trotjänaravlivning?

busigdemon

Trådstartare
nu är det så att min häst ska avlivas :cry:
o vi har bestämt oss för trotjänaravlivning
men hur funkar det? :confused:

Sv: trotjänaravlivning?

kan fungera lite olika. antingen kommer vet. och avlivar med avlivningsvätska eller bult och sedan kadaverhämtning och tar kroppen, om man inte begraver kroppen hemma efter att ha fått alla tillstånd. eller oxå bultar lantbrukstjänst och tar kroppen med sig.

man kan göra på lite olika sätt beroende på hur man vill ha det.man kan välja om man vill vara med eller inte, känner man att man inte själv kan hålla sig lugn så är det ju bättre för hästen att man låter bli. vi har oftast använt oss av lantbrukstjänst när inte hästen får gå till livsmedel, det har alltid gått lungt och sansat till.

Det kommer dit en slaktare och bultar och tömmer hästen på plats och sen tar dom med kroppen. Det var så tidigare iaf. Allt går lugnt och bra till, man får vara med om man vill.

Nu får nån skälla på mig om detta har ändrats! Men när vi har avlivat våra på detta sätt har det gått till så.

Hoppas att allt går bra!

Ja det e ju en hel del blod... Vi har både avlivat på e spolplatta och då var det bara att spola bort det så gott man kunde, anvlivar man på en åker eller i en hage så e det bara att låta det vara det försvinner ganska snabbt.

Kontakta din veteriär och rådfråga ang, avlivning. Sprutas dom så kan det hända att kroppen får bli liggandes något dygn, det beror på kadaverupphämtningen.

Stackars dig! Lider med dig :cry:
När jag avliva min älskling kom en kille hem till oss. Han var lung och väldigt förstående. man fick ta den tid man behövde på sig. Sen gick vi ut till den plats man sett ut. Jag var med själv och höll hästen. Hade en hink full med morötter som han stog och åt av så huvudet var nere. Han provade först att sätta bulten mot pannan så hästen inte skulle bli rädd och ryck till sig huvudet. Sen sa han att jag fick säga till när jag var redo. Därefter satte han bulten i panna och man han inte reagera förän hästen trilla ihopa. Sen tömmde han hästen på blod. Jag gick sen därifårn medans han lastade kroppen på bilen. Han tog med sig kroppen direkt. Han vi hade var mkt bra, lungn och sansad och berättade hela tiden vad han skulle göra och vad som skulle hända, så man inte skulle bli överraskad. jag tycker ni gör rätt som väljer trotjänar avlivning. Det brukar kännas bättre att vara i hemma miljö. Jag vet att det är tungt men jag upplevde det inte så hämskt som jag hade förestält mig det. Är man tillräckligt stark rekomenderar jag att du är med,för då slipper du undra efteråt, men man måste inte om man inte vill.

tömmer dem? hur mkt blod är det? vad ska man göra med det sen?

Vi gjode inget med blodet eftersom vi var sidan om gödselhögen där det var högt gräs. Gör man det på en grusplan eller så kan man täcka över med grus så man slipper gå och titta på det. Eller spola vatten på det så det späds ut och träcker ner i marken.

jo jag vill bestämt vara med, trotts att jag itne kommer att kunna se nått för alla tårarna...men med ska jag vara o hemma ute på åkerna utanför hagen kommer det att ske...
vi valde det här för vi vill inte skicka iväg min ögonsten till långt-bort-i-stan utan han ska få ha det bra i sina sista andetag med godis i munnen....
men hur tömmer dom dem på blod? jag menar hjärtat stoppar ju???

Ett snitt i halsen. Nej hjärtat stannar inte, bulten gör så att dom blir hjärndöda, dom känner alltså ingenting. Det e först när dom tömts på blod man kan konstatera dom döda.

Mycket bra att ni skall göra det hemma, då slipper hästen bli stressad och man ser till att allt går rätt till.

jaha, det hade jag ingen aning om...
happ, man ska ju lära sig minst en ny sak om dagen så...
men ush, så min häst kommer att ligga i gräset o leva medan blodet pumpar ut...låter inge vidare, men bättre det än nån stan i långt-bort-i-stan...min fina pojke

Ja det låter hemskt, men det e det bästa sättet!!
Det brukar vara super bra killar som håller på med det, dom kan verkligen sina saker för att det ska gå så smärtfritt som möjligt både för dig och din häst!

jag har varit med om flera sådanna här avlivningar, fast på kor!
En gång med en häst fast då på några meters avstånd.
Med korna har jag hållt i grimman medan dem tryckt in bulten.

Allt går väldigt snabbt, djuret hinner inte märka alls vad som händer och dem som utför det är mycket proffsiga och lugna med intrycket att dem vet vad dem gör.

Men jag måste ändå säga att vissa tycker det är jobbigt när det rycker i benen på djuret, djuret är dött och känner ingenting men är man väldigt fäst till djuret kan det kännas olustigt!:(

På hästen vinscha dem upp kroppen i en transport. Med korna i en container beror ju på vem man ringer.
När vi avlivat djuren inne har jag spolat och rengjort med vatten efteråt för det blir några liter blod men annars går det väldigt smidigt att vara utomhus i gräset.

Ta hand om er

När vi avlivade dotterns ponny i somras avblodade de i bilen/containern. Så vi slapp blodet hemma...

har ocksa varit med när en kompis häst avlivades(dom ville inte vara med själv och fragade om jag kunde göra det) och allt gick lugnt och fint till. Superkille som berättade hela tiden och hästen mumsade mat och märkte inget alls. Är ett bra sätt tycker jag även om blodet och avföringen inte är sa fint. Men hör till naturen det ocksa tyvärr.

Har varit med och avlivat med spruta ocksa ett par ganger och det gar ocksa otroligt fort och lugnt. även om jag själv tycker det kändes bättre att hästen ramlade ihop pa ängen än i en transport som efter sprutan av vet.

tyvärr sa maste det ske som maste ske ibland. Och bada sätten är lugna och bra tycker jag. Bättre än att skicka bort den och inte veta hur det gar till...

Tömmer hästen på blod gör man, enligt min erfarenhet, enbart då hästen ska gå till livsmedel. En avlivning med spruta hemma innebär att hästen dör i stort sett omgående men den behöver inte snittas i halsen, kroppen hämtas och går till förbränning.

Känns alltid tragiskt att behöva ta bort dem men att göra det hemma är ju det bästa alternativet. Hoppas det går lugnt och stilla till...känner med dig.

Man tömmer alltid. Men man kan nog låta dom göra det senare. Men tröms gör dom. Dom som skall gå till livsmedel måste tömmas direkt bara då kan man inte vänta för då blir köttet dåligt.

jag vet inte vad ni har för företag där du bor, jag bor på västkusten. alltså hästen är ju död om dom bultar den, hjärndöd. så den märker inte att den tappas. vi brukar skölja bort blodet efteråt.

jag har alltid varit med när vi tagit bort våra hästar, men valt att gå bort när den avblodas och dras in i latbilen eller i containern. att stå kvar då har för mig kännts meningslöst. känner man sig därimot väldigt upprörd och inte kan hålla sig lugn så är det bättre för hästen att någon annan håller i tycker jag.

alla hästar rycker inte när dom fallit, oftast så "rasar" dom bara ihop, en del kan göra ett hopp framåt (även med spruta)

när det gäller avlivning med spruta så finns det 2 olika vätskor, den gamla vätskan (som vissa vet. fortfarande använder) tar det ganska lång tid innan hästen faller och dör av, personligen tycker jag det känns otrevligt då en del hästar kan "kämpa imot" ganska länge. den "nya" vätskan därimot faller hästen nästan lika snabbt av som bult.

hoppas allt går bra för er, massa styrkekramar från oss.

en häst som avlivas med avlivningsvätska avblodas inte. även om man bultar hemma (ej för livsmedel) så tappas den direkt, för det är slaktaren tvungen till, hästen anses inte "död" fören den är avblodad.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
640
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka