Trotsåldern? (Långt)

L

Lundqvist

Jag rider en jättefin Nordsvensk (smäckrare typen) ca 5 gånger i veckan som verkligen är underbar på alla sätt - eller åtminstone var hon det tidigare.

Hon är 7 år gammal och är grundutbildad kan man väll säga, kan skänkelvikningar, fram + bakdelsvändningar och tempoväxlingar. Har alltid lyssnat bra på hjälper och varit "explosiv", ber man om det så gör hon det med framåtbjudning som heter duga. Går i stadig form i skritt och trav och är på god väg i galoppen.

Nu till problemet, min kära dam har börjat protestera helt sen ca 1 månad tillbaka! I skritt är hon helt underbar och gör allt man ber om och samlar sig ordentligt i alla övningar men så fort man börjat be om trav så vägrar hon, stannar, backar eller går bara och böjer på huvudet. Sen när man väl lyckats få henne att trava efter 20 minuter så går hon på bra med bra samling osv. Men så fort man ber henne om något nytt blir det likadant. Hon har även börjat bli tjurig när man tar in henne från hagen (stanna och vägra gå) Attackerar vid (lös)longering.

Min fråga, är det en tonårstrots eller vad? Och hur ska jag kunna avhjälpa henne, är det bara att fortsätta bråka tills det går över?

Justja, hon har ej ont. Är konstaterat av två olika hovslagare och har även kollat ryggen.

Sv: Trotsåldern? (Långt)

Trots, eller vad man nu vill kalla det, är när hästen får högre krav på sig och "helt plötsligt" säger "Nä, va ska de va bra för?"

Ofta efter unghästperioden, då allt bara flyter, sen kommer kraven och då blir det stopp. Jag tycker du beskriver nåt annat. Varför skulle hon helt plötsligt inte vilja trava?
Du skriver att "hon böjer på huvudet", menar du att hon rullar ihop halsen och släpper kontakten med bettet. I så fall så har hon slutat gå fram.
Då får man ställa sig frågan varför hon gör så.

Backa i utbildningtänket, börja med rena gas och bromsövningar med krav på att hästen hela tiden är framme. Funkar inte detta så får man ta sig en funderare på vad som är fel.
Sen är hovslagare inte veterinärer.

kollat mun, muskler, knän?
Kanske träningsvärk? Sadeln?
Allting är kollat, sadeln är näst intill ny och hon är ordentligt uppcheckad för inte så länge sen. Hon visar ingenting på böjning (ben/knän) eller vid tryck över rygg. Hon är helt enkelt frisk. Blir likadant vid löslongering då hon inte har någonting annat än sig själv att dras med. (alltså ingen sadel eller liknande) Då jag löslongerar blandar jag fyrkantsspåret och volt.

Så jag tror verkligen inte att det är något sånt.

Trots, eller vad man nu vill kalla det, är när hästen får högre krav på sig och "helt plötsligt" säger "Nä, va ska de va bra för?"

Ofta efter unghästperioden, då allt bara flyter, sen kommer kraven och då blir det stopp. Jag tycker du beskriver nåt annat. Varför skulle hon helt plötsligt inte vilja trava?
Du skriver att "hon böjer på huvudet", menar du att hon rullar ihop halsen och släpper kontakten med bettet. I så fall så har hon slutat gå fram.
Då får man ställa sig frågan varför hon gör så.

Backa i utbildningtänket, börja med rena gas och bromsövningar med krav på att hästen hela tiden är framme. Funkar inte detta så får man ta sig en funderare på vad som är fel.
Sen är hovslagare inte veterinärer.

Tack för svaret, jag måste bara få poängtera att jag absolut vet att hovslagare inte är veterinärer! Var kanske lite otydlig. Hon är kollad av tandläkare (ca 6 månader sen), hovslagare och givetvis veterinär i samband med att en annan häst var tokhalt. :)

Ja hon böjer enbart på halsen, alltså krullar - tar ej "stöd" från bettet och slutar trampa under sig. Detta händer enbart när man BER henne att trava, när hon väl börjar trava så börjar hon trampa under sig igen och går riktigt trevligt. Hon slänger aldrig med huvudet eller liknande utan protesterna kommer i form av att hon antingen tvärstannar eller att hon bara går och böjer på halsen och tycker hon är stilig.

Vissa dagar vägrar hon göra vad jag en ber henne. Ber jag henne gå på ett rakt spår så går hon och böjer sig inåt eller går tvärsöver ridbanan. Ber jag henne svänga fortsätter hon rakt fram.

När vi är ute i skogen kan hon tvärstanna ibland och vägra galoppera men tappar inte sitt "go" på samma sätt. Däremot har hon börjat skena iväg utan anledning när hon tycker det passar.

Har prövat gå tillbaka ett steg, skrittjobb i ca 30 minuter där hon sköter sig exemplariskt, gör allt man ber om och är hästen jag känner igen. Men så fort man ber om lite mer (i det här fallet trav) så totalvägrar hon först, sen travar hon och går superfint på fyrkantsspåret, efter några gånger blir trav"fattningen" enklare men jag får ändå inte svaret "NU" Trav till galopp på ridbanan det går finfint.

Jag tror inte ett skit på trots. Har man byggt upp grunden väl så tar sig hästen an nya uppgiftsförslag med glädje och arbetsvilja. Har du tränarhjälp?

Min fråga är: har hon fått vila under en längre period?
Det är jätte viktigt att hästen får en ordentlig vila, får vila upp sig helt enkelt. Speciellt när hon är så ung!
Jag satte min häst på vila när han kändes som allra bäst! Han gör också allt man ber om. Säger jag trav så gör han det tills jag säger något annat. Plus att han har börjat arbeta i jätte fin form utan att jag haft det som krav, -han är 4år. Då satte jag honom på vila i 5-6veckor. Nu är han igång igen sen 1vecka tillbaka och känns ännu bättre! alla småsaker som jag tänkt på har bara fallt på plats -av sig själv. Man ska inte underskatta vilor.

Min fråga är: har hon fått vila under en längre period?
Det är jätte viktigt att hästen får en ordentlig vila, får vila upp sig helt enkelt. Speciellt när hon är så ung!
Jag satte min häst på vila när han kändes som allra bäst! Han gör också allt man ber om. Säger jag trav så gör han det tills jag säger något annat. Plus att han har börjat arbeta i jätte fin form utan att jag haft det som krav, -han är 4år. Då satte jag honom på vila i 5-6veckor. Nu är han igång igen sen 1vecka tillbaka och känns ännu bättre! alla småsaker som jag tänkt på har bara fallt på plats -av sig själv. Man ska inte underskatta vilor.

Hon fick vila 3 veckor i samband med att jag var sjuk, ca 1 vecka efter det började det här beteendet. Så jag tror inte att vila är det bästa sättet. Jag kan tillägga att jag inte rider varje dag utan mer varannan, dom dagar jag inte rider så löslongerar jag eller kör NH lekar eller är helt enkelt bara ute och går. Så jag kör absolut inte stenhårt med henne utan vi tar det lugnt och tränar eller ja tränade mycket grunder.

Brukar du göra saker som hästen gillar? kravlöst är det viktigaste att varva med krav. Kräv jobb i skritt på ridbanan ett varv. Sen ger de henne bara långa tyglar rider ut och har kul med din häst utan en massa krav på jobb och allt möjligt som NH mm.

Bara vara med din häst. Sluta upp och ställa en massa krav på båda er hela tiden. Det har väll stigit henne åt huvudet.
Tagit mej ann en hel del hästar som varit sånna.

Börja om från början.
Det är skillnad på att hästen jobbar för dej eller ni jobbar i hop som ett team och för att hästen tycker det är kul.
Tycker hästen det är kul att vara med dej så får du allt gratis som bjudning mm.

Hade jag fått hem denna häst hade jag börjat att bara lulla runt i skogen. Någon vecka, lösa tyglar, lite trav och galopp utan att kräva en massa.
Varför inte en rejäll galopp så hästen får sträcka på sej ordentligt..

börjat jobba ute med hästen och alltid mycket berömm. Krav och sen kravlöst = långa tyglar.

Sen när man börjar i padock så chocka henne. rid ett varv och jobba och sen rider du ut.
Jobba lite längre nästa gång och sen beröm och ut i skogen.
Så kommer du se en väldig skillnad bara på några gånger.
Sen när man kommit lite längre, så brukar jag berömma genom en ökad galopp eller annat som hästen tycker är kul. Mitt i jobb passet.

Så beröm, krav, kravlöst, saker som hästen tycker är kul och vipps så har du en glad häst som gör allt för dej.
Hästen är ingen maskin utan en vän som vi ska ha kul med.
Med det så kommer resten gratis..

SANIO:

Är mycket tacksam över ditt svar. Jag ska absolut pröva det men saken är att jag delvis har försökt (absolut inte lika mycket som du beskriver) Men saker hon älskat förut går hon inte igång på längre. Hon har alltid älskat att leka följa John med tvärvändningar och stopp då såg man verkligen att hon njöt och ibland kund man få en mule i nacken. Idag tex. tänkte jag att vi inte skulle göra något alls förutom att leka följa John på åkern men tokstollen bara sprang över mig - eller hon försökte.

Och i skogen har hon fått för sig att hon bara får sticka i tokgalopp - jag ser att hon njuter men fortfarande, hon får inte sticka hur som helst utan klartecken från mig. Jag rider aldrig ut på henne själv för hon är varken trafiksäker eller särskilt bekväm med att vara utan kompisarna. (vi tränar på det, missuppfatta mig inte men det blir nog inte så avslappnande och roligt som det ska)

Jag ska slopa kraven! Även om jag inte tycker jag ställer så stora, jag vill bara att hon ska tycka det vi gör är roligt. Långa tyglar eller inte - hon vill inte. :(

Jag ska absolut försöka igen - och lite mer! :bow:

Det är nog väldigt personligt om/när de hamnar i någon sorts trotsålder...

Av det du skriver tycker jag det låter som att hon upplever för mycket tryck från dig. Attack vid löslongering osv, särskilt kallblod, känns absolut som att hon tycker att du "trycker" för mycket.

Det låter som en känslig häst, kanske skulle du försöka se om du kan minska ner dina signaler till minsta möjliga minimala, och se hur hon svarar på det?

Sedan angående vila, så är 3 veckor inte mycket, hur mycket har hästen vilat sedan inridningen?

Sedan undrar jag om du alltså antingen rider eller nh-leker varje dag? Det kan absolut vara för mycket, om du i övrigt tycker hon fått tillräckliga viloperioder under inridningen så kanske du skulle testa att bara "göra nått" 4 dagar/vecka, och låta henne vara häst 3 dagar.

Sedan, ston, hormoner... kan bete sig hursom :p kan det vara sommar/brunst/insekter/värmen som gör att hon helt enkelt inte är på topp just nu?

Hon fick vila 3 veckor i samband med att jag var sjuk, ca 1 vecka efter det började det här beteendet. Så jag tror inte att vila är det bästa sättet. Jag kan tillägga att jag inte rider varje dag utan mer varannan, dom dagar jag inte rider så löslongerar jag eller kör NH lekar eller är helt enkelt bara ute och går. Så jag kör absolut inte stenhårt med henne utan vi tar det lugnt och tränar eller ja tränade mycket grunder.

3 veckor är inte alls mycket.. även om du inte rider varje dag utan kör ifrån marken så kan det bli alldeles för mycket för en unghäst. Min häst fick vila ca 1½månad i vintras och 1½månad nu i sommar (han blev inriden i november) och jag tycker nästan att det är för lite..
Hästen kan behöva vila helt och hållet ifrån ryttaren och bara få vara häst, 24tim/dygnet.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 043
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar