trotjänaravlivning?

Sv: trotjänaravlivning?

oops råka visst bli två.

Man tömmer alltid. Men man kan nog låta dom göra det senare. Men tröms gör dom. Dom som skall gå till livsmedel måste tömmas direkt bara då kan man inte vänta för då blir köttet dåligt.

Senast ändrad:

Nej jag vet att den inte avblodas vid spruta :)

Den första avlivningsvätskan e jag mkt skeptisk till. Jag känner en som jobbar på kadaverupphämtningen och han har berättat en hemsk grej ang den. Han skulle plocka upp en häst till containern och när han hissat upp den halvvägs upptäckte han att den inte var riktigt död. Kan säga att den hästen ändå hade legat några timmar innan han kom. Som tur va så hade han utrustning så han kunde avliva hästen. Men man skall vara försiktig med den gamla vätskan.

fast då har ju veterinären gjort en riktig fadäs :eek: nog kan dom höra när hjärtat slutar slå :eek:

har jag haft alternativ så har vi bultat våra när det varit dax, fast ibland kan man ju inte välja själv hur man vill göra :cry:

Jo verkligen... Man tycker ju att dom borde det.

Avlivade våran gamla med spruta senast och det gick jättebra! Så låt er inte skrämmas av det jag skrev tidigare. Men hemskt var det!

*kl*

Är du i gräs eller på en åker som du skrev så tror jag inte du behöver oroa dig för blodet. Det kommer inte att synas så mkt då.

Hästen dör inte "helt" förän hjärtat slutat slå och det gör det när man tömt dem på blod. Killen sitter kvar och kollar att hjärtat säkert slutat slå, så det behöver du inte oroa dig för. Bulten går rakt in i hjärnan och bedövar hästen så dem inte känner någonting. Den blir då hjärndöd, och känner absolut inte när man tömmer dem. En del hästar rycker, men det är inte heller farligt. Det är bara muskelspänningar. Kan se otäckt ut men kom ihåg att hästen känner ingenting

I sommras fick min häst somna in och jag valde en trotjänaravlivning med bult. Utav den anledningen att det går så otroligt snabbt, inget fumlande med vätsta eller så utan på ett tumknäpp är det över.

Jag valde att leja en slaktkille privat som tog bort min häst i skogen, det gick så bra och hon anade inte vad som var på gång.
Självklart avblodades hon, och det var för mig ett absolut måste.

Visst är det kanske obehagligt att avbloda, men då är hästen redan borta, och avblodningen är bara en stensäker garanti för att hästen verkligen är död, och det var mycket viktigt för mig.

du väljer själv om diu vill vara med eller inte, jag orkade inte vara med utan bad min pojkvän att vara med henne till slutet..Hon skulleha känt på sig om det var jag som stod vid hennes sida..

det är inget kul val att göra jag vet, men ibland har man inget val :cry:

Jag tog bort min älskade gamling i augusti förra året, bestämde med vet att hon skulle komma hem till stallet. Jag hade sett ut en lugn vrå en bit ifrån stallet, stod med en hink full med morötter och godis. Vet gav sprutan och det tog inte många sekunder förrän han föll ihop.
Sen kom kadaverhämtning, killen lyfte försiktigt upp kroppen och la i containern på lastbilen och körde sen iväg.
Jag tycker det kändes bättre än en massa blod efter bultpistol men det får var och en avgöra.
För mig så var hästen/själen borta och det var "bara" kroppen kvar så det var ok med kadaverhämtning. Huvudsaken att han inte kände eller märkte något och det tror jag inte att han gjorde.

Lycka till och försök att vara stark:cry:

oops råka visst bli två.

Man tömmer alltid. Men man kan nog låta dom göra det senare. Men tröms gör dom. Dom som skall gå till livsmedel måste tömmas direkt bara då kan man inte vänta för då blir köttet dåligt.

Nej, av djurskyddsskäl är det är inte tillåtet. Jag tror att hästen i normalfallet är hjärndöd efter bultningen, men självklart måste man gardera sig mot extremfallet då hästen visserligen har stora hjärnskador men det trots det kan ta förhållandevis lång tid innan cirkulationen upphör.

Tillåtna metoder för avlivning av häst är avblodning efter bedövning eller narkosmendel. Tillåtna metoder för bedövning är bulpistol eller kulvapen och efter bedövning räknas hästen som medvetslös. Avblodning ska påbörjas inom 60 sekunder. Efter avblodning ska kontroll ske att djuret är dött innan andra åtgärder får vidtas.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2004_12_L22.pdf

Min älskade dam fick somna in i lördags natt.
Hon somnade in med hjälp av avlivningsvätska.
Var själv aldrig med men det gick väldigt lugnt o fint till.
Vi hade en toppen veterinär som var lugn o berättade hela tiden vad han skulle göra osv.

Så hon fick ett värdigt slut, dock alldeles för tidigt.
Jävla tarmvred :(

En STOR kram till dig o hästen!!

Jag tog bort min gamling för en tid sedan och det blev inte riktigt som jag tänkt det!

Ringde nödslakt efter att ha gått och laddat hela sommaren....sen kom de dan efter!! Bara det var en chock...jag grinade till och med i telefonen!!

Sen hade jag sett ut en plats, men dit vågade de inte åka för de var rädda att fastna så det blev en annan plats. När de kom var jag så stressad att jag inte kunde tänka klart, platsen de valde blev inge bra..... ja, alltså ingen katastrof men ändå....

Sen hade jag ju trott att han skulle åka härifrån i nån slags transport och så kom de med en jäkla conteiner!!! Hur jäkla ovärdigt som helst....det var nästan det värsta!!! EN CONTEINER!!!

Jag var inte med vid själva skottet..... gubbarna som kom var jättelugna och trevliga. Men jag hade ju förberett mig på att det skulle vara en jättelik blodpöl och sen var det inte det och då fick jag panik...... för mig är blodet liksom ett facit på att han verkligen var död och så fanns det inget blod!!! Jag ringde upp direkt och då berättade de att de avblodade honom i conteinern..... De hade sagt det innan men då var jag inte riktigt mottaglig för det.... en aning stressad!!

Jag vill absolut inte skrämma upp dig! Men förbered dig så noga du kan...... jag visste nog inte riktigt vad det innebar så därför blev det lite av en chock ....

Nästa gång (hua!!!) blir oxå med bultpistol, men då ska jag söka tillstånd för att få gräva ned hästen. Vill inte att nån häst ska åka härifrån i conteiner!!

Massor av kramar!!!!

Nästa gång (hua!!!) blir oxå med bultpistol, men då ska jag söka tillstånd för att få gräva ned hästen. Vill inte att nån häst ska åka härifrån i conteiner!!
Tråkigt att det blev så för dig och din vän.:cry:
Du kanske kan trösta dig med att din pålle knappast led av att åka container. Det fick våran ena ponny också göra i somras...:cry: Inte vackert alls... Avlivningen gick jättebra och så, men det är vi människor som mår dåligt av alltihopa. Jag var inte med utan jag och barnen åkte ner till sjön och badade hundarna (för att göra något bara) och en kompis tog hand om allt. Jag har bara fått det berättat för mig, men jag hade nog reagerat som du angående containern om jag varit med. Nu vet jag om det till nästa gång om jag måste vara med då.

Jag har varit med flertalet gånger och avlivat hästar i alla möjliga situtationer och det är alltid lika tragiskt. Då de hästarna jag håller på med ofta förolyckas så är det ibland svårt att välja avlivningssätt, det får bli det snabbaste alternativet, som tur är finns det en kille på banan som avlivar skadade hästar på tävlingsdagar ifall olyckan är framme (med bultpistol). De gånger jag har kunnat vänta ett par timmar har jag valt lantbrukstjänst vilka är mycket proffsiga.

Vi brukar avliva på gödselstacken och på så sätt är blodet inget problem annars kan man slänga lite sand över eller skölja med vatten. Hästarna kan sprattla lite när de har trillat men det är väl bara de sista muskelspasmerna precis som hönor kan springa utan huvud.

Har också gjort en trotjänaravlivning på min gamling för några år sedan, med bult.

Det kom en helt fantastisk kille och han tog det jättelungt hela tiden och berättade hur det skulle gå till, vi fick säga till själva när vi kände oss OK att genomföra det.

När det var dags stod min häst och blev kliad på halsen och slappnade av och bara hade det mysigt medans killen gjorde det han skulle.
Allt gick jättefort, och hästen hann aldrig bli rädd eller stressad alls, vilket han skulle blivit om vi skickat iväg honom någonstans.

Efteråt fick vi tid på oss att säga hej då innan killen bad oss gå in när han skulle lyfta upp hästen i containern, han brukade göra det eftersom många tyckte det såg lite otäckt ut.
Hästen avblodades inne i containern, så det behövde vi inte heller se. Sedan kom han in när han var klar och hörde hur vi tyckte att det hade gått, frågade om han hade kunnat gjort det på något bättre sätt för vår skull o.s.v. han var helt enkelt fantastisk.

Nästa gång jag måste ta bort en häst så kommer jag att fråga om det går att få samma kille som kommer ut, skrev nämligen upp vad han hette, vill att mina hästar jag har nu ska få samma fina slut som min gamling fick då.

Hos oss har en del hästar avlivats på grus, och efter avblodningen har vi lagt lite spån runt kroppen så att blodet sugs upp snabbare. Alla avlivningar på ridskolan som jag vet om (både privat- och ridskolehästar) har gått väldigt lugnt och odramatiskt till, de flesta har bultats och hämtats med container antingen samma dag eller dagen efter. I de fall där kroppen legat kvar över natten har den täckts med presenning.
Jag valde att inte vara med när min fd medryttarhäst avlivades (benbrott i hagen) men jag gick dit efteråt för att ta farväl. Jag upplevde det inte på något sätt obehagligt, blodet syntes inte pga spånet som lagts dit (iofs tycker jag inte blod är obehagligt) och det lilla lilla snittet i halsen var inte heller otäckt.

Senast ändrad av en moderator:

hej allihop..
Vi har nu också bestämt oss för att avliva vår gamle man,32 år på nacken.Men,vi flyttar från gården inom 5 år,och jag vill inte att han ska kremeras för då vet jag ju inte om det är honom jag får tillbaks,så vill jag inte att han ligger bland massa kadaver.Min ögonsten...Finns det inga kyrkogårdar för hästar? Eller andra som har tips/råd inför detta...det krävs ju trots allt viss planering för detta jobbiga moment..Gud,gråter redan, men vi kan inte vara egotrippade...Gubben mår inte bra och det är vår skyldighet att ge honom ett värdigt slut!

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
640
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka