Trollningar.

Jag tycker det är otrevligt att diskutera på det viset
Dvs du gillar inte att andra tycker olika mot dej ? Oavsett det är för att provocera (?) eller trolla (?) så någonstanns står ju personen för det den skriver och därmed helt enkelt inte håller med just det du skriver ? Därav diskussionsforum.

Jag skrev nån gång att jag tyckte man måste sålla det man läser i forum, både på flashback och här då folk kommer med helt skilda synsätt/källor/tycken. Fick då höra att det var inte alls lika illa här för på Buke så blev man minsann rättad om man hade fel.
Tro mej jag håller inte med om det, för "det rätta" är inte att tycka som 90 procent av bukefalister, kommer de med regelrätta fakta så har jag inget emot att bli rättad, men att bli "rättad" för man inte är superempatisk och måste gulla med allt å alla oavsett hur fel de har, nej då är det inte "att bli rättad" då är det att "bli tillrättavisad för man inte följer Buke tyckandet" och jag är definitivt inte lika blödig som 90% av bukefalisterna. Jag är mer krass i min livssyn. Och när jag då rättar folk med FAKTA och tom källa (hänvisar) så är jag "dum och elak" mot den som uppenbarligen inte kan läsa... (inte mitt fel att den tar illa upp av att hen inte kan läsa) och visst kan jag ha "otrevlig ton" men då har den som tycker olika mpt mej redan börjat med den otrevliga tonen låååångt innan mej, då jag vet att JAG såklart är den elaka oavsett, och skriver "snällare" just för jag vet att de som inte håller med mej försöker anmäla allt jag skriver... (jag är inte född igår)

Dvs du gillar inte att andra tycker olika mot dej ? Oavsett det är för att provocera (?) eller trolla (?) så någonstanns står ju personen för det den skriver och därmed helt enkelt inte håller med just det du skriver ? Därav diskussionsforum.

Jag skrev nån gång att jag tyckte man måste sålla det man läser i forum, både på flashback och här då folk kommer med helt skilda synsätt/källor/tycken. Fick då höra att det var inte alls lika illa här för på Buke så blev man minsann rättad om man hade fel.
Tro mej jag håller inte med om det, för "det rätta" är inte att tycka som 90 procent av bukefalister, kommer de med regelrätta fakta så har jag inget emot att bli rättad, men att bli "rättad" för man inte är superempatisk och måste gulla med allt å alla oavsett hur fel de har, nej då är det inte "att bli rättad" då är det att "bli tillrättavisad för man inte följer Buke tyckandet" och jag är definitivt inte lika blödig som 90% av bukefalisterna. Jag är mer krass i min livssyn. Och när jag då rättar folk med FAKTA och tom källa (hänvisar) så är jag "dum och elak" mot den som uppenbarligen inte kan läsa... (inte mitt fel att den tar illa upp av att hen inte kan läsa) och visst kan jag ha "otrevlig ton" men då har den som tycker olika mpt mej redan börjat med den otrevliga tonen låååångt innan mej, då jag vet att JAG såklart är den elaka oavsett, och skriver "snällare" just för jag vet att de som inte håller med mej försöker anmäla allt jag skriver... (jag är inte född igår)
Jag tycker inte det är harmlöst att sprida förakt och hat jag tycker det är otrevligt

Att ständigt slänga ur sig skadeglada osammanhängande inlägg och påståenden kan knappast kallas diskussion
Det är inte att tycka olika det är att rapa upp elakheter

Jag anmäler inte inlägg och jag brukar försöka undvika att ta på mig offerkoftan
Världen skulle må bättre om många kunde frambringa åtminstone lite empati
Som man ropar får man dessutom svar

Fast det här handlar ju inte om att vara oliktänkande.
I det här fallet handlar det om en användare som funnits här länge, under olika nick.
Om jag säger att användaren var 96 år gammal för typ 25 år sen så hajar du? 😉

För det mesta har denna användare startat harmlösa tramstrådar där han ibland visserligen försökt provocera lite men oftast med glimten i ögat ändå.

Dock har han sedan ett antal år tillbaka gett sig in i seriösa trådar och mer eller mindre trasat sönder dem med sitt onyanserade hyllande av vissa politiska inriktningar och det är ju naturligtvis inte så att han inte får tycka så men som du själv skriver så är detta ett diskussionsforum och han vill ju inte diskutera?

Det är ju DET som blir tröttsamt - att han bara vill proklamera något han läst eller sett utan att egentligen uttrycka en åsikt och utan att verka vilja stå för någon heller.

Fast det här handlar ju inte om att vara oliktänkande.
I det här fallet handlar det om en användare som funnits här länge, under olika nick.
Om jag säger att användaren var 96 år gammal för typ 25 år sen så hajar du? 😉

För det mesta har denna användare startat harmlösa tramstrådar där han ibland visserligen försökt provocera lite men oftast med glimten i ögat ändå.

Dock har han sedan ett antal år tillbaka gett sig in i seriösa trådar och mer eller mindre trasat sönder dem med sitt onyanserade hyllande av vissa politiska inriktningar och det är ju naturligtvis inte så att han inte får tycka så men som du själv skriver så är detta ett diskussionsforum och han vill ju inte diskutera?

Det är ju DET som blir tröttsamt - att han bara vill proklamera något han läst eller sett utan att egentligen uttrycka en åsikt och utan att verka vilja stå för någon heller.
Jag gick in och kollade de senare inläggen det gäller och hade de varit anti-Trump istället för pro-Trump hade det inte blivit någon reaktion alls för samma typ av inlägg, så visst kan man se det som att problemet är oliktänkande. Sen var det flera andra som spelade med också så att banna användaren som nu gjorts är ganska löjligt faktiskt.

Jag gick in och kollade de senare inläggen det gäller och hade de varit anti-Trump istället för pro-Trump hade det inte blivit någon reaktion alls för samma typ av inlägg, så visst kan man se det som att problemet är oliktänkande. Sen var det flera andra som spelade med också så att banna användaren som nu gjorts är ganska löjligt faktiskt.
Om du tycker @Gunnar agerat löjligt får du väl lyfta det med honom, jag ser inte hur ditt inlägg relaterar till mitt?

@vilde Användaren har troligtvis en del tidigare varningar med tanke på det konstant tramsiga beteendet från denne, allt som leder till banning behöver inte vara från senaste inläggen (+ kan vara raderat)
Hn blir bannad med jämna mellanrum och nick så det är inget ovanligt eller så upprörande ens för hn:D

Men sen finns det några som man kan misstänka är politiskt aktiva och som skriver för att anonymt driva opinion, det märks på vilka trådar de är aktiva i och framförallt på hur de skriver, det lyser igenom att det är någon som är mer än allmänt politiskt intresserad.
Tror aldrig jag noterat nåt sånt? Jag tar för givet att vissa är politiskt aktiva (och vissa säger sig ju också vara det), och de grundvärderingarna/intresset försvinner ju liksom inte bara för att man befinner sig på ett mer anonymt forum. Man kan tycka att det är givande att diskutera utan att det innebär att man "driver opinion".

Sedan har vi ju manipulerande troll med multipla nick som gör det för sitt egna höga nöjes skull (ja - vi är flera som anmält men det händer inget).

Men det finns värre troll med sina snyfthistorier...
Det här har jag tänkt en del på, och vad det gör med forumet. Det är en sorglig utveckling där Buke riskerar att bli en miljö där vi är misstänksamma mot varandra och där den fina ”hjälpande handen” som jag alltid upplevt funnits här, försvinner. Det kanske är jag som varit naiv och inte sett det så mycket tidigare under mina typ 20 år här, eller så har det verkligen eskalerat och präglat forumet mer sista tiden/åren.

Det här har jag tänkt en del på, och vad det gör med forumet. Det är en sorglig utveckling där Buke riskerar att bli en miljö där vi är misstänksamma mot varandra och där den fina ”hjälpande handen” som jag alltid upplevt funnits här, försvinner. Det kanske är jag som varit naiv och inte sett det så mycket tidigare under mina typ 20 år här, eller så har det verkligen eskalerat och präglat forumet mer sista tiden/åren.

Instämmer, det har eskalerat de senaste åren (främst pga ett kluster av nick med samma person bakom dem). Jag har pga detta blivit väldigt tveksam till nya nick, speciellt om de dyker in med något kontroversiellt eller ger sig direkt in i en högprofiltråd. Just för att jag inte känner mig trygg. Att bli manipulerad är otäckt och då är jag ändå stark som person.

Instämmer, det har eskalerat de senaste åren (främst pga ett kluster av nick med samma person bakom dem). Jag har pga detta blivit väldigt tveksam till nya nick, speciellt om de dyker in med något kontroversiellt eller ger sig direkt in i en högprofiltråd. Just för att jag inte känner mig trygg. Att bli manipulerad är otäckt och då är jag ändå stark som person.
Håller med. Manipulationen är sjukt otäck. En bidragande orsak till att jag lämnade buke ett år var att flera bukefalister gav sig på mig för att jag inte strök trollet medhårs. Blev uppläxad både i pm och trådar. Alltså förmågan att samla anhängare som "hjälper till" är skrämmande.

Usch, ja. De som jag misstänker trollar - och det finns några stycken - är de som det alltid händer de mest otroliga saker för (både positiva och negativa). Jag tycker alltid att det är så läskigt att se hur folk dras med i den ena otroliga historien efter den andra, och vet samtidigt att det inte finns en chans att ifrågasätta användaren och det användaren berättar. Precis som @Niyama säger riskerar man då att få halva Buke på sig. Men om någons liv låter som taget ur en roman är det nog tyvärr så att användaren skarvar rätt friskt!!

Usch, ja. De som jag misstänker trollar - och det finns några stycken - är de som det alltid händer de mest otroliga saker för (både positiva och negativa). Jag tycker alltid att det är så läskigt att se hur folk dras med i den ena otroliga historien efter den andra, och vet samtidigt att det inte finns en chans att ifrågasätta användaren och det användaren berättar. Precis som @Niyama säger riskerar man då att få halva Buke på sig. Men om någons liv låter som taget ur en roman är det nog tyvärr så att användaren skarvar rätt friskt!!
Exakt så. En person (med flera nick) vet jag är ett troll. Jag tycker det är problematiskt att det enda som är godkänt är att spela med. Det gör ju att det enda som syns är de som hejar på, hjärtar osv och då dras ännu fler med i det.

Jag kan inte tycka att det är okej att dra vilka lögner som helst för att få uppmärksamhet, människor blir ju oroliga på riktigt. Och vi som försöker ifrågasätta minsta lilla, utan att ens nämna ordet troll, blir kölhalade.

Nu ser jag det på ungefär samma sätt som du och har generellt blivit mer skeptisk till nick som skriver på det sättet. Men som person är jag/var jag egentligen inte så, jag trodde mest gott om människor och kunde lätt dras med. Det har kostat mig dyrt, inte ekonomiskt men på andra sätt. Det kanske är sunt att vara skeptisk men samtidigt är jag rädd för ett Buke- (och allmänt samhälls-) klimat som bygger på misstänkliggörande.

Nu ser jag det på ungefär samma sätt som du och har generellt blivit mer skeptisk till nick som skriver på det sättet. Men som person är jag/var jag egentligen inte så, jag trodde mest gott om människor och kunde lätt dras med. Det har kostat mig dyrt, inte ekonomiskt men på andra sätt. Det kanske är sunt att vara skeptisk men samtidigt är jag rädd för ett Buke- (och allmänt samhälls-) klimat som bygger på misstänkliggörande.
Jag håller med om att det är en trist utveckling.

Det finns ju nåt mellanting. Även om en själv dras med, kan man ju låta bli att kölhala de som är det minsta ifrågasättande (kölhala i det här fallet är att försöka jaga bort från buke). Att de som är skeptiska ska jagas bort, det tycker jag är obehagligt. Har ju även varit insamlingar på fb där de som ifrågasatt blivit bortjagade och sen visar det sig att de hade rätt, var nån bluff.

Men efter senaste åren på buke har jag också blivit mer skeptisk, funderar några varv extra även på saker jag faktiskt tycker låter trovärdiga.

Det handlar ju också vad de skriver om , här på buke så får man inte ifrågasätta nick som skriver om egna känsliga saker, även om det finns tydliga bevis bland alla inlägg att det inte stämmer. Jag är väl också förvånad att de som är inne i de trådarna och läser och skriver mest är de som går på allt och är helt resistenta på skriverier som inte kan stämma, och som någon sa, det är faktiskt de som ger nickets skriverier sanning med medhåll o hjärtan o allt vad det nu är.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 793
Senast: Tilly_85
·
Bukefalos Senaste tiden har jag inte kunnat använda några postfunktioner på mobilen, allt är ljusgrått och oklickbart (ex ladda upp bild). Loggar...
Svar
4
· Visningar
170
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10