Trött på allt snobberi!

Sv: Trött på allt snobberi!

Att klaga på ett sånt här forum gör väl inte att situationen förändras? Sen är det självklart svårare om man är barn än vuxen det är jag fullt medveten om men alla här är väl inte barn eller?

Nä, men förhoppningsvis har väll barnen föräldrar som ser och kan öppna munnen och säga saker. :smirk:
Men människor i största allmänhet är ju konflikträdda... :mad:

Jag lovar dig att dom inte kan allt, det kan inte du och jag heller...
Men jag brukar trösta mig själv med att jag är bra på att vara jag iallafall..;)
Stå på dig bara!
*Kram*

Jag har fakitkst inte samma erfarenheter som du verkar ha genom forumet här.

Själv har jag min häst uppstallad på en anläggning där det bedrivs lektionsverksamhet som numera gått över till enbart ponnyridskola. Jag är mycket aktiv i föreningen själv och har varit det i många år, själv har jag lektioner där, har varit med i US i flera år etc etc. listan kan göras lång :D .

Däremot kan jag själv tycka att denna ridskola och lilla förening som finns här aldrig riktigt varit i balans som den borde vara, och den är långt från optimal eftersom det är så mycket folk som på olika grunder är inbakade i den här kakan s.a.s :smirk: men hästarna tas ju om hand väl och det är ju det viktigaste. Dock tycker jag att denna ridskola men även de flesta i landet bör omstruktureras, och få mer vidd. Det behöver vara mycket mer praktik i stallet som ska ingå och likaså teori, inte bara ridning m.a.o. Det vore bättre om man skulle vara där kanske två dagar i stället för en för att få det mer komplett , och att kanske grupperna begränsades mer i antal och att ryttarna fick betala mer , men tillbaks då fick en bättre basic utbildning som skulle innefatta mycket mer om hästar , och inte bara ridning.

Senast ändrad:

Jag gck på en jättebra ridskola där man hade terioveckor och då fick man lära sig allt om hästens skötsel,hur man skulle klippa,löshoppa m.m :bow:

Jag kan hålla med om att det finns/fanns ett visst snobberi bland hästägare OCH även de som rider på ridskola. Det var en av anledningarna till att jag aldrig började på ridskola när jag var yngre.
De som hade häst eller sköthäst stod som hökar och kollade om man gjorde fel. Hade sån tur så att grannarna hade ett gäng hästar man kunde rida på. Köpte även egen häst + alla sköthästar man haft,men eftersom jag inte kunde rida utan bara "åkte" med så satt jag inte kvar heller. Jag har väl haft otur med hästeriet så jag blev tillslut rädd för att rida fortare än trav.Nu när jag kommit upp mig i åren så har jag insett värdet av att kunna åtminstonde grunderna i ridning, nåt jag inte hade lärt mig annars. Så för min del är ridskolan toppen. Och på vår ridskola har jag bara mött bra personal som vill lära ut och dom tjejer som är istallet är kanon. Både unga och vuxna.Sen har jag aldrig gillat hoppning men nu är det det bästa jag vet.:bump: Och nån gång i framtiden hoppas jag hitta "min egen" häst. Tack Åsa för ditt tålamod med mig:bow:

Jag har inte läst hela tråden men vissa tyckte att dom inte fick lära sig något om häst skötsel på ridskolan. Vad konstig, det är en RIDskola ingen hästskola. På många ridskolor är det bara ridningen som lärs ut medan resten får man lära sig själv.

Det var bara en tanke som kom upp!!

Gud vad trött jag är på alla snobbiga Bukare som ideligen dissar ridskolor och det man lär sig där. Tänk på alla dem som har det som sin glädje i livet, eftermiddagen i stallet en gång i veckan. Själv tycker jag mig ha sett bra många usla privatryttare under åren som tror att det räcker med att köpa en häst för att bli en duktig ryttare... Överhuvudtaget tycker jag att det finns väldigt lite ödmjukhet inför olikheter här på Buke.

Tack för ordet.

Jag har aldrig haft egen häst, däremot har jag haft två foderhästar i KORTA perioder. Den ridskolan jag red på var bra att lära sig hålla sig kvar på hästen och teorin bakom endel rörelser och så, men inget annat och jag har inte träffat på många ridskolor som är bättre... Det är specialgrupperna på de större ridskolorna i de större städerna (som kostar skjortan att vara med i då...) Däremot var stämningen trevlig (oftast) och ridlärarna trevliga, hästarna likaså. Och jag trivdes bra... eller jag var ju en fegis så mellan mina fegattacker så trivdes jag bra... Däremot så tror jag inte att man blir en duktig ryttare bara för att man köper egen häst. Det handlar inte om vad man har utan vad man gör med det man kan ta sig. Nog om ridskolor.

Jag känner som du att det stora problemet är att många inte kan acceptera att för vissa är ridskolan ljuspunkten i veckan och det är helt okej. Däremot tror jag inte att man kan komma hur långt som helst på ridskolan, men vissa kommer inte ens så långt med egen häst... Jag ser på problemet såhär:
*Det finns ridskoleryttare som aldrig vågar säga nåt för alla klankar ner på dom för att dom är ridskoleryttare
*Det finns ridskoleryttare som tror att dom kan allt bara för att dom rider på ridskolan och är skötare och hänger där 7 dagar i veckan
*Det finns privatryttare som tror dom kan allt och klankar ner på ridskoleryttare
*Det finns privatryttare som inte orkar bry sig eftersom deras åsikt aldrig syns eftersom det finns andra privatryttare som bara bråkar
*Det finns folk som jag som halva buke tar som ett stort skämt. För man ska inte komma och tro att man är något...
*Det finns folk som jag som aldrig vågar säga något för dom kan ju inte referera till "sin egen" häst.
*Det finns folk som skriver om sina inlägg så att det låter som om dom har egen häst fast de "bara" är medryttare... Fast dom har inte för den skull sagt att de har egen häst, det bara låter så... Det är folk som vet "hur man gör".

Ett tips till alla ridskoleryttare: Trivs ni bra som ni är? Strunta i alla andra! Kör erat race. Vill ni ha något mer? Go for it. Mina föräldrar kan ingenting om hästar och jag red på ridskolan i 8 år... Sen hade jag praktik i ett stall i närheten hemma och dom sa att jag fick komma tillbaka! Jag mockade och skrittade ut snälla hästar i skogen i ett år och fick sedan min första foderhäst som jag hade 7 fantastiska månader, eftersom jag hjälpte till och mockade och fodrade på helgerna fick jag billig uppstallning och träning och eftersom hästen var uppstallad hos folk som kunde häst hade jag hjälp och stöd varje dag! Visst blev det lite dyrare än riskolan, men inte lika dyrt som för endel andra. Jag gick vidare till gymnasiet och fick börja rida även lite svårare hästar, jag var med och red in unghästar, i början som hjälp med när åren gick så fick jag ju vara "ryttaren" också. Jag har fått rida många fantastiska hästar och hunnit jobba som hästskötare och via kontakter även hunnit jobba som hästskötare internationellt, varit på Super Leauge och Nations Cup-tävlingar och mycket mer. Allt detta började på ridskolan... Den lilla tjejen som var rädd för dom farliga D-ponnyerna bangar numera inte för att ryta i åt fräna hingstar. Hon som inte vågade hoppa styr gladeligen 4åringen mot första kombinationen den någonsin hoppat. Hon som var rädd för att trilla av skrattar glatt när den galna hästen drar iväg i en serie bocksprång. Hon som inte ville rida den känsliga hästen pratar nu lugnande med heta märrar och sitter lugnt när dom springer på sniskan och kör upp huvudet i vädret. Hon som frös fast när hästen tog bettet styr nu bara ner på åkern och gör en volt... Men vill man ha mer än ridskolelivet så måste man söka sig vidare eller ha lite tur eller som i mitt fall en kompis som släpar med en på praktik! Är man nöjd med det man har på ridskolan så stannar man kvar, det beror på vad man är för människa. Vi har alla olika mått av intresse. Men man kan! Det handlar inte om vad ens föräldrar ger en det handlar om vart man vill nå och att man kan ta sig dit!

Jag har inte läst hela tråden men vissa tyckte att dom inte fick lära sig något om häst skötsel på ridskolan. Vad konstig, det är en RIDskola ingen hästskola. På många ridskolor är det bara ridningen som lärs ut medan resten får man lära sig själv.

Det var bara en tanke som kom upp!!

Precis, det kan ju vara så att man får tänka lite själv och kanske låna böcker och fråga om man kan hjälpa till i stallet då lär man sig. Själv hängde jag i stallet 7 dar i veckan när jag växte upp men hade bara råd att rida en gång i veckan. Sen kunde man tjäna ihop till fler ridlektioner genom att hjälpa till i stallet och med nybörjarlektionerna om det saknades folk som ledde hästarna. Man kan faktiskt genom att visa lite eget intresse utöver ridlektionerna lära sig väldigt mycket.

På "min" ridskola har vi teorilektion 2 gånger/termin i vuxengrupperna. Jag föredrar teorilektioner om ridvägar, ryttarens sist och inverkan m m istället för om sjukdomar, fodring m m. Varför? Jo, för att jag vill lära mig rida bättre!

Mitt mål är inte att köpa egen häst. Om detta blir aktuellt kommer jag att utbilda mig före hästköpet.

Är det ingen här som tänker på vad hästarna utsätts för dag för dag? I princip är ju dom "inlärningsmaterialet" och de kan utsättas för hemska saker. Tänk på hur många ryttare det finns på EN ridskola, dessa hästar kan ridas upp mot tre pass per dag, alla gånger med en annan ryttare som rider annorlunda. Har de här hästarna ens en riktig ledare bland människor? Det är därför jag inte tycker om ridskolor, visst att dom skall vara "läromästare" men frågan är om foll verkligen förstår innebörden av att vara "ridskolehäst", någon som tänker på VARFÖR många ridskolehästar blir aggressiva? jag gick själv på ridskola när jag var liten och nu när jag tänker tillbaka förstår jag hur fel det måste ha känts mot hästarna. Sedan dess har jag försökt börja på olika ridskolor, har varit på tre andra men har inte pallat mer än tre gånger, jag har mått dåligt av att vara där och tänkt hela tiden, gu vad taskig jag måste vara mot hästen nu, jag som inte vet hur han fungerar eller någonting så kommer jag här och skall bestämma över honom? Sen när jag väl har varit där har jag ju lyckats komma överrens med de allra jobbigaste hästarna för att jag lärde mig som liten att anpassa mig men jag tycker fortfarande synd om hästen när jag sitter där på ryggen och vet varken ut eller in.
Bara lite tankar från mej. Visst, ridskolefolket tar säkert väl hand om hästarna men det gör ingen skillnad så länge hästarna utsätts för inkonsekventa personer dag för dag, till slut förstår jag att hästarna inte orkar längre utan bara stänger av. Tänk er själva, det är som att försöka lära känna minst tre nya personer per dag, som alla talar olika språk som du inte förstår, till slut orkar man inte längre.

På "min" ridskola har vi teorilektion 2 gånger/termin i vuxengrupperna. Jag föredrar teorilektioner om ridvägar, ryttarens sist och inverkan m m istället för om sjukdomar, fodring m m. Varför? Jo, för att jag vill lära mig rida bättre!

Mitt mål är inte att köpa egen häst. Om detta blir aktuellt kommer jag att utbilda mig före hästköpet.

Precis och det är väl också så en ridskola är tänkt från början tror jag eller? Det är ju inget som hindrar att ridskolan ordnar teorikurser som ligger utanför de ordinarie ridlektionerna så att de som är intresserade har möjlighet att utbilda sig t.ex. de som vill köpa egen häst.

IrishDraft och FeelingGreen - ni fattade vad jag menade precis. Var bar lite trött och kinkig efter en del verbala surkartar här på forumet när jag skrev mitt inlägg, men jag menade det ni båda har formulerat. Jag vet att de flesta här är bra, men en del...:devil: Låt folk vara som de är, en del har hästar som sitt liv, andra som ett fritidsintresse och då kan man och vill man olika saker. Så kan det väl få vara utan en massa vassa pikar?

Joja, ett visst mått av snobberi kan man allt utläsa här på Bukefalos ibland... Många efterlyser mer teori på ridskolorna, men jag minns bestämt att det INTE var populärt, varken bland oss småtjejer som red, eller en del av föräldrarna som betalade, med för mycket teori. Det var ju RIDA man ville göra! man måste inse att de flesta ridskolor försöker håla en svår balans mellan teori & praktik. De VERKLIGT intresserade, de som siktar på egen häst, ser nog till att lära sig skillnaden på hö och halm ändå... Att man lär sig långsammare i stor ridgrupp än som medryttare är väl helt naturligt! Det handlar om fler timmar på hästryggen och kontinuiteten i att rida samma häst ofta!

Ridskolor är bra så länge de uppföljer ''mina'' kriterier:

- Välutbildade + trevliga hästar
- Välutbildad + trevlig personal
- Välskött verksamhet, bra ekonomi

Dåliga exempel jag varit med om;
De som har hand om nybörjar-lektionerna är oftast elever på ridskolan. Ofta finns där hästar som bara är ca 5 år, som knappt kan galoppskänkel, varvat med hästar som visserligen är utbildade men som är de grinigaste i hela stallet så ingen av nybörjarna vågar rida dem ändå. Ekonomin är ofta risig, och följderna blir då att man inte har råd att anställa bra personal, eller skaffa in bra hästar. Ofta har man elever till att släppa in/ut hästar, fodra,mocka , m.m. mot en gratis ridlektion, istället för att ha anställd utbildad personal. Visst, det är bra att eleverna lär sig om hästhållning och inte bara ridning, men att det kan bli lite väl mycket ansvar ibland att lägga på en 12-13 årings axlar.
Även inne lite på zillax89's spår.
Inte heller är det kul med ridskolor som låter sina hästar knota runt i ridhusdammet vareviga dag med alldeles för många arbetstimmar.

Visst kan ridskolor vara bra, men då ska det skötas ordentligt också.

Teori är viktigt, men ofta som nån annan skrev, är det inte alltid vad eleverna vill. Därför ska man variera teorin. Exempelvis ha teori-veckor med roliga områden, t ex löshoppning, lära sig linda ben, fläta manar, m.m.
Och ÄVEN ha de ''tråkiga'' teori-ämnena såsom ryttarens inverkan på hästen, hästens skötsel, säkerhet i stallet, m.m.
En annan sak som är bra, är t ex min ridklubb som har 30 min teori, och sen 30 min ridning på nybörjar lektionerna. Det tycker jag är ett bra initiativ.

Sen tycker jag också att det kan vara svårt att utvecklas på en ridskola när man ridit ett tag. Ofta är det för stora grupper för att man ska få ut något av det, och man kanske inte alltid får en häst som det ger så mycket med.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte läst tråden.

Jag började rida i september och min sambo som har ridit i princip hela sitt liv brukar vara med och titta på mina lektioner. På andra sidan (ridhuset är avdelat i två halvor med ett snöre) är det människor med privathästar som rider. Det man snabbt kan märka, enligt henne, är vilka som gått på ridskola/gör det fortfarande och vilka som inte verjar ha gått alls eftersom de hanterar hästen helt fel. Bl.a. är det väldigt många som sågar i hästens mun (läs: titta på mig vad bra jag är som får ner hästen i form), jomenvisst. :smirk:
Detta ser man inget av på lektioner med personer på hög nivå eller på nybörjarnivå för den delen heller.

Men det kommer alltid finnas människor som anser sig tillhöra en elit, en lite finare del av skiktet bara för att pappa är rik och an köpa häst åt en. Vad man däremot bör göra är att lära sig rida ordentligt.

Detta är inte riktat mot någon personligen och jag har inte för avsikt att reta upp folk. Men om någon känner igen sig i beskrivningen så är det inte mitt fel att ni tar illa upp. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Håller med mycket snobberi från de som kan allt. Själv började jag som vuxen på en ponnyridskola och hade ett väldigt kul år där, där lårde jag mig grunderna. Tyvärr la vuxenridiningen ner men jag hittade ett helt underbart islandshäststall istället, gav mig så mycket om både hästarnas olikheter som hästskötsel, peppade mig så mycket så jag köpte mig en egen islänning, en snällt gamalt sto med mycket vilja. Stog kvar i det stallet och som hästägare i ett tur och lektionsstall lärde jag mig enormt mycket. Nu efter några år har jag flyttat min häst till ett litet privatstall och äntligen känner jag mig mogen för det. Min erfarenhet jag fått är guld värd men det tar ett tag att få den.

OK lite svammel men útan kunskap och erfarenhet från ridskola och andra verksamhetsstall är det svårt för oss som inte växt upp med hästar att fixa något eget kunnande.

jag håller med dig...men jag tror nog att de bukare måste ha haft en väldigt dålig erfarenhet (det var kanske dålig undervisning under den tiden som dom red på ridskola) så jag förstår ju dom också..jag vet både bra och dåliga ridskolor och det är väldigt olika undervisning vart man är också, och hur långt i ridningen man har kommit.
så man kan ju inte dra alla ridskolor över en kant...

:bow: :bow: :bow:

Oj vad jag blev "avundsjuk" när jag läste ditt inlägg...

Du kom dit jag så gärna hade velat komma till...

Tyvärr kom jag inte längre än till eget tävlande i MsV och hästskötande på svenska tävlingar innan sjukdom spolierade alltihopa :cry:

Fy sjutton för rematisk värk :cry: :devil:

Men kontentan är att med vilja, och lite tur, kan man komma ut i världen och få lära sej så himla mycket som man inte bara kan föreställa sej innan.
Och allt det UTAN att ha haft några föräldrar med pengar eller ens förståelse för ens hästeri.

Så till er andra säger jag bara:

KÄMPA PÅ :banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 671
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar