Nu diskuteras det olika typer av "troll" här. Sedan är det bra om vi håller detta generellt och inte går till personangrepp på personer i denna eller andra trådar.
Vi moderatorer har nog ganska god koll på dessa och lägger rätt mycket tid på att försöka hantera det hela på ett så bra sätt som möjligt, vilket inte alltid syns utåt.
De flesta av dessa användare tror jag inte jag skulle kalla just troll, de är helt klart problematiska, samtidigt anser jag att vi i princip bara kan moderera utifrån det som sker här öppet på Bukefalos.
Ex.vis har vi alltid försökt plocka bort insamlingar av pengar om de skett här, mer handgriplig hjälp känns bättre.
Sedan tycker jag det är viktigt att alla funderar lite innan de ex.vis skänker pengar till någon.
Användare här inne har ibland speciella agendor och ibland är nog det de skriver mer eller mindre inte sant alls. Precis som överallt i världen.
Det som inte finns här inne är algoritmer som gömmer eller visar olika typer av innehåll.
Jag vill gärna att olika åsikter får komma till tals och tror att det ofta är bättre att de kommer fram så att de kan bemötas.
Jag tror det vore djupt olyckligt om vi försökte skapa en typ av egen filterbubbla genom att ta bort allt som inte stämmer med en majoritets världsbild.
Men ibland kan det bli lite för mycket på olika sätt och om då beteendet och innehållet bryter mot forumets regler delas varningar ut som kan leda till kortare eller längre avstängningar.
"Trollen" har nog alla fått en hel del varningar och en del har bannats permanent och jag tycker faktiskt att det överlag har blivit bättre nu jämfört med för något eller några år sedan.
Ibland missar vi självklart saker, då är det jättebra om ni rapporterar, framförallt inlägg som går över gränsen. Men även om någon verkar vara nära gränsen återkommande så vi kan göra en mer samlad bedömning. Oftast har vi säkert redan användaren under uppsikt, men det är ändå bra att bli påmind.