Trollningar.

Det speglar väl tyvärr samhället att andelen troll bedragare och oärliga människor ökar överallt
Min mamma gick på ett bluff SMS nyligen och ringde upp och blev kopplad till ”banken”
Killen var så vänlig och trevlig och hjälpsam så :crazy:
Hur man kan ägna dagarna åt att sitta och ljuga för äldre människor är för mig en gåta :rage:
Samma visa här hur man kan blåljuga och hitta på saker som är helt uppåt väggarna är liksom helt främmande för mig
Men det verkar bli vanligare och vanligare
Och ja misstänksam mot nya nick har jag blivit vilket är tråkigt

Jag tror ändå att de allra flesta på egen hand listat ut att nåt inte är som det ska, i det här fallet. Kanske att det varit lättare eller svårare beroende på vilka ämnen som berörts (nån som är insatt i ett visst ämne reagerar förmodligen snabbare om ett rent faktafel skrivs som sanning), hur väl man minns tidigare inlägg osv.

Sedan är det här som sagt inte ett vanligt troll, utan någon som härjat ganska ordentligt även utanför Buke. Och faktiskt gjort riktiga människor illa.
Men vilka forumdelar/trådar/ämnen är det hen härjat i, och ungefär under vilken tidsperiod?
Jag brukar minnas inlägg och detaljer bra om det är användare jag upplever som intressanta, och om det här trollets främsta utmärkande drag är att hens liv är ovanligt händelserikt borde man ju ha lagt märke till henom om vi rör oss i samma delar av forumet.

Mindre faktafel är ju supervanligt generellt, de flesta har i alla fall någon missuppfattning de tror är sann. Samma med att folk som vill vara anonyma kan skarva lite på personliga detaljer för att inte bli alltför lätta att identifiera. Så hur vet man, om man inte hör till dem som får upplysningar via PM?

Egentligen känns det rätt kasst att inte tagga de användare det handlar om, men samtidigt är jag ganska övertygad om att de redan skulle hittat och tagit del i diskussionen om de vore intresserade. Det är en så knepig och på något vis känslig topic.
Nej, jag tycker inte alls att det finns behov av att tagga de användare som det handlar om. För mig är det här en allmän diskussion om trollande på buke. Och kanske lite av en varning till användare att vara lite försiktiga/skeptiska. Om något verkar för bra/otroligt/fantastiskt/märkligt för att vara sant så ja...

Nej, jag tycker inte alls att det finns behov av att tagga de användare som det handlar om. För mig är det här en allmän diskussion om trollande på buke. Och kanske lite av en varning till användare att vara lite försiktiga/skeptiska. Om något verkar för bra/otroligt/fantastiskt/märkligt för att vara sant så ja...
Det har du rätt i egentligen. :)

Men vilka forumdelar/trådar/ämnen är det hen härjat i, och ungefär under vilken tidsperiod?
Jag brukar minnas inlägg och detaljer bra om det är användare jag upplever som intressanta, och om det här trollets främsta utmärkande drag är att hens liv är ovanligt händelserikt borde man ju ha lagt märke till henom om vi rör oss i samma delar av forumet.

Mindre faktafel är ju supervanligt generellt, de flesta har i alla fall någon missuppfattning de tror är sann. Samma med att folk som vill vara anonyma kan skarva lite på personliga detaljer för att inte bli alltför lätta att identifiera. Så hur vet man, om man inte hör till dem som får upplysningar via PM?
Det är lätt att missa: man läser inte allt, en del blir raderat innan man hunnit läsa, man är glömsk och kommer inte ihåg detaljer som skrivits osv. Jag visste inte heller men hade funderingar kring hur personen mådde. Det skavde liksom. Samtidigt tänkte jag länge att det finns något bakom som hen söker svar på. Ungefär som när barn/unga döljer allvarligt menade frågor i form av skämt t ex. Då svarar man ju på allvar.

Håller med.

Jag tänker att man bör uppmärksamma folk på att vara lite försiktig med att tex lämna ut privat info tex hela namn och telefonnummer i PM. Tex är det folk som fått meddelande av personer och sen visar det sig av personen är en helt annan person än den utger sig för att vara på buke.

Jag tror många tänker att de ska vara försiktiga på tex Facebook men här på buke känns det säkrare. Så en påminnelse om att även om folk är trevliga när de hör av sig i PM och vill ha kontakt så kanske det inte är den du tror.

Ibland så kan det vara befogat att varna för vissa användare innan fler råkar illa ut.
Ja vi hade ju Hovis som slängde sig över mig och påstod att jag hade ett sexuellt förhållande med hästen, jag har kvar den konversationen och tråden än ifall det skulle bli aktuellt att rättsvårdande instans skulle kopplas in men här på Buke raderades tråden ganska snabbt. Bara för att man skriver under ett nick är man inte osynlig på nätet och man går att spåra fysiskt men det är många som inte har den insikten som trollar hej vilt på forum och andra sajter.

Ibland så kan det vara befogat att varna för vissa användare innan fler råkar illa ut.
Kan så vara.

Jag hoppas jag missförstått något men det känns som du och andra här i tråden att ni vill att det ska vara okej att öppet ange att det och det nicket är troll genom att lista nicken till allas beskådan?

Om ni har fel och det sitter en vanlig men kanske väldigt knepig (och kanske sjuk?) människa där bakom?
Jag mår lite illa över att det verkar finnas folk som tycks vilja att det ska vara så att man för hänga ut folk öppet här här för att man "är ganska säker på att"...

Den ska göra så mycket skada för en skör persons mående om man anklagar fel person av misstag.

Kunde inte låta bli att säga det, fast jag nog borde slutat läsa den här tråden för ett par sidor sedan 🙈

Senast ändrad:
Kan så vara.

Jag hoppas jag missförstått något men det känns som du och andra här i tråden att ni vill att det ska vara okej att öppet ange att det och det nicket är troll genom att lista nicken till allas beskådan?

Om ni har fel och det sitter en vanlig men kanske väldigt knepig (och kanske sjuk?) människa där bakom?
Jag mår lite illa över att det verkar finnas folk som tycks vilja att det ska vara så att man för hänga ut folk öppet här här för att man "är ganska säker på att"...

Den ska göra så mycket skada för en skör persons mående om man anklagar fel person av misstag.

Kunde inte låta bli att säga det, fast jag nog borde slutat läsa den här tråden för ett par sidor sedan 🙈
Jag håller med om att tråden mår bäst av att diskutera trollen mer allmänt även om jag själv blivit varnad via PM. Att varna andra via PM tycker jag dock är helt ok. Sen mår nog alla lite bättre av att tänka på att vara lite försiktiga med vad man skriver med tanke på att förr eller senare så kan det komma fram vem man är, någon känner någon osv och rätt vad det är så är man inte så anonym längre. PI-adresser mm finns ju dessutom. Alla lämnar mer eller mindre spår efter sig på nätet, en del mer, andra mindre.

Jag hade en vän som hämtades av polis på sin arbetsplats t ex. En annan kollega fick sluta på dagen och det var stor utryckning med polis, ambulans, brandkår och avspärrningar då han hotade med att ta sitt liv. Allt går att spåra på nätet.

Senast ändrad:
Jag är ibland helt säker på min sak när det gäller bedragare.
Och att upplysa om att någon är bedragare innan någon annan går på lögnerna och råkar riktigt illa ut har jag inga som helst moraliska betänkligheter kring.
Det är av typen Verkligt Namn, eventuellt länk till bild och adress samt vilka bedrägerier som det handlar om.
Och helst källa på det.

Nu finns det ju fall där man är säker. Inte ganska säker. Sen är det säkert en sjuk människa bakom, som jag skrev förut, vad räknas som troll? Om man utger sig för att vara nån annan än man är (alltså helt annan, inte mindre detaljer för anonymitet) och skriver massor av påhittade historier, allvarliga sådana, för att folk ska engagera sig, startar ständiga bråk osv är det inte ett troll då, även om människan är sjuk? Syftet är ju inte ärligt alls.

Jag håller med om att tråden mår bäst av att diskutera trollen mer allmänt även om jag själv blivit varnad via PM. Att varna andra via PM tycker jag dock är helt ok. Sen mår nog alla lite bättre av att tänka på att vara lite försiktiga med vad man skriver med tanke på att förr eller senare så kan det komma fram vem man är, någon känner någon osv och rätt vad det är så är man inte så anonym längre. PI-adresser mm finns ju dessutom. Alla lämnar mer eller mindre spår efter sig på nätet, en del mer, andra mindre.

Jag hade en vän som hämtades av polis på sin arbetsplats t ex. En annan kollega fick sluta på dagen och det var stor utryckning med polis, ambulans, brandkår och avspärrningar då han hotade med att ta sitt liv. Allt går att spåra på nätet.
De två nyss nämnda bröt mot svensk lag så det var verkligen inte synd om någon av dem, men som sagt en liten hint att alla lämnar spår.

Kan så vara.

Självklart ska man inte hänga ut oskyldiga människor, det är nog ingen som vill. Men det skulle ju kunna vara så att det faktiskt finns bevis (som av naturliga skäl inte går att dela här).

Och ja, visst kan det vara en sjuk person. Men menar du att känslorna hos den ev sjuka personen, trumfar känslorna hos de offer som blir utsatta för hen?

Kan så vara.

Ytterligare en aspekt.
Kan det möjligen, bli såhär, att om det skulle bli tillåtet att lista folk som troll
finnas ytterligare ett sätt att påverka negativt? Att just falskt anklaga vissa användare som är seriösa för att vara troll?
Vi kan ju inte misstänka alla nya för att vara troll?

Att varna någon specfik användare i PM känns lite mer okej om man verkligen tror att just den riskerar att råka illa ut.

Men är jag förhoppningsvis klar med att försöka framföra mina farhågor kring den riktning det känns som tråden tagit.

Ytterligare en aspekt.
Kan det möjligen, bli såhär, att om det skulle bli tillåtet att lista folk som troll
finnas ytterligare ett sätt att påverka negativt? Att just falskt anklaga vissa användare som är seriösa för att vara troll?

Att varna någon specfik användare i PM känns lite mer okej om man verkligen tror att just den riskerar att råka illa ut.

Men är jag förhoppningsvis klar med att försöka framföra mina farhågor kring den riktning det känns som tråden tagit.
Men är det verkligen någon som menar att nick ska listas för allmän beskådad som misstänka troll? Jag har läst tråden som att det finns tankar om hur misstänka troll påverkar forumet (och användarna) i stort och hur det kanske bör hanteras av moderatorer och forumägare.

Nu förespråkar inte jag att folk ska listas öppet, men i så fall hade det väl varit lämpligt att moderatorerna varnade.

I ett enda fall hade jag tyckt att en sån varning hade varit lämplig, och det är ju ett extremfall. Det borde iaf skrivits nåt om att man ska tänka på att allt som skrivs här kanske inte stämmer med verkligheten eller liknande, som en allmän varning när det var som värst. Tror folk hade lyssnat mer på Gunnar/mod än om bara nån användare skrivit det.

Men är det verkligen någon som menar att nick ska listas för allmän beskådad som misstänka troll? Jag har läst tråden som att det finns tankar om hur misstänka troll påverkar forumet (och användarna) i stort och hur det kanske bör hanteras av moderatorer och forumägare.
Ja, men vad bra att jag kanske tolkat stämningen i delar av tråden helt fel i så fall.

Ibland är det bra att ha fel.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 793
Senast: Tilly_85
·
Bukefalos Senaste tiden har jag inte kunnat använda några postfunktioner på mobilen, allt är ljusgrått och oklickbart (ex ladda upp bild). Loggar...
Svar
4
· Visningar
172
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka