Trollningar.

Vill tillägga att jag förstår att just denna situation som de flesta pratar varit väldigt komplex pga allt som visat sig vara lögner även för moderatorer som vill alla väl :heartJag hade önskat ett tidigare agerande när allt verkligen var off från början men jag vet också att min radar är väldigt känslig på trollfronten :p I slutändan är det forumägaren som måste ta större beslut och efter en tråd med aggressivt taggande av andra användare från aktuell person( som kom ut en kort stund senare med taggarna borta och ett avsevärt förtydligat språk, manipulationen där i att låtsas vara hjälplös även språkligt...) är nog den enda gången där jag verkligen inte hållit med hur något sköttes här. Det skavde rejält.

Alltså, jag blir jättenyfiken. :bag: Trump-personen fattar jag ju. Och att det var en användare som tydligen ljugit/skarvat lite på sanningen och fått ekonomisk hjälp. Men allt det andra som ”folk” bara vet och verkar ha koll på? Jag läser här mycket mer än jag skriver och har hängt här väldigt mycket sedan mååånga år och har ändå ruskigt dålig koll tydligen… Det känns som om det finns en (stor?) grupp som träffas utanför Buke också och därför har järnkoll. Det är den berömda Bukemaffian kanske? :laugh:

Men i stort måste ju Buke ändå vara en av de mest ”säkra” platserna som finns på internet? 😅 Viss trollning av varierande allvarlighetsgrad går nog tyvärr inte att undvika?

Vill tillägga att jag förstår att just denna situation som de flesta pratar varit väldigt komplex pga allt som visat sig vara lögner även för moderatorer som vill alla väl :heartJag hade önskat ett tidigare agerande när allt verkligen var off från början men jag vet också att min radar är väldigt känslig på trollfronten :p I slutändan är det forumägaren som måste ta större beslut och efter en tråd med aggressivt taggande av andra användare från aktuell person( som kom ut en kort stund senare med taggarna borta och ett avsevärt förtydligat språk, manipulationen där i att låtsas vara hjälplös även språkligt...) är nog den enda gången där jag verkligen inte hållit med hur något sköttes här. Det skavde rejält.
Jag var jättesen på bollen i den här situationen (var väl inte jätteengagerad, men helt klart stöttande) och är tacksam för några Pm jag fick som heads up. Inte för att det på något vis skadar mig som så om folk vill köra hittepå på nätet, men det här verkar ha gått mycket längre än att bara spela karaktärer på forum. Jäkla trist stil att utnyttja folk.

Sen raderas mycket vilket gör det svårt att hänga med och det upplever jag har i vissa fall gjort att man inte haft hela bilden och därför kanske ibland undrat vad som föranledde det hela eller varför vissa verkar modereras olika
Men jag vet inte vem det handlar om faktiskt

Alltså, jag blir jättenyfiken. :bag: Trump-personen fattar jag ju. Och att det var en användare som tydligen ljugit/skarvat lite på sanningen och fått ekonomisk hjälp. Men allt det andra som ”folk” bara vet och verkar ha koll på? Jag läser här mycket mer än jag skriver och har hängt här väldigt mycket sedan mååånga år och har ändå ruskigt dålig koll tydligen… Det känns som om det finns en (stor?) grupp som träffas utanför Buke också och därför har järnkoll. Det är den berömda Bukemaffian kanske? :laugh:

Men i stort måste ju Buke ändå vara en av de mest ”säkra” platserna som finns på internet? 😅 Viss trollning av varierande allvarlighetsgrad går nog tyvärr inte att undvika?

Håller med! Känner att mina förut så pålitliga känselspröt måste ha gått i pension! Är nyfiken nu så nu blir det detektivhatt på :D

Håller med! Jag tycker att jag med tanke på all tid jag lägger här (Buke är mitt förstahandsval för allmänt slöscrollande, och jag ägnar mig alldeles för mycket åt det :o) borde åtminstone kunna ana vad/vem/vilka det handlar om, men jag har verkligen ingen aning och känner inte alls igen den beskrivna situationen. Det är som om det är en helt parallell verklighet det talas om i den här tråden. Det känns lite obehagligt faktiskt.

Håller med! Jag tycker att jag med tanke på all tid jag lägger här (Buke är mitt förstahandsval för allmänt slöscrollande, och jag ägnar mig alldeles för mycket åt det :o) borde åtminstone kunna ana vad/vem/vilka det handlar om, men jag har verkligen ingen aning och känner inte alls igen den beskrivna situationen. Det är som om det är en helt parallell verklighet det talas om i den här tråden. Det känns lite obehagligt faktiskt.
Samma här. Igen. 😀

Jag upplevde också Buke som en fristad förr. Det kändes som en trygg plats, med mycket kompetens och majoriteten fina, omtänksamma, ärliga människor. Jag har själv fått jättefin hjälp från Buke (inte ekonomiskt, utan på andra sätt) och vet många andra som också fått det.

Men Trollet har förstört känslan av trygghet för mig. Det har smugit sig in en känsla av "vem kan man lita på" som jag aldrig haft här innan.
Att personen får fortsätta sitt manipulerande beteende och desperata ljugande för likes och sympati, trots att vi är många som vet att hen inte är den hen utger sig för att vara, ger lite känslan av att förövaren vunnit. Vilket är motsatsen till trygghet för mig.

Sedan kan det ju bli så att man stöttar utan att tänka så mycket på det. Skriver någon "Hurra! Jag har vunnit på lotto!" eller "Kolla min gulliga valp!" eller liknande trycker jag rätt automatiskt på gilla och säger grattis utan att vidare analysera vem postaren är. :)

Trollet i fråga gör mig inte otrygg på Buke, jag bara struntar i att interagera med hen och ger hen ingen uppmärksamhet :) Men kan hålla med om att jag ibland är misstänksam mot nya användare som gör sin debut med en stökig trådstart, men det gäller ju inte bara Bukefalos. Tycker att troll av den kalibern är intressanta på något sätt, fascinerande liksom, att någon orkar lägga ner så mycket tid och möda på ett låtsasliv. Hur har man ens tid?!

Ibland så vet någon på forumet vilka verkliga personer som ligger bakom Trollet.
Ja, är det någon man känner IRL förstår jag att det är lättare att genomskåda när hen far med osanning. Men i det här fallet verkar det ju vara massor av personer som vet vad det handlar om. Känner alla dessa varandra och/eller Trollet IRL? Eller hur kommer det sig att "alla" vet? Ni som vet måste ju nästan ha tillgång till information man inte kan få genom att bara läsa offentliga trådar på Buke?

Ja, är det någon man känner IRL förstår jag att det är lättare att genomskåda när hen far med osanning. Men i det här fallet verkar det ju vara massor av personer som vet vad det handlar om. Känner alla dessa varandra och/eller Trollet IRL? Eller hur kommer det sig att "alla" vet? Ni som vet måste ju nästan ha tillgång till information man inte kan få genom att bara läsa offentliga trådar på Buke?
Det är ju inte säkert att det är ett enda troll vi pratar om? Den jag menar är absolut ingen jag diskuterar med någon annan någon annanstans, eller skulle ha en aning om vem det är i verkligheten. Det är bara när allting blir lite väl konstigt och fantastiskt som jag drar öronen åt mig!!

Sedan kan det ju bli så att man stöttar utan att tänka så mycket på det. Skriver någon "Hurra! Jag har vunnit på lotto!" eller "Kolla min gulliga valp!" eller liknande trycker jag rätt automatiskt på gilla och säger grattis utan att vidare analysera vem postaren är. :)

Så kan det såklart vara 🙂 Ingen kan ju förväntas ha koll på exakt alla användare på ett så här stort forum.
Det jag tror diskuteras är nog den grupp som systematiskt backat upp allt ett visst nick skrivit, hur orimligt det än låtit. Och samtidigt bitit ifrån ordentligt när någon ifrågasatt. Dessa "beskyddare" har förmodligen trott att det är en verklig person, med verkliga bekymmer bakom.

Jag kan säga att jag inte känner just detta troll eller några bukare numera IRL som jag vet om så ingen bukemaffia för min del sadly:p Men om folk blir misstänksamma mot ett nick och eller blir behandlade illa tänker jag att ett PM till en annan bukare för att kolla läget/ställa en fråga inte är så konstigt. Vissa känner varandra IRL numera och då går det fortare i kedjan, inte så komplicerat egentligen.

Det kan vara några som känner varandra och berättar för varandra men också att man förstår vissa saker själv. Tex när en användares berättelser inte går ihop logiskt eller tidsmässigt eller när personen själv verkar ha virrat ihop flera av sina nick och skriver svar från fler nick.

Eller att man först skriver att man är x år gammal och bor i x stad. Ett par timmar senare skriver samma nick att den är en annan ålder och bor i en annan stad. För att göra det enkelt. Dock så verkar det finnas olika nivåer då vissa är mer oskyldigt och annat har varit allvarligare.

Det kan vara några som känner varandra och berättar för varandra men också att man förstår vissa saker själv. Tex när en användares berättelser inte går ihop logiskt eller tidsmässigt eller när personen själv verkar ha virrat ihop flera av sina nick och skriver svar från fler nick.

Eller att man först skriver att man är x år gammal och bor i x stad. Ett par timmar senare skriver samma nick att den är en annan ålder och bor i en annan stad. För att göra det enkelt. Dock så verkar det finnas olika nivåer då vissa är mer oskyldigt och annat har varit allvarligare.

Absolut. Det jag syftar på anser jag gå långt förbi oskyldigt trollande för lite uppmärksamhet. Det är manipulation på en, för mig i alla fall, aldrig tidigare skådad nivå här.

En del är ju vad det gör med Buke som forum. Hur vi användare påverkas av den allmänna misstro det för med sig.
En annan vad det gör med de användare som upplevt faktiska otäckheter utanför forumet.

Absolut. Det jag syftar på anser jag gå långt förbi oskyldigt trollande för lite uppmärksamhet. Det är manipulation på en, för mig i alla fall, aldrig tidigare skådad nivå här.

En del är ju vad det gör med Buke som forum. Hur vi användare påverkas av den allmänna misstro det för med sig.
En annan vad det gör med de användare som upplevt faktiska otäckheter utanför forumet.
Ja jag har förstått att det har varit saker på olika nivåer. Vissa oskyldiga saker och annat som är rejält allvarligt.

I slutändan är det forumägaren som måste ta större beslut och efter en tråd med aggressivt taggande av andra användare från aktuell person( som kom ut en kort stund senare med taggarna borta och ett avsevärt förtydligat språk, manipulationen där i att låtsas vara hjälplös även språkligt...) är nog den enda gången där jag verkligen inte hållit med hur något sköttes här. Det skavde rejält.
Stämmer med språket , det gjordes t.o.m. inlägg ( tråd)från ett ” normalt” baskonto där det skrevs med normalt språk , och där den med det hjälplösa språket ( alltså samma person) gick in och försvarade sig själv då vi va flera som inte gick på historien och vi fick då på moppe av andra användare .

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 793
Senast: Tilly_85
·
Bukefalos Senaste tiden har jag inte kunnat använda några postfunktioner på mobilen, allt är ljusgrått och oklickbart (ex ladda upp bild). Loggar...
Svar
4
· Visningar
172
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka