Trollningar.

Jag med. Orkar inte heller ha så mycket koll på olika användare så jag har garanterat peppat och hjärtat sådana som det berättas om i tråden! Utan att på någotvis vilja stötta trollande.

Vill man kan man ju kartlägga hur mycket som helst, speciellt om man har den typen av minne men jag antar (eller så är jag och @Blyger i minoritet? 😅) att många också bra läst en liten del och inte ens insett problematiken. Jag tänker inte ta på mig någon offerkofta för det men känns liksom svårt att låta bli att göra något man inte ens vet om utan det kan ju vara en förklaring till det stillsamma stöttandet av trollande, att man helt enkelt inte vet.

I det här fallet är det fråga om utstuderad manipulation som fortsätter off-Buke som gränsar till hjärntvätt. Det är inte ok. Och det kvittar att det inte är vanligt förekommande, en är för mycket om Buke ska anses vara en säker plats på internet (vilket det bevisligen inte är).

Ärligt talat så känner jag också. Det här med att folk skulle skaffa en massa nick och lägga så mycket investering i ett forum på nätet, det känns lite sorgligt. Det hoppas jag att det är få som gör - och det är iallafall också min generella upplevelse.

Det är sorgligt och kanske inte så vanligt här... men det räcker som sagt med en som går för långt för att det inte ska vara ok.

Jag skrev inget om troll just där, men om de som ifrågasätter inte kan ifrågasättas blir det ju samma fel fast på ett annat ställe?

Jag för inte heller bok över vad jag sagt överallt eller till vilka användare.

Du vet vem flera av oss menar och i det fallet är det inte ett dugg märkligt att ifrågasätta trollet och de som försvarat trollet har varit riktigt jävliga.

Men var och när förekommer detta, och hur vet du att personer som uppger sig må dåligt på olika sätt hittar på för att få sympati? Att någon som mår väldigt dåligt periodvis kan bli utåtagerande när de får svar de inte vill höra behöver ju verkligen inte innebära att de trollar?
Ibland så vet någon på forumet vilka verkliga personer som ligger bakom Trollet.

Ärligt talat så känner jag också. Det här med att folk skulle skaffa en massa nick och lägga så mycket investering i ett forum på nätet, det känns lite sorgligt. Det hoppas jag att det är få som gör - och det är iallafall också min generella upplevelse.
Under pandemin så satt jag och mina sjuka lungor mycket framför TVn.
Då fastnade jag för en serie vid namn Catfish.
Människor som snärjde andra människor på nätet.
Det var lärorikt om människor på ett sätt som jag inte hade väntat mig.
Vad människor gör när de har tråkigt, söker kärlek, behöver pengar eller vill hämnas.
Många Nick på Facebook blev det.

I det här fallet är det fråga om utstuderad manipulation som fortsätter off-Buke som gränsar till hjärntvätt. Det är inte ok. Och det kvittar att det inte är vanligt förekommande, en är för mycket om Buke ska anses vara en säker plats på internet (vilket det bevisligen inte är).

Jag har inte sagt något annat? Men så länge man inte känner till det kan man inte agera enligt det.

Nä, men enligt forumets regler (samt netikett) kan vi som vet inte outa trollet och när vi anmäler händer inget. Det är en jäkla moment 22-situation.

Dvs vi som faktiskt vet hur en beter sig kan inget göra och trollet får fortsätta härja fritt :meh:

Det enda jag kan säga är att rekommendera alla att läsa vissa inlägg med lite skeptiska glasögon. Om någon är med om en massa saker som inte riktigt hänger ihop och mer påminner om en skönlitterär roman... då är det nog inte sant. Speciellt när allt eskalerar väldigt fort och blir mer och mer dramatiskt. Det är ett enkelt grepp för att få mer uppmärksamhet samt snärja in folk i någon form av sympatispel.

Men var och när förekommer detta, och hur vet du att personer som uppger sig må dåligt på olika sätt hittar på för att få sympati? Att någon som mår väldigt dåligt periodvis kan bli utåtagerande när de får svar de inte vill höra behöver ju verkligen inte innebära att de trollar?
Uppenbarligen är ni ju många som upplever det här. Jag kan inte minnas att jag någonsin stött på det trots att jag lägger orimligt mycket tid på den här sidan (läser väldigt mycket mer än jag skriver).
Samma här. Det här känns som en väldigt interintern diskussion - jag känner inte igen det alls och har hängt här många år (bytte dock nick för några år sedan). Provokatörer visst kanske men någon med mörkare agenda är utanför det jag upplevt.

Under pandemin så satt jag och mina sjuka lungor mycket framför TVn.
Då fastnade jag för en serie vid namn Catfish.
Människor som snärjde andra människor på nätet.
Det var lärorikt om människor på ett sätt som jag inte hade väntat mig.
Vad människor gör när de har tråkigt, söker kärlek, behöver pengar eller vill hämnas.
Många Nick på Facebook blev det.
Det var det jag tillslut reagerade på med det här trollet; historierna hängde inte ihop och det där med att allt blev mer och mer dramatiskt påminde väldigt mycket om vissa från Catfish. De som inte bara snor andras bilder och kryddar profilen för att verka mer intressant, utan de som byggt upp ett helt nätverk av fejkprofiler som interagerar med varandra och manipulerar och kontrollerar via dessa. Gör "offret" något som huvudprofilen inte gillar, kommer de övriga påhittade personerna och slår den på fingrarna. Typ.

Det var det jag tillslut reagerade på med det här trollet; historierna hängde inte ihop och det där med att allt blev mer och mer dramatiskt påminde väldigt mycket om vissa från Catfish. De som inte bara snor andras bilder och kryddar profilen för att verka mer intressant, utan de som byggt upp ett helt nätverk av fejkprofiler som interagerar med varandra och manipulerar och kontrollerar via dessa. Gör "offret" något som huvudprofilen inte gillar, kommer de övriga påhittade personerna och slår den på fingrarna. Typ.

Exakt. Sedan är det ju också så att har en varit med om tuffa saker själv har en en lägre tröskel för att känna sympati med andra som har liknande svårigheter. Det är givetvis något en sociopat hugger på direkt och ser till att utnyttja.

Jag har inte sagt något annat? Men så länge man inte känner till det kan man inte agera enligt det.
Det man kan göra är ju att se över sitt eget beteende. Några av trollets försvarare har varit riktigt jävliga som @athena_arabians skrev. Även om man inte vet att det är ett troll kan man ju se till att bete sig schyst och kanske fundera ett varv till kring varför personen blir ifrågasatt.

Längtar ofta tillbaka en sisådär 20 år när Bukes enda tydliga troll var en "popkille" som jag nog inte var ensam om att tycka var lite cool då vi var många tjejer i tonåren som gillade Kent etc:D Han fick några veckor tills någons kusin hade reagerat på att han hade snott sin användarbild av dennes bekant typ:rofl:
Jaha var det därför han försvann. Jag har alltid undrat var han tog vägen. 😂

Det är svårt att svara på då vi inte får peka ut troll. Men det sker ju saker även utanför buke, nån känner nån osv och så inser man att det den här personen skriver stämmer inte.

Sen som @bettysmatte skrev, om det händer otroliga saker hela tiden och personens liv är som taget ur en roman, ja då är nog inte allt riktigt sant.

Dvs vi som faktiskt vet hur en beter sig kan inget göra och trollet får fortsätta härja fritt :meh:

Det enda jag kan säga är att rekommendera alla att läsa vissa inlägg med lite skeptiska glasögon. Om någon är med om en massa saker som inte riktigt hänger ihop och mer påminner om en skönlitterär roman... då är det nog inte sant. Speciellt när allt eskalerar väldigt fort och blir mer och mer dramatiskt. Det är ett enkelt grepp för att få mer uppmärksamhet samt snärja in folk i någon form av sympatispel.
Förstår att det är jättesvårt att komma åt. Men samtidigt - om man aldrig stött på någon sådan användare, vad ska man göra då? Jag upplever att de allra flesta som skriver om sina egna liv typ köper häst, skiljer sig, lagar mat, blir sjuka eller byter jobb. Dvs helt normala, vardagliga saker. Ibland skriver folk om sina livskriser, enstaka användare verkar mer ha pågående konstant livskris med kroniska sjukdomar.
Det man kan göra är ju att se över sitt eget beteende. Några av trollets försvarare har varit riktigt jävliga som @athena_arabians skrev. Även om man inte vet att det är ett troll kan man ju se till att bete sig schyst och kanske fundera ett varv till kring varför personen blir ifrågasatt.
Fast samtidigt - det är ju inte helt ovanligt att användare som inte ingår i "innegänget" åker på en våg av ifrågasättanden och fultolkningar om de råkar skriva något som över huvud taget är möjligt att misstolka. Om man ser en person som synbart verkar skriva om sina problem besvaras med omotiverat hårt ifrågasättande från många andra användare - då tycker jag det är långt ifrån schysst att utgå från att den utsatte måste vara ett troll som förtjänar det.

Förstår att det är jättesvårt att komma åt. Men samtidigt - om man aldrig stött på någon sådan användare, vad ska man göra då? Jag upplever att de allra flesta som skriver om sina egna liv typ köper häst, skiljer sig, lagar mat, blir sjuka eller byter jobb. Dvs helt normala, vardagliga saker. Ibland skriver folk om sina livskriser, enstaka användare verkar mer ha pågående konstant livskris med kroniska sjukdomar.

Fast samtidigt - det är ju inte helt ovanligt att användare som inte ingår i "innegänget" åker på en våg av ifrågasättanden och fultolkningar om de råkar skriva något som över huvud taget är möjligt att misstolka. Om man ser en person som synbart verkar skriva om sina problem besvaras med omotiverat hårt ifrågasättande från många andra användare - då tycker jag det är långt ifrån schysst att utgå från att den utsatte måste vara ett troll som förtjänar det.

Jag är verkligen för benefit of a doubt... men när det gäller trollet vi som du citerade menar så finns det inga tvivel. Vi har som sagt anmält flera gånger och det händer absolut ingenting. Det har som sagt fått mig att generellt vara tveksam till nya nick och håller mig helst till de jag känner sedan tidigare, just för att skydda mig själv. Det är givetvis väldigt tråkigt men jag tänker inte riskera min mentala hälsa genom folk som spelar sjuka spel.

Och det finns ett flertal här som jag känner sedan länge som jag verkligen inte kommer överens med... men det betyder inte att jag tror och anser att de är troll. Vi kommer bara inte överens :D Det jag pratar om i den här tråden är på en helt annan nivå och ja, det är ett troll.

Jag är verkligen för benefit of a doubt... men när det gäller trollet vi som du citerade menar så finns det inga tvivel. Vi har som sagt anmält flera gånger och det händer absolut ingenting.
Här vill jag bara påminna om att ni inte vet vad som pågår bakom kulisserna och att "det händer absolut ingenting" inte stämmer i detta fall. Jag förstår att det är lätt att känna så eftersom du/ni inte vet något annat, men jag ville bara påpeka detta eftersom det känns lite orättvist mot oss i moderatorteamet som lagt ner ganska mycket tid och energi på det specifika fallet på senaste och gör vårt bästa för att komma fram till en rimlig lösning.

Här vill jag bara påminna om att ni inte vet vad som pågår bakom kulisserna och att "det händer absolut ingenting" inte stämmer i detta fall. Jag förstår att det är lätt att känna så eftersom du/ni inte vet något annat, men jag ville bara påpeka detta eftersom det känns lite orättvist mot oss i moderatorteamet som lagt ner ganska mycket tid och energi på det specifika fallet på senaste och gör vårt bästa för att komma fram till en rimlig lösning.
Det är säkert skitsvårt för er men det jag tror flera menar med mig? är att ifrågasättande ( ex genom att skriva hur är det möjligt då du den tiden inte kunde göra det eller vara där då du förut skrev si och nu skriver du så) faktiskt straffats mer än trollets skriverier i detta fall. Inte bara från vissa andra användare utan även från moderatorer.
Och att trollets skriverier har varit otrevligt av den grad att jag aldrig förut läst på maken härinne, riktigt ruggiga påhopp , tror det jag tänker på fick en dags banning medans andra hade utan tvekan blivit avstängda för samma skrift.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 793
Senast: Tilly_85
·
Bukefalos Senaste tiden har jag inte kunnat använda några postfunktioner på mobilen, allt är ljusgrått och oklickbart (ex ladda upp bild). Loggar...
Svar
4
· Visningar
170
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka