

Men som sagt var tycker allt att gå på klubb e bra men men våga tänk utgå från dig själv osv osv
tack för ordet alla häst glada i vårt avlånga land

ps glöm aldrig att tillit aldrig kan tränas in mellan människa och häst det kommer naturligt av att du på ett häst språk visar att due ledaren bestämt men mjukt DÅ lyckas du få en djup relation mellan hästen ds

Jag känner mig ibland påhoppad av hästfolk när jag säger att jag rider på ridskola. Det kan låta såhär: "det är ju där man sliter och bankar i hästen", "där åker man häst istället för att rida". Jag blir så trött på alla förutfattade meningar. Jag har ridit på en ridskola i flera år och har aldrig utsatt någon häst för nått våld eller sett någon annan göra det. Instruktörerna är noga med att lära ut hur man rider på ett harmoniskt sätt och räds inte för att tala om när någon av oförstånd råkar vara hård mot hästen. Hästarna mår bra, är pigga och glada och tas om hand av utbildad personal och av veterinär när det behövs. Vi har teori några gånger per år där vi bla få lära oss grunderna i hästvård och ridteori. Den som vill fördjupa sig i något ger instruktörerna boktips (alla är ju inte intresserad av att skaffa häst och då kanske man inte är så intresserad av att få fördjupade kunskaper om foderstat). Om gruppen har önskemål att få lära sig något speciellt så tas detta upp på teorin eller under ridlektionerna. Jag kanske rider på en ovanligt bra ridskola, vad vet jag?

själv red som tonåring i några år och har nu som 48 åring ridit sedan 1½ år tillbaka och JAG BARA ÄLSKAR DET!
Jag längtar varje vecka efter min ridlektion på ridskolan och framför allt längtar jag till dessa härliga hästar, att bara få borsta dem och prata med dem, det är så läkande för hela själen!
:bow: :bow: Det bara ryser i mig för att du har så rätt!! :)

*kl*

På "min" ridskola har vi teori varje lektion plus att det finns möjligheter att anmäla sig till olika föreläsningar och så vidare.
På den vanliga teorin lär vi oss allt möjligt såsom foderlära, sårvård, köra/tömköra, ja lite allt möjligt och så har det varit även när jag var liten och red på denna ridskolan (hade uppehåll i nästan fyra år p.g.a. gymnasie på annan ort).

Det finns vell snobberi i alla special intressen? Jag vill tro att de allra flesta vill hästarnas bästa.. Och det finns dåliga ridskolor, det finns dåliga hästägare.. dessutom finns det hästägare som brinner för sina hästar men alla delar inte samma uppfattning av vad som är bäst för hästen.. därav oense och diskutioner.. gärna massa skitprat också:(

Det jag skulle vilja att alla ryttare funderade på "ridskolefolk och privat ryttare är hur våran ridning påverkar hästen.. Gynnar den eller skadar den.. vilka för moraliska skylldigheter har vi gentimot dessa djur...
Ridskola är enda och bästa alternativet för många och alla är vi gröna i början.. men då kan vi välja en bra ridskola som kan svara för att hästarna mår bra. Där hästarna inte endast rids av nybörjare, utan även får chans att bära sig bygga muskler för att hålla... Och teori i all ära.. men är man intresserad så lär man sig ändå.. Det finns ju massor att läsa gällande det mesta som har med hästar att göra

och vi privat ryttare har ju ett ännu större ansvar... Hästen man äger har ingen annan som funderar på hur den får det bäst.. den är ju helt beroende av en.. Har sett mycket skit bland privatryttare, ponnyungar som inte lärt sig att skritt fram eller av, hästar som får återkommande kotledsinflamationer pgv oregelbunden och felaktig ridning, värme-exem pgv att täcket inte tas av, hästar som glömms i en hage listan kan göras lång och det är klart att man blir förbannad...

Säger man ifrån tas man för att vara besservisser och snobb är man när man kostar på hästen massage, eller ser till att rida för en tränare som kostar lite mer. jag var även snobb när jag lyckas på tävling... Tråkit att det skall vara så här tycker jag. Det skall ju vara roligt att rida för alla!.. :eek:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 671
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA