Trött häst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare stallplattser
  • Startdatum Startdatum
S

stallplattser

JGa vill ha lite idéer hr jag ska gå vidare med min häst.
Fungerar inget så kanske det är så att hon inte vill vara travhäst längre.

När jag fick henne för ett år sedan så hade hon varit borta ett bra tag. Så uppträning blev nr 1. Hon började med att göra två bra lopp. Ett kval på bra tid med allt kvar. Loppet efter slutade hon utan pengar. Satt kvar med allt mitt i smeten och gick lika fort som i kvalet.
Starten efter gorde hon suuper. Krigade in i det sista.
Sedan dess har hon liksom bara varit med och tagit någon matlapp på vägen.

Vi startade härom dagen. Skenade runt med mej under värmningen. Fick ledningen i starten och fick bestämma i lagomt tempo. Var med men la ner för lätt 200 från mål. Fick inga pengar.

I efterhand sitter man och funderar varför?
VAd man gorde för fel?
Kanske skulle jag ha tagit upp mer för dte blev ju trotts allt en lite lucka till hästen i rygg. JAg skulle nog inte försökt svarat 700 kvar endå.
Hon blev trött. Tror jag i alla fall. Men jag tycker inte att hon borde ha blivit det för så fort gick det inte.

Sedan kommer andra frågor: Tränar jag fel? För lite kanske? Hon kanske skulle ha mer mat så att hon orkar?

Just nu så matar jag henne med det hon vill och tycks orka äta. Totalt lite äver 100 Mj. Är det för lite?

Hon tränas 3 gånger/veckan.
1 pass med motionsridning och sedan klättring.
1 gång körs hon 8-12 km i 20-23 km/tim. Har fusk lapp på vagnen men jag kommer inte ihåg vlket tempo det är just nu.
Den 3 dagen rids hon antigen på ridbanan. Markarbete i skritt. Eller så körs hon snabbjobb på rakbanan. Är uppe i 6 600-700m intelvaller i 25-30 tempo. Ev fortare beroende på hur het hon är. Efter snabbjobb så har jag nu börjat skritta henne.

Är det för lite träning?

Förslag på ändrad träning till en het lite snurrig häst?:idea:

Sv: Trött häst

Hur gammal, hur många starter och vilken klass tävlar hon i? Är hon het och snurrig kanske du ska prova någon annan form av utrustning så hon fokuserar lite mer och inte bränner så mycket energi? Vad kör du med för bett och huvudlag?
Kanske ska du testa en annorluna värmning, jogg på långsambanan och inte på banan eller något, om hon kanske bränner mycket energi där?
Vi har en häst som springer jämna 16-tider och är glad så länge han får vara i rygg och bara följa med, däremot har han en tendens att skita i det när han känner att han ska öka tempot i avslutningen. Men han är tio år och har väl tröttnat lite på det så vi ska göra ett sista försöka och lägga om träningen med galoppintervaller i sand och därefter ut i monté som han gått hyfsat i. Funkar han inte då så får han helt enkelt göra något annat.

Sedan kan det ju vara så att hästen har ont någonstans och därför inte tar ut sig när hon ska prestera på max.

Startar de regelbundet så borde träningen vara tillräcklig, annars låter det lite tunt tycker jag. Mitt bästa tips är att sätta på hästen pulsmätare så att man verkligen ser hur mycket den tar ut sig, anpassa sedan träningen efter det.

Jag tycker att det låter som för mycket långsam träning och för lite jobb prova att köra 9 intervaller runt 30-35 2 dagar i veckan och rid jobba som du beskriver som komplement. Lycka till:D

Pulsmtare används i träningen. INte alltid men när jag kör. TYvärr så är hon av den typen att pulsen snurar upp i 100 bara stalldörren öppnas.:( Så jag tycker det är svårt att köra efter den då hon inte går ner riktigt någon gång.

Att pulsen skjuter i höjden när hon står på gången är inte så konstigt, har sett flertalet hästar som visar lite hög puls när de ställs på gången, därefter sjunker den när de selas, och sen går pulsen upp högt när det är dags att köra ut. Medan andra är coola hela tiden. Mer intressant är ju vad pulsmätaren visar under träningspasset?

Hon har startat 40 gånger i sitt 7 åriga liv och har 130 tusen på sig.
Hon gjorde 7 starter inkl kval på dom 6 sista månaderna förra året.
JAg har ett vanligt rakt oklätt bett på henne. Fick provrida på ett pessoa och det var fruktansvärt. HAr oxå använt ett entömmsbett men haft tömmar och tyglar i båda yttersta ringarna. Från början så trivdes hon bäst på hackamore (ja när jag red) men nu så sticker hon lite titt som tätt med mej när jag använder det.
Annars har jag ett vanligt öppet huvudlag både träning och tävling med pullarnosgrimma. Provade norsk nu sisst. Hos tidigare ägare gjick hon med helstänkt.
När jag rider är hon lugnare och därav värmer jag henne alltid under sadel med samma huvudlag. Vi har börjat värmt henne på inneplan för att hon är lunare där både inför snabbjobb och lopp. Men så nu sist så var hon även där smått tokig. Även på rakbanan. Så ja, jag tror hon bränner alldeles för mycket energi inan loppet sist.
Först aloppet hon gjorde för mej så gick hon i ledningen kan man säga. Den första hästen var så enormt långt före så det gills inte. Då höll hon ända in i mål. Sedan har jag försökt med ledningen. Någon gång har jag brännt då det gått för fort och så nu sist så la hon ner när dom andra gick om. Det är lätt att komma till ledningen med henne och inte alls så svårt att hålla igen sedan heller trotts att hon är lite snurrig innan.

Men är det så intresant igentligen då den skuter i höjden mer eller mindre enbart pga stressen? Ja menar om hon har 150 och bara skrittar säger ju inget igentligen. Eller jo, att hon skulle vara sjuk då.

Annars å ligger på 130-140, under långsamkörningen och 190 under intervallen som är 500 m när hon lugnat ner sig, om hon lugnar ner sig. Annars så ligger hon högre.

9 gånger 400 eller 500 meters intervaller?

Om hästen är het eller uppträder snurrigt skulle jag nog undvika intervaller om jag var du. Annars om jag tolkar det värre än vad det är så kör gärna 7-800 m intervaller. 6 st i 1.30 tempo brukar vara lagom om underlaget är liknande en travbanas. Snabbare än så ska man normalt inte behöva köra i "underhållsträningssyfte". Tvåsåna pass i veckan åtminstone.

De hästar jag har som är lite hetsiga kör jag längre sträckor med i jobben.
T ex 2500m x 2 i 1.40,alternativt en i 1.40 och en i 1.30. Dessa jobb ger bra styrka i hästen. Joggas tilbaka samma sträcka mellan vändorna.
Sådana jobb kör jag 2-3 gånger i veckan med vissa hästar och ffa under vinterträningens slutskede. Efter nån månad med sån träning har de kunnat gå ut och vara ordentligt förberedda. En stor och tung häst behöver i regel mer tempoträning än en liten o lätt men givetvis är det ju individuellt.

Då ingen mer än du här vet vilka träningsmöjligheter du har så är det ju svårt att ge råd. Sedan kan det ju vara så mycket som spelar in varfr din häst tröttnar till slut. Eller så är den lite less och ger upp när det börjar ta emot? Ibland är det inte helt lätt att bedöma vilket...

Men är det så intresant igentligen då den skuter i höjden mer eller mindre enbart pga stressen? Ja menar om hon har 150 och bara skrittar säger ju inget igentligen. Eller jo, att hon skulle vara sjuk då.

Annars å ligger på 130-140, under långsamkörningen och 190 under intervallen som är 500 m när hon lugnat ner sig, om hon lugnar ner sig. Annars så ligger hon högre.

Måste säga åter igen att pulsmätare vid körning inte är att lita på alls den ska man inte stirra sig blind på om man ska ha den på så ska du enbart se skillnaden om pulsen är ovanligt hög eller ovanligt låg. Annars ger den ingen rättvis bild av hur vältränad hästen är.:angel:

Om hästen är het eller uppträder snurrigt skulle jag nog undvika intervaller om jag var du. Annars om jag tolkar det värre än vad det är så kör gärna 7-800 m intervaller. 6 st i 1.30 tempo brukar vara lagom om underlaget är liknande en travbanas. Snabbare än så ska man normalt inte behöva köra i "underhållsträningssyfte". Tvåsåna pass i veckan åtminstone.

Jag måste säga minst 9 med dagens tävlingar det är riktigt hårt där och de där sista intervallerna gör faktiskt en stor skillnad.

De hästar jag har som är lite hetsiga kör jag längre sträckor med i jobben.
T ex 2500m x 2 i 1.40,alternativt en i 1.40 och en i 1.30. Dessa jobb ger bra styrka i hästen. Joggas tilbaka samma sträcka mellan vändorna.
Sådana jobb kör jag 2-3 gånger i veckan med vissa hästar och ffa under vinterträningens slutskede. Efter nån månad med sån träning har de kunnat gå ut och vara ordentligt förberedda. En stor och tung häst behöver i regel mer tempoträning än en liten o lätt men givetvis är det ju individuellt.

Detta kan göra hästen ännu hetare med men prova det kan fungera på just din häst :)

Då ingen mer än du här vet vilka träningsmöjligheter du har så är det ju svårt att ge råd. Sedan kan det ju vara så mycket som spelar in varfr din häst tröttnar till slut. Eller så är den lite less och ger upp när det börjar ta emot? Ibland är det inte helt lätt att bedöma vilket...

Precis tala gärna om vad du har att träna på så kan vi nog koka ihop något ;)

Jag måste säga minst 9 med dagens tävlingar det är riktigt hårt där och de där sista intervallerna gör faktiskt en stor skillnad.

Så kan du ju inte säga. Det är ju helt individuellt.
Om en häst är igång och startar regelbundet (vilket ju är det Oki pratar om) så ska den definitivt inte behöva mer.
Om man väljer att köra fler/färre intervaller med kortare/längre sträckor väljer man ju som det passar hästen. Kör man fler intervaller så kör man i regel kortare och snabbare och det passar verkligen inte alla hästar.
Meningen med kortare intervaller brukar ju vara att man ska köra snabbare och det finns många många bevis på topphästar som hävdar sig alldeles utmärkt även de "bara" går 6 intervaller. Eller om de ens går intervaller alls. Detta är ytterst individuellt och man kan inte säga att man "måste" köra 9 intervaller för att hästen ska hävda sig dagens tuffa konkurens.

Hemma är rakbanan plan, körsträcka på 500 m.

PÅ banan lutar den lagomt uppför med en körsträcka på 800 m.

Jo det har jag funderat på. Kollade henne i halsen vid ett tillfälle för ett par månader sedan men såg inget.
FÖr tillfället är det inget som tyder på det heller. INgen feber, hög vilopuls eller dålig återhämtning. INget snor.

HOn är en stor men lätt häst. Och ja, jag har fått påpekanden om att jag överdriver lite i min beskrivning av damens temperament. Men faktum är oxå att min sambo fick ställa sig ute på banan och vifta med armar för att jag skulle få stopp på henne.
Det var till och med några som kom ner efter värmningen och påtalade att det såg lite otäckt ut. Men så fruktansvärd har hon aldrig varit förr. Framförallt inte under sadel.

Jag tycker att jag har bra träningsmöjligheter. En mindre rakbana hemma med mjukt underlag, möjlighet att köra fort på en raksträcka efter en lite hårdare grusväg. Långa sandvägar för långsamkörning och endast 1 mil in till travet med deras rakbana som lutar lite uppför.
Så möjigheterna har jag. Men kunskapen om att träna travhäst har jag kanske inte riktigt....

Måste säga åter igen att pulsmätare vid körning inte är att lita på alls den ska man inte stirra sig blind på om man ska ha den på så ska du enbart se skillnaden om pulsen är ovanligt hög eller ovanligt låg. Annars ger den ingen rättvis bild av hur vältränad hästen är.:angel:

Det är ändå en sanning med modifikation.
Talar vi om en specifik häst så kan pulsmätaren tala om ganska bra huruvida hästen är i form eller inte.. om du jämför tider och puls under två perioder så an du se att när den är mer vältränad så kommer pulsen vara lägre under samma tempo.. men givetvis finns det avvikelser i form av dagsform och vilken fas man ligger i, detta gäller ju alla levande varelser.

hej hej, svårt att säga på rak arm sådär.
testa ge hästen kraft sport-burkar vara chipp trimmande :-)

låter kanske lite dumt men jag har en travare också, han går i intervaller..
tävlar lite, sen sätter jag han i vila en månad, sen börjar jag om.
det fungerar på han, kanske värt att testa ?
håll mig informerad!

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 132
Senast: skiesabove
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama