Trollningar.

Jag sökte lite och tror jag hittade vem det gäller och har läst i några av trådarna och jag vet inte riktigt, det var ganska mycket onödiga påhopp riktade mot den här personen också. Kan förstå att moderatorerna inte haft ett lätt arbete.
Fast en hel del kan vara raderat också så jag tror inte man får hela bilden faktiskt
Och det är ju flera användarnamn det handlar om

En reflektion bara. Att i grupp, särskilt i en sluten sådan eller om man kan vara anonym på ett öppet forum, diskutera andra människor är inte oproblematiskt, det blir lätt obehagliga drev av det så jag tycker man skall vara försiktig med sånt.

Senast ändrad:
Jag sökte lite och tror jag hittade vem det gäller och har läst i några av trådarna och jag vet inte riktigt, det var ganska mycket onödiga påhopp riktade mot den här personen också. Kan förstå att moderatorerna inte haft ett lätt arbete.
Jag håller med. Jag fick veta vem det gällde nu, och det är ett/flera nick jag följt. Naturligtvis har jag inte sett allt eftersom jag inte sitter på Buke 24/7 och moderatorerna ofta är snabba på att rensa - men de nicken har fått utstå en hel del riktigt fula påhopp och otrevligt bemötande, som inte varit befogat utifrån vad man kan se i de offentliga trådarna. Vad de/hen ägnar sig åt i PM och utanför Buke måste ju vara rätt svårt att moderera tänker jag.

Edit. Diskussionen här kan nog gälla flera olika användare, inte bara den jag hittade.

PM och meddelande till @Gunnar och Moderatorer är den väg som jag använder.
Aldrig öppet i en tråd.
Det kan dessutom bli farligt på riktigt eftersom att vissa av Trollen inte har normala hämningar.
Exakt, och det är precis likadant i alla sociala medier, man vet inte vem som verkligen sitter bakom tangentbordet eller vad den har för kopplingar till andra som saknar hämningar. Jag är väldigt restriktiv med vad jag delar med mig av mitt liv på nätet för jag vet ju inte vem som läser och vad som triggar.

Jag har läst igenom den här tråden nu och är helt fascinerad av att jag inte märkt något av det här O_o. Jag har trots allt hängt här sen Stallet-tiden.
Kanske beror det på att jag sällan läser tyck synd om mig trådar och av princip aldrig skänker pengar till okända?

I det här fallet har folk (inkl jag själv) manipulerats så pass att gåvorna erbjudits, av vänlighet. Dvs en sådan regel hade inte gjort någon nytta.
En regel som också innefattar att man inte får erbjuda pengar? Men det är ju också en sån där grej... ska det vara regel eller ett allmänt råd på nätet? Skicka inte gåvor till människor på nätet, hur väl du än tror du känner dom. Precis som att man inte bör bestämma träff med främlingar hemma hos dom eller hemma hos en själv. Sådant här bedrägeri är effektivt då man först blir lurad till att känna gemenskap med personen som utnyttjar en. Det är nog inte lätt att få ner förekomsten på 0, men en regel hade kanske hjälpt att gallra bort en del.

Jag håller med. Jag fick veta vem det gällde nu, och det är ett/flera nick jag följt. Naturligtvis har jag inte sett allt eftersom jag inte sitter på Buke 24/7 och moderatorerna ofta är snabba på att rensa - men de nicken har fått utstå en hel del riktigt fula påhopp och otrevligt bemötande, som inte varit befogat utifrån vad man kan se i de offentliga trådarna. Vad de/hen ägnar sig åt i PM och utanför Buke måste ju vara rätt svårt att moderera tänker jag.
Men det har ju raderats mycket i de offentliga trådarna dock så har ju en del hunnit läsa och vissa saker är svåra att glömma att någon skrev faktiskt

En regel som också innefattar att man inte får erbjuda pengar? Men det är ju också en sån där grej... ska det vara regel eller ett allmänt råd på nätet? Skicka inte gåvor till människor på nätet, hur väl du än tror du känner dom. Precis som att man inte bör bestämma träff med främlingar hemma hos dom eller hemma hos en själv. Sådant här bedrägeri är effektivt då man först blir lurad till att känna gemenskap med personen som utnyttjar en. Det är nog inte lätt att få ner förekomsten på 0, men en regel hade kanske hjälpt att gallra bort en del.

Fast en sådan regel skulle ju strypa mycket vänlighet som vi definitivt har för lite av. Trots att jag blev duperad är jag inte för en sådan regel, jag vill ändå att det ska finnas utrymme för den vänligheten.

Jag håller helt klart med dig om att det måste vara svårt att moderera det som sker utanför det offentliga forumet. Dessutom skitjobbigt att hantera en massa Magistern nu är nicket Pottan dum mot mig i PM gör nåt.

Samtidigt kan jag tycka att det finns en gräns. Om jag drev ett forum skulle jag tycka att det var lite bekymmersamt om de som berättade de mest uppseendeväckande historierna om sina liv också hade andra nick där de var någon helt annan. Jag skulle inte riktigt gilla att folk som troget skriver i mitt forum år ut och år in blir lurade av någon/några med extremt skum agenda. För min del skulle jag inte nöja mig med att banna dubbelnicken, jag skulle skicka ut hela högen. Orättvist eller inte, för mig skulle det räcka att jag såg personen vara så helt olika personer under olika nick för att jag skulle agera, det skulle inte behövas några berättelser om hot eller bluffar utanför mitt forum.

Jag håller helt klart med dig om att det måste vara svårt att moderera det som sker utanför det offentliga forumet. Dessutom skitjobbigt att hantera en massa Magistern nu är nicket Pottan dum mot mig i PM gör nåt.

Samtidigt kan jag tycka att det finns en gräns. Om jag drev ett forum skulle jag tycka att det var lite bekymmersamt om de som berättade de mest uppseendeväckande historierna om sina liv också hade andra nick där de var någon helt annan. Jag skulle inte riktigt gilla att folk som troget skriver i mitt forum år ut och år in blir lurade av någon/några med extremt skum agenda. För min del skulle jag inte nöja mig med att banna dubbelnicken, jag skulle skicka ut hela högen. Orättvist eller inte, för mig skulle det räcka att jag såg personen vara så helt olika personer under olika nick för att jag skulle agera, det skulle inte behövas några berättelser om hot eller bluffar utanför mitt forum.
Håller med. Särskilt när ett flertal användare (oberoende av varandra) tidigt hört av sig med misstankar och iakttagelser.

@Gunnar - jag vet inte hur mycket mina och @hundtant s åsikter är värda men eftersom vi är gamla moderatorer båda två så kan vi ju se det från båda håll.
Jag landar ungefär i vad hundtant skriver ovan - jag tycker egentligen inte att en forumägare + moderatorer kan hållas ansvarig för att andra forumanvändare blir manipulerade irl - jag tycker nog att vuxna människor har ett egenansvar i att inte gå på allt man läser online - MEN - just det där om att trogna medlemmar utsätts för skit/lämnar forumet tycker jag är en väldigt stark anledning att sätta stopp för hela trollverksamheten i det fall det gäller.

Fast en sådan regel skulle ju strypa mycket vänlighet som vi definitivt har för lite av. Trots att jag blev duperad är jag inte för en sådan regel, jag vill ändå att det ska finnas utrymme för den vänligheten.
Då blir det ens egna ansvar att inte skicka pengar. Men det kan fortfarande finnas en regel om att inte be om pengar. Det kanske hjälper en del.

Ja, vet man att det verkligen är samma användare som låtsas vara helt olika personer finns det ju ingen anledning att låta den vara kvar. Jag har dock ingen aning om hur lätt eller svårt det är för moderatorerna att veta sådant. Om t.ex. Pelle och Lisa i samma hushåll är inloggade på dator resp mobil måste det ju vara omöjligt att veta om de egentligen är en eller två personer.

Jag har läst igenom den här tråden nu och är helt fascinerad av att jag inte märkt något av det här O_o. Jag har trots allt hängt här sen Stallet-tiden.
Kanske beror det på att jag sällan läser tyck synd om mig trådar och av princip aldrig skänker pengar till okända?
Jag är oxå helt oförstående. Men det är fruktansvärt att de händer

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
755
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 798
Senast: Tilly_85
·
Bukefalos Senaste tiden har jag inte kunnat använda några postfunktioner på mobilen, allt är ljusgrått och oklickbart (ex ladda upp bild). Loggar...
Svar
4
· Visningar
175
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XVI
  • Klippa hund