Trollningar.

Jag sökte lite och tror jag hittade vem det gäller och har läst i några av trådarna och jag vet inte riktigt, det var ganska mycket onödiga påhopp riktade mot den här personen också. Kan förstå att moderatorerna inte haft ett lätt arbete.
Väldigt många av trådarna som trollet skrev tog trollet själv bort när trollet blev helt rabiat otrevligt, innan moderatorer hann med och ev straff ev skulle ges, att läsa det som finns kvar ger inget och faktum är att det styrker trollets agenda.

Ja, vet man att det verkligen är samma användare som låtsas vara helt olika personer finns det ju ingen anledning att låta den vara kvar. Jag har dock ingen aning om hur lätt eller svårt det är för moderatorerna att veta sådant. Om t.ex. Pelle och Lisa i samma hushåll är inloggade på dator resp mobil måste det ju vara omöjligt att veta om de egentligen är en eller två personer.
Japp, så är det ju. Men för mig skulle det vara collateral damage om oskyldige Pelle rök tillsammans med trollande Lisa. Han skulle få ta det med henne, alltså om hon saboterade för honom.

Då blir det ens egna ansvar att inte skicka pengar. Men det kan fortfarande finnas en regel om att inte be om pengar. Det kanske hjälper en del.
Vi har redan egentligen förbud mot insamlingar via forumet där ett undantag för något år sedan fick gå PM med hjälp av moderator då vanliga användare inte kunde starta så stora gruppkonversationer och där det var mer än 100% säkert att ändamålet inte var bluff (:heart). Tidigare var insamlingar nämnda direkt på forumet så det var visserligen genomskinligare men på den tiden var folk oftast mindre anonyma och tja allt kändes ändå säkrare. Att andra själva väljer att ihop och ge privat är nog inte så vanligt ändå. Hört nämnas i förbigående i trådar om annat att någon är tacksam över hjälpen de fått och så länge personen är ärlig om sitt behov känns det inte problematiskt. Jag tror ingen av dessa själv bett om pengar utan folk har valt att ge, om än ibland på felaktiga grunder.

Väldigt många av trådarna som trollet skrev tog trollet själv bort när trollet blev helt rabiat otrevligt, innan moderatorer hann med och ev straff ev skulle ges, att läsa det som finns kvar ger inget och faktum är att det styrker trollets agenda.
Viktigt att detta betonas! Trådar och inlägg. Det finns alltid användare som är snabba på att hoppa på som man får bortse ifrån men denna användare fick nog det mest gulligullande-bemötandet som jag någonsin sett på Buke och det under en längre tid. Vilket gör att det som ses som oprovocerade&onödiga påhopp mot denne till större delen faktiskt har en välbyggd grund där trollet varit otrevligt upprepade gånger och medvetet tryckt på folks ömma punkter (= personliga erfarenheter som de försökt dela med sig av för att hjälpa). Trollet har inte varit elakt mot mig i annat än trådar på Buke där bevisen idag inte finns kvar och jag kom lindrigt undan i allt det där.

Japp, så är det ju. Men för mig skulle det vara collateral damage om oskyldige Pelle rök tillsammans med trollande Lisa. Han skulle få ta det med henne, alltså om hon saboterade för honom.
Fast det bygger ju på att man vet att Lisa faktiskt är ett troll? Ska man trollförklara någon på enbart att den har dubbelnick (vilket jag tolkade dig som) behöver man ju kunna skilja på om det då inte är ett dubbelnick eller två personer

Jag håller helt klart med dig om att det måste vara svårt att moderera det som sker utanför det offentliga forumet. Dessutom skitjobbigt att hantera en massa Magistern nu är nicket Pottan dum mot mig i PM gör nåt.

Samtidigt kan jag tycka att det finns en gräns. Om jag drev ett forum skulle jag tycka att det var lite bekymmersamt om de som berättade de mest uppseendeväckande historierna om sina liv också hade andra nick där de var någon helt annan. Jag skulle inte riktigt gilla att folk som troget skriver i mitt forum år ut och år in blir lurade av någon/några med extremt skum agenda. För min del skulle jag inte nöja mig med att banna dubbelnicken, jag skulle skicka ut hela högen. Orättvist eller inte, för mig skulle det räcka att jag såg personen vara så helt olika personer under olika nick för att jag skulle agera, det skulle inte behövas några berättelser om hot eller bluffar utanför mitt forum.

Jag håller helt med om detta och menar att personer som trollar på detta sätt behöver behandlas på ett sätt - permanentbanning. För att på något sätt återskapa trygghet på forumet.

Själv har jag vid något tillfälle hjälpt (eller "hjälpt" - personen behövde inte hjälp med det hen bad om hjälp med, allt var hittepå) en person som jag senare insåg var ett troll. Det kostade mig dock inte mer än att göra lite research, något som jag är extremt snabb på. Men det hade säkert kunnat eskalera. Om användare faktiskt far illa för att de vill hjälpa någon som utger sig för att vara någon annan - då har det a) gått för väldigt mycket för långt och b) dörren är den enda rätta vägen för trollet.

Eventuella saker som skett utanför forumet får väl hanteras där. Men användare som sitter och trollar med dubbelnick bara för att få uppmärksamhet själva och är helt hänsynslösa mot andra - har de verkligen på Bukefalos att göra? Jag tycker inte det. (Eller så är det jag som inte har på Bukefalos att göra längre.)

Beträffande politiskt/ideologiskt drivna troll tror jag, som nämnts tidigare i tråden, att med tanke på säkerhetsläget är det viktigt just nu att vara extra uppmärksam. Nu är Bukefalisterna själva mycket bra på att efterfråga källor och trycka på att uttalanden ska stöttas med fakta, så här tror jag att forumet är mindre sårbart än många andra platser på nätet. Men för dubbelnickande troll som vill ha uppmärksamhet åt sin egen person är vi nog mer sårbara pga en forumkultur där det länge varit självklart att hjälpa varandra i utsatta situationer. Så - ut med trollen.

Jag förstår också att ansvariga för forumet inte kan hanterar saker som händer utanför och att alla har ett personligt ansvar. Jag vill bara tillägga och poängtera att allt inte ”händer på Buke” eller ”händer utanför Buke”. Det kan ibland flyta ihop rätt så mycket och påverka forumet även om saker sker i andra kanaler.

Fast vi kan ju inte själva radera inlägg eller trådar utan det är alltid en moderator eller @Gunnar som gör det, om det inte är inom 10 minuter(?) men då hinner det varken spåra ur eller bli speciellt hetsiga diskussioner. Tråden kan man inte radera men man kan hinna ändra sitt inlägg.

Permanentbanning är tyvärr lika trubbigt som IP-adresser.

Ibland är det en bra markering och det kan säkert ses som ett misstag från min sida att det inte skett tillräckligt många gånger mot vissa troll som flera gånger återkommit med nya användarnamn, där det inte alltid är uppenbart att det handlar om samma person.

Ibland kan jag också tycka:
"better the devil you know (than the devil you don't)"

Jag har egentligen inga problem med att folk ljuger och fabulerar heller, ibland är det intressant att diskutera företeelsen i sig, problemet här handlar ju dock om att lögnaren i det här fallet dragit nytta av människors goda vilja och utnyttjat dessa irl och var går då gränsen @Gunnar för vilken typ av forummiljö du vill ha?

Om du tycker det är svårt att peka på ett specifikt regelbrott vill jag bara påminna om händelsen för några år sedan då du (mot de flesta moderatorers vilja och det ledde också till mitt avhopp) valde att banna flera profilstarka användare på ytterst lösa grunder och "gnäll" från en del andra användare (varav några också är inblandade i den här soppan) och om du då ansåg att det var för forumets bästa så ser jag inte varför du inte tar den enkla vägen i det här fallet också?

Nej, och när det väl kommer fram och det finns klara bevis bör ju sådana personer kastas ut och aldrig få komma tillbaka. Svårigheten är hur man i ett tidigare stadie avgör vilka som är troll.
Absolut. Ingen kan såklart kräva att frivilliga moderatorer ska vara någon sorts säpoagenter.

Men ibland får de uppenbarligen bevis presenterade av andra, som sitter på betydligt mer info än mod eller Gunnar kan förväntas göra.

Permanentbanning är tyvärr lika trubbigt som IP-adresser.

Ibland är det en bra markering och det kan säkert ses som ett misstag från min sida att det inte skett tillräckligt många gånger mot vissa troll som flera gånger återkommit med nya användarnamn, där det inte alltid är uppenbart att det handlar om samma person.

Ibland kan jag också tycka:
"better the devil you know (than the devil you don't)"
Permanentbanning visar för de utsatta användarna att forumets ledning inte tycker att trollande är ok. Visst, det kan tyckas vara symbolpolitik. Troll som är politiskt/ideologiskt drivna kommer tillbaka med andra nick. Men troll som manipulerar genom att bygga upp hela världar kan inte göra det för då bannas de igen och därmed skyddas användarna i alla fall på forumet. Vad som händer utanför forumet kan inte ledningen här ta ansvar för, men Buke fredas.

Permanentbanning visar för de utsatta användarna att forumets ledning inte tycker att trollande är ok. Visst, det kan tyckas vara symbolpolitik. Troll som är politiskt/ideologiskt drivna kommer tillbaka med andra nick. Men troll som manipulerar genom att bygga upp hela världar kan inte göra det för då bannas de igen och därmed skyddas användarna i alla fall på forumet. Vad som händer utanför forumet kan inte ledningen här ta ansvar för, men Buke fredas.
Kruxet med permanentbanning är väl att du behöver en statisk IP-adress? Hur gör man om man bor flera på en adress, blir hela familjen bannad för gott, eller kan man kringgå det hela genom att byta bostadsadress, leverantör, dynamisk IP?

Fast det bygger ju på att man vet att Lisa faktiskt är ett troll? Ska man trollförklara någon på enbart att den har dubbelnick (vilket jag tolkade dig som) behöver man ju kunna skilja på om det då inte är ett dubbelnick eller två personer
Nej, att trollförklara folk för att de har dubbelnick är inte vad jag menade. Och jag tycker inte att det som hela den senare delen av tråden handlar om ens är trolling, i den ursprungliga betydelsen att slänga in flammor på ett forum bara för att ställa till brasa. Första delen av tråden handlar om precis det, men det är ju ett gammelt problem i det där specifika fallet.

Det vi pratar om nu ligger närmare catfishing för mig. @Inte_Ung var väl först med att nämna det och jag håller med. Alltså att man bygger upp en hel persona som är med om ditten och datten. Och samtidigt har man andra nick som är med om helt andra saker, helt andra personligheter.

(Det finns en fantastiskt uppseendeväckande catfishingdokumentär på Netflix, Sweet Bobby, även som podd på t ex youtube om hur bedragaren bakom Bobby byggde olika personligheter och tyvärr aldrig kunde träffa den grundlurade Kirat IRL, eftersom han levde under hot. Kom att tänka på den när jag hörde talas om det som pågår här)

Kruxet med permanentbanning är väl att du behöver en statisk IP-adress? Hur gör man om man bor flera på en adress, blir hela familjen bannad för gott, eller kan man kringgå det hela genom att byta bostadsadress, leverantör, dynamisk IP?
Jag vet inte hur det går till och mot just politiskt drivna troll tror jag det är tandlöst. Men om jag plötsligt drabbas av galenskap, hittar på en historia som får folk att vilja hjälpa mig, hittar på ett dubbelnick och börjar manipulera folk är det ju nicket Myrten och eventuella dubbelnick som bannas när jag blir påkommen.

Visserligen kan jag då skapa ett nytt nick, men eftersom jag som användare är bannad måste jag bygga upp hela historien igen. Och de som jag gett mig på i min galenskap slipper mig på Buke.

Det är så jag tänker.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 798
Senast: Tilly_85
·
Bukefalos Senaste tiden har jag inte kunnat använda några postfunktioner på mobilen, allt är ljusgrått och oklickbart (ex ladda upp bild). Loggar...
Svar
4
· Visningar
175
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden