Trollningar.

Jag vet inte hur det går till och mot just politiskt drivna troll tror jag det är tandlöst. Men om jag plötsligt drabbas av galenskap, hittar på en historia som får folk att vilja hjälpa mig, hittar på ett dubbelnick och börjar manipulera folk är det ju nicket Myrten och eventuella dubbelnick som bannas när jag blir påkommen.

Visserligen kan jag då skapa ett nytt nick, men eftersom jag som användare är bannad måste jag bygga upp hela historien igen. Och de som jag gett mig på i min galenskap slipper mig på Buke.

Det är så jag tänker.
Fast i de fallen har vi sett flera gången att det kommer en ny användare som kallar sig Myrten2 och bara tar vid där Myrten blv bannat, om än med lite längre startsträcka. Sen kommer Myrten3 och det hela upprepar sig.

Fast i de fallen har vi sett flera gången att det kommer en ny användare som kallar sig Myrten2 och bara tar vid där Myrten blv bannat, om än med lite längre startsträcka. Sen kommer Myrten3 och det hela upprepar sig.
Så kan det säkert vara. Men då får väl Myrten567 också bannas tills hon ger sig. Det är ändå ett sätt att visa att beteendet inte är ok.

(Det finns en fantastiskt uppseendeväckande catfishingdokumentär på Netflix, Sweet Bobby, även som podd på t ex youtube om hur bedragaren bakom Bobby byggde olika personligheter och tyvärr aldrig kunde träffa den grundlurade Kirat IRL, eftersom han levde under hot. Kom att tänka på den när jag hörde talas om det som pågår här)

Jag kan rekommendera en podd som heter "Carrie Jade does not exist" om man är intresserad av hur långt en patologisk lögnare kan gå innan hen blir avslöjad. I det här fallet agerar personen inte bara på nätet, utan irl, vilket gör det ännu mer fascinerande och skrämmande.

Nej, att trollförklara folk för att de har dubbelnick är inte vad jag menade. Och jag tycker inte att det som hela den senare delen av tråden handlar om ens är trolling, i den ursprungliga betydelsen att slänga in flammor på ett forum bara för att ställa till brasa. Första delen av tråden handlar om precis det, men det är ju ett gammelt problem i det där specifika fallet.

Det vi pratar om nu ligger närmare catfishing för mig. @Inte_Ung var väl först med att nämna det och jag håller med. Alltså att man bygger upp en hel persona som är med om ditten och datten. Och samtidigt har man andra nick som är med om helt andra saker, helt andra personligheter.

(Det finns en fantastiskt uppseendeväckande catfishingdokumentär på Netflix, Sweet Bobby, även som podd på t ex youtube om hur bedragaren bakom Bobby byggde olika personligheter och tyvärr aldrig kunde träffa den grundlurade Kirat IRL, eftersom han levde under hot. Kom att tänka på den när jag hörde talas om det som pågår här)

Håller med om att catfishing är en bättre benämning på det här. Eller någon sorts sjuk, social studie i manipulation?
Kan ändå förstå att det inte finns någon färdig mall för hur en sån här sak ska hanteras. Mig veterligen har inte något liknande skett i den här omfattningen på Buke innan.

Jag vet inte hur det går till och mot just politiskt drivna troll tror jag det är tandlöst. Men om jag plötsligt drabbas av galenskap, hittar på en historia som får folk att vilja hjälpa mig, hittar på ett dubbelnick och börjar manipulera folk är det ju nicket Myrten och eventuella dubbelnick som bannas när jag blir påkommen.

Visserligen kan jag då skapa ett nytt nick, men eftersom jag som användare är bannad måste jag bygga upp hela historien igen. Och de som jag gett mig på i min galenskap slipper mig på Buke.

Det är så jag tänker.

Jag tänker också att det är ju ingen rättighet att hänga på buke. Själv tillämpar jag hellre fria än fälla, pga jag påverkas inte så mycket. Men jag har inga problem med att forumägare gör motsatsen och även oskyldiga sveps med. Det kanske är en orättvis bedömning som jag fattar man kan ha mycket svårt för att acceptera men som sagt, det är ingen rättighet att hänga här. Moderatorerna ska inte behöva jobba ihjäl sig för att minska collateral damage så till den grad att de lägger av/åtgärderna blir för försiktiga. Men det är ju bara min synvinkel!

Hm, alltså jag har helt klart missat vad som förekommit, men trots det kan jag koppla en del grejer till saker jag sett på forumet och haft mina misstankar om. Det kanske var mer än bara en känning. Verkar som att det är lite grejer innan min tid här som fått gå för långt för länge.

Jag kan rekommendera en podd som heter "Carrie Jade does not exist" om man är intresserad av hur långt en patologisk lögnare kan gå innan hen blir avslöjad. I det här fallet agerar personen inte bara på nätet, utan irl, vilket gör det ännu mer fascinerande och skrämmande.
Tack, ska absolut leta upp den! Fenomenet är så intressant.

Håller med om att catfishing är en bättre benämning på det här. Eller någon sorts sjuk, social studie i manipulation?
Kan ändå förstå att det inte finns någon färdig mall för hur en sån här sak ska hanteras. Mig veterligen har inte något liknande skett i den här omfattningen på Buke innan.
För 10+ år sedan fanns ett fall som var ännu värre. Jag visste inget då, hade bara konstaterat att jag inte litade på något personen skrev. Men andra gjorde och hen fick bukekompisar IRL fast i olika kretsar. När de här kretsarna började prata med varann insåg de att de var lurade.

Jag tror att det i många fall är svårt att hitta en anledning som känns så enkel och logiskt greppbar. Troll som vill ställa till oreda och catfishare som primärt är ute efter pengar är en sak, och brukar vara lättare att avslöja. Individer som bygger upp hela alternativa liv kan vara både svårare att upptäcka på ett tidigt stadium och ha mer komplexa orsaker till sitt beteende, även om de förstås ställer till oreda och kan ha ekonomisk vinning av det.

Hur vet man om nån har flera nick?
Jag är totalt värdelös på att identifiera sådant?
Jag har bara ett nick och har fullt sjå med det så hur folk orkar ha flera vettesjutton?
Är det för att heja på sig själv då?

Jag hade ett till nick ett tag. Tanken var att sluta använda detta nick helt och ha endast det nya. Skrev till några pm privat ink till @Gunnar om det vilket resulterade i att det nicket blev bannat. Kanska korkat av mig 😂

Hur vet man om nån har flera nick?
Jag är totalt värdelös på att identifiera sådant?
Jag har bara ett nick och har fullt sjå med det så hur folk orkar ha flera vettesjutton?
Är det för att heja på sig själv då?
Det finns nog inget säkert sätt för vanliga Internetanvändare, inklusive forumägare, att med 100 % säkerhet avgöra om någon har dubbelnick. Sedan är inte dubbelnick i sig något som behöver vara fel eller dåligt. Om jag inte vill diskutera en sjukdom jag har öppet, men har behov av att få input jag inte kan få av vården är det väl inte fel att skapa ett anonymt nick på Bukefalos. Det finns många gånger då det inte alls är något konstigt eller mysko att folk vill vara anonyma på nätet.

Att ha två nick i syfte att trolla (eller catfisha) är något annat. Då skapar du två nick för att låtsas att du är två olika personer som interagerar med varandra, fast det sitter en och samma människa bakom tangentbordet. Det kan vara för att styrka det någon säger i en debatt eller för att göra en skapad fejkvärld mer trovärdig.

Dubbelnick avslöjar ofta sig genom att ha olika språkhantering beroende på vilket av nicken man skriver från. Och så blandar man plötsligt ihop dem. För oss som spelat ulvspel här på Bukefalos då vi ibland har haft dubbelnickslekar eller helt anonyma lekar (då man skapar ett nick bara för leken) vet vi att det är svårt att inte avslöja vem man verkligen är, vilket är syftet med just denna variant av spelet. Det är på samma sätt med människor som skapar dubbelnick av andra orsaker - de som är duktiga på att känna igen olika stilar och ordval. Jag tror t ex att @LenaH en gång avslöjade mitt dubbelnick i en ulvlek genom att det anonyma nicket skrev "putz weg" i stället för "puts väck", vilket tydligen :rofl: jag gör, men inte så många andra. Så där åkte jag dit!

Jag tror t ex att @LenaH en gång avslöjade mitt dubbelnick i en ulvlek genom att det anonyma nicket skrev "putz weg" i stället för "puts väck", vilket tydligen :rofl: jag gör, men inte så många andra. Så där åkte jag dit!
Jag avslöjade ditt dubbelnick en gång på att redigerade ditt inlägg pga nåt språkligt fel som du typ var den enda som ens skulle se att det var fel 😁. Jag tror ulvlekarna gjort mig bättre på att avslöja troll 😎

Jag avslöjade ditt dubbelnick en gång på att redigerade ditt inlägg pga nåt språkligt fel som du typ var den enda som ens skulle se att det var fel 😁. Jag tror ulvlekarna gjort mig bättre på att avslöja troll 😎
Det värsta var en gång när min telefon (obs!) särskrev "språk polis" utan att jag märkte det och jag inte såg det förrän det var för sent att ändra!!!!! (Notera multipla utropstecken.)

Det finns nog inget säkert sätt för vanliga Internetanvändare, inklusive forumägare, att med 100 % säkerhet avgöra om någon har dubbelnick. Sedan är inte dubbelnick i sig något som behöver vara fel eller dåligt. Om jag inte vill diskutera en sjukdom jag har öppet, men har behov av att få input jag inte kan få av vården är det väl inte fel att skapa ett anonymt nick på Bukefalos. Det finns många gånger då det inte alls är något konstigt eller mysko att folk vill vara anonyma på nätet.

Att ha två nick i syfte att trolla (eller catfisha) är något annat. Då skapar du två nick för att låtsas att du är två olika personer som interagerar med varandra, fast det sitter en och samma människa bakom tangentbordet. Det kan vara för att styrka det någon säger i en debatt eller för att göra en skapad fejkvärld mer trovärdig.

Dubbelnick avslöjar ofta sig genom att ha olika språkhantering beroende på vilket av nicken man skriver från. Och så blandar man plötsligt ihop dem. För oss som spelat ulvspel här på Bukefalos då vi ibland har haft dubbelnickslekar eller helt anonyma lekar (då man skapar ett nick bara för leken) vet vi att det är svårt att inte avslöja vem man verkligen är, vilket är syftet med just denna variant av spelet. Det är på samma sätt med människor som skapar dubbelnick av andra orsaker - de som är duktiga på att känna igen olika stilar och ordval. Jag tror t ex att @LenaH en gång avslöjade mitt dubbelnick i en ulvlek genom att det anonyma nicket skrev "putz weg" i stället för "puts väck", vilket tydligen :rofl: jag gör, men inte så många andra. Så där åkte jag dit!
Att vi skriver olika är jag med på, men många skriver ju lika tycker jag? Hur skriver jag som gör att alla vet vem jag är? För inte kan det väl vara bara språkliga fel man gör utan måste vara hur man skriver?

Jag har nog aldrig haft ett dubbelnick vad jag kan minnas ens, jag skulle blanda ihop dem omedelbumsbart liksom! Det måste krävas tid, energi och , ja jag vet inte, en hel massa, för att hålla igång flera olika och ha som personligheter.

Att vi skriver olika är jag med på, men många skriver ju lika tycker jag? Hur skriver jag som gör att alla vet vem jag är? För inte kan det väl vara bara språkliga fel man gör utan måste vara hur man skriver?

Jag har nog aldrig haft ett dubbelnick vad jag kan minnas ens, jag skulle blanda ihop dem omedelbumsbart liksom! Det måste krävas tid, energi och , ja jag vet inte, en hel massa, för att hålla igång flera olika och ha som personligheter.
Uttryck, meninsbyggnader, något särskilt sätt att använda versaler eller skiljetecken, det finns jättemånga sätt!
Jag har flera gånger försökt hemlighålla att det är jag som spelar nya karaktärer på rollspelschatt men förr eller senare avslöjar jag mig alltid trots att jag försöker lägga till nya "quirks" i språket. Det är svårare än man tror. :D

Uttryck, meninsbyggnader, något särskilt sätt att använda versaler eller skiljetecken, det finns jättemånga sätt!
Jag har flera gånger försökt hemlighålla att det är jag som spelar nya karaktärer på rollspelschatt men förr eller senare avslöjar jag mig alltid trots att jag försöker lägga till nya "quirks" i språket. Det är svårare än man tror. :D
Alltså, det är nog ett par fyra stycken jag skulle känna igen kanske, men du är inte en av dem. Tror jag! :D Vissa saker känner man ju igen när andra kommer tillbaka med ett nytt nick, tex som du skriver, ord, skiljetecken och uttryck, men vissa går mig rätt förbi :D

Ja, det är galet svårt att försöka förställa sig i skrift någon längre tid.

Och pga att det är svårt att förställa sig i skrift någon längre tid, kan vissa troll lätt kännas igen pga någon extrem typ av särskrivning (av ord som ingen annan ens tänkt tanken att särskriva). T ex. :angel:
De får liksom slå knut på sig själva i ett försök att skriva som någon annan.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
756
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 798
Senast: Tilly_85
·
Bukefalos Senaste tiden har jag inte kunnat använda några postfunktioner på mobilen, allt är ljusgrått och oklickbart (ex ladda upp bild). Loggar...
Svar
4
· Visningar
176
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka