Tror att min häst har mask...

ylvalill

Trådstartare
Min häst har börjat klia sig i rumpan rätt så mycket. Tycker även att han har sett lite glanslös ut i pälsen och så. Detta i kombination med att avmaskningarna i somras inte blev så välplanerade som de borde ha varit gör att jag misstänker att pållen har fått mask...

Hur gör jag nu? Är det bara att trycka i honom en dos avmaskningsmedel? Tänkte att jag skulle börja med det och sen efter ett par veckor skicka in ett träckprov för analys och se så att allt är okej då. Vill inte börja med att skicka in prov eftersom jag ju då får vänta på resultatet ett par veckor innan jag kan avmaska.

Är det meningslöst att avmaska bara min häst? Tror inte att det är så lätt att övertala de andra hästägarna om att också avmaska.

Sv: Tror att min häst har mask...

ett par veckor att få svar !! Nej du...dagen efter kan du få svar om du så vill. Ta prov först är mitt råd.

Du får ju svar samma dag som provet kommit till labbet = dan efter om du skickar med post. Klia i rumpan är det springmasken som orsakar, den är inte särskillt vanlig hos hästarna.

Oj, går det så snabbt att få svar? Har aldrig gjort nåt träckprov tidigare så det hade jag ingen aning om, tänkte det tog ungefär lika lång tid som andra analyser man gör...

Okej men då är det väl lika bra att skicka in ett träckprov med en gång då. Vidilab hade jag tänkt skicka till. Vilket prov bör man välja? De jag väljer mellan är:

501 Ägg av mag-tarmparasiter, kvantitativ (McMaster-teknik, EPG) Träckprov, individuella prover

och

504 Bandmaskdiagnostik, kvalitativ + strongylider och spolmask, kvantitativ (EPG) Träckprov, individ eller samlingsprov från upp till tre individer

Vad är strongylider för någonting?

Lungmask, behöver man kolla det?

Och jag som nyligen gjort en analys och fick som svar att min häst hade mkt små mängder (<30) mask har ändå en häst som kliar sig i rumpan varenda gång hon kommer in så jag funderar om det inte kan vara något annat oknytt.

Älgloppor har jag inte sett på en månad så jag uteluter det men vad 17 finns det mera :confused:

Det behöver inte vara nåt oknytt. Många hästar upplever det behagligt att klia svans/bak. Våra hagar brukar inte vara behäftade med så mycket träd och sånt som hästen kan klia sig på och då blir det en stunds kliande när dom kommer in. Min gör det till och från. Bra att kolla upp avföringen dock.

En liknande fråga, eller rättare sagt en som ylvalill redan ställt:
Om man har 2 hästar i samma hage, kan man då ändå avmaska? Eller gör det mer skada än nytta om inte bägge gör det samtidigt? Jag vet att jag måste avmaska nu senast i December, men jag drar mej fr det eftersom jag inte vill behöva göra det igen efteråt.

Det gör nog mer skada än nytta eftersom den ev. masken kommer ut genom träcken och hamnar i hagen där båda hästarna betar. Det kan ju vara så att den andra också är angripen.
Man ska ju alltid avmaska alla hästar i ett stall samtidigt annars kan det vara lite meningslöst.
Låt hästen stå inne dagen efter avmaskningen.

Jag tycker inte att man ska avmaska sin häst pga att man misstänker att den har mask(utanför det "vanliga" schemat). Bättre är då att först skicka in ett träckprov för att stärka sina misstankar. Maskarna blir ju mer och mer tåliga mot våra avmaskningsmedel.

Ok. I mitt fall kan det dock bli nödvändigt eftersom jag inte tajmat in avmaskingen med den andra hästen. Tror den blev avmaskad flera månader senare. På vintern kan det väl inte spela lika stor roll när de inte betar gräs?

På vintern ska du inte avmaska alls, så var det löst!

Inte? Men på Evomec-förpackningen står det att effekten räcker 6 månader.? Varför inte avmaska på vintern? Har alltid gjort det en gång mitt i vintern eftersom förra hästen ibland visade att han hade mask då.

Men visst 17 avmaskar man en gång i februari med ngt Ivermectinpreparat om man har styngfluga?!

Och hästar med mycket mask måste väl må bättre ju tidigare de avmaskas, om man t ex. köper eller hyr ngn som kanske aldrig blivit maskad. Att vänta till april/maj verkar ju lite sent i just de här fallen, eller?!

Ivomec har ett intervall på 8 veckor och det gäller blodmasken. På vintern eller vid kraftig torka går blodmasken i viloläge som gör att man inte kommer åt den med avmaskningsmedlet. Och OM man gör det så är det stor risk för massuppvak med kraftigt sjuk häst som följd.

grimman skrev:
Men visst 17 avmaskar man en gång i februari med ngt Ivermectinpreparat om man har styngfluga?!
Nej, styngflugan tar man på hösten. Februariavmaskningen gäller föl och åringar och då för att ta spolmasken.
Och hästar med mycket mask måste väl må bättre ju tidigare de avmaskas, om man t ex. köper eller hyr ngn som kanske aldrig blivit maskad. Att vänta till april/maj verkar ju lite sent i just de här fallen, eller?!
Om man får hem en sådan häst är det verkligen läge att göra träckprov innan man sätter in några andra åtgärder. Är de aldrig avmaskade kan man göra stor skada om man avmaskar "på känn".

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 505
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 973
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring