Trollningar.

Ja, är det någon man känner IRL förstår jag att det är lättare att genomskåda när hen far med osanning. Men i det här fallet verkar det ju vara massor av personer som vet vad det handlar om. Känner alla dessa varandra och/eller Trollet IRL? Eller hur kommer det sig att "alla" vet? Ni som vet måste ju nästan ha tillgång till information man inte kan få genom att bara läsa offentliga trådar på Buke?
Vi har varit här länge och känner alltid någon som känner någon som vet.
Det räcker ju med att "min brorsas nya flickväns kusin" vet någon som vet.
Och så går djungeltrumman.
Någon gör en kontroll och verifierar att det stämmer och så vet de som känner varandra utanför Bukefalos.

Det man kan göra är ju att se över sitt eget beteende. Några av trollets försvarare har varit riktigt jävliga som @athena_arabians skrev. Även om man inte vet att det är ett troll kan man ju se till att bete sig schyst och kanske fundera ett varv till kring varför personen blir ifrågasatt.

Jag pratar fortfarande om diskussionen kring att troll fortfarande får massa hjärtan och sympatier. Har man inte insett att det är troll eller sett det du nämner här så VET man ju inget annat. Jag har varit den personen! Det betyder ju inte att jag inte tror på er som fattade tidigare, jag har bara missat bråk osv. Bara det jag lyfte i all välmening. Ibland känns det nog som att "alla vet" och ändå är stöttande.

Sedan kan det ju bli så att man stöttar utan att tänka så mycket på det. Skriver någon "Hurra! Jag har vunnit på lotto!" eller "Kolla min gulliga valp!" eller liknande trycker jag rätt automatiskt på gilla och säger grattis utan att vidare analysera vem postaren är. :)

Så gjorde jag också förr, nu är jag inte så intresserad att jag läser och gillar ens längre här inne. Men instämmer i att det beteendet finns! På insta beter jag mig så och har otroligt dålig koll på många nick jag vill följa. Gillar säkert mängder av inlägg med personer som skulle dömas för djurplågeri i Sverige tex, eftersom jag är intresserad av internationell hovrehab men inte så intresserad att jag kartlagt hela personernas vision och värdegrund.

Ja, är det någon man känner IRL förstår jag att det är lättare att genomskåda när hen far med osanning. Men i det här fallet verkar det ju vara massor av personer som vet vad det handlar om. Känner alla dessa varandra och/eller Trollet IRL? Eller hur kommer det sig att "alla" vet? Ni som vet måste ju nästan ha tillgång till information man inte kan få genom att bara läsa offentliga trådar på Buke?

Eller så råkar man bara känna någon involverad och känner igen sig och undrar vad som hänt och frågar :)

Stämmer med språket , det gjordes t.o.m. inlägg ( tråd)från ett ” normalt” baskonto där det skrevs med normalt språk , och där den med det hjälplösa språket ( alltså samma person) gick in och försvarade sig själv då vi va flera som inte gick på historien och vi fick då på moppe av andra användare .

Då förstår jag. Det var alltså ett troll? Otroligt fult.

Haha nu började jag tänka på gamla skumma trådar. :rofl:

För många år sedan var det en person med någon fetisch för skor och fötter som var här inne. Det började oskyldigt och folk svarade vad de skulle köpa för skor till hösten.

Det var också någon som startade trådar om att folk brukade kissa utanför hans lägenhet. Men de trådarna togs bort fort.

Och också någon tråd där någon frågade om vilka underkläder folk gillade och det kändes lite skumt.

Det var också nån som skrev att han hette Ann Ahl och jag undrade alltid varför det var roligt ...ville han chocka?

Och sen killarna som skulle ragga... Någon 40- åring som skrev till tonårstjejer att de var vackra...

Och all vacker poesi man läst genom åren...

Senast ändrad:
Jag pratar fortfarande om diskussionen kring att troll fortfarande får massa hjärtan och sympatier. Har man inte insett att det är troll eller sett det du nämner här så VET man ju inget annat. Jag har varit den personen! Det betyder ju inte att jag inte tror på er som fattade tidigare, jag har bara missat bråk osv. Bara det jag lyfte i all välmening. Ibland känns det nog som att "alla vet" och ändå är stöttande.
Oki, fattar. Jag menade de som ger sig på oss som ifrågasatt. Jag är lite less för trollets anhängare har gett sig på mig både på buke och även utanför.

Senast ändrad:
Det är sorgligt och kanske inte så vanligt här... men det räcker som sagt med en som går för långt för att det inte ska vara ok.

Under pandemin så satt jag och mina sjuka lungor mycket framför TVn.
Då fastnade jag för en serie vid namn Catfish.
Människor som snärjde andra människor på nätet.
Det var lärorikt om människor på ett sätt som jag inte hade väntat mig.
Vad människor gör när de har tråkigt, söker kärlek, behöver pengar eller vill hämnas.
Många Nick på Facebook blev det.
Svarar er båda: håller med, och vill också tillägga till det jag tidigare skrev att det känns mer gränsöverskridande om det handlar om att utnyttja folk. Men generellt om folk är ärliga om sina liv eller inte tänker jag att jag inte kan styra över, eller veta, och känner att det inte heller påverkar mig lika mycket som personen som måste isåfall hålla koll på sina lögner.

Gud jag är så nyfiken nu att jag nästan kreverar, kan ingen sammanställa info om trollen och skicka? 😂 jag har några jag är stillsamt skeptisk till men känns som jag missat något…
Detta tycker jag dock är obehagligt. Förstår din nyfikenhet, så detta är inte mot dig, men klimatet där folk skickar pm om människor och varnar för att de är troll på diverse grunder... Lite som att viska bakom ryggen på folk.

För många år sedan var det en person med någon fetisch för skor och fötter som var här inne. Det började oskyldigt och folk svarade vad de skulle köpa för skor till hösten.

Det var också någon som startade trådar om att folk brukade kissa utanför hans lägenhet. Men de trådarna togs bort fort.

Och också någon tråd där någon frågade om vilka underkläder folk gillade och det kändes lite skumt.

Det var också nån som skrev att han hette Ann Ahl och jag undrade alltid varför det var roligt ...ville han chocka?

Och sen killarna som skulle ragga... Någon 40- åring som skrev till tonårstjejer att de var vackra...

Jag gick ju på en Sporthojare 🤣

Svarar er båda: håller med, och vill också tillägga till det jag tidigare skrev att det känns mer gränsöverskridande om det handlar om att utnyttja folk. Men generellt om folk är ärliga om sina liv eller inte tänker jag att jag inte kan styra över, eller veta, och känner att det inte heller påverkar mig lika mycket som personen som måste isåfall hålla koll på sina lögner.

Detta tycker jag dock är obehagligt. Förstår din nyfikenhet, så detta är inte mot dig, men klimatet där folk skickar pm om människor och varnar för att de är troll på diverse grunder... Lite som att viska bakom ryggen på folk.
Jag är bara en hysteriskt nyfiken person så en tråd med vaga antydningar är olidligt för mig, jag vill ju veta! Hade helst fått allt prydligt presenterat direkt i tråden 😆

Skofetischisten kommer jag ihåg. Det var inte fetischen i sig utan hur det inleddes med vanliga frågor som lurade in folk att engagera sig om skor.

Efter det vågade man ju inte starta en tråd och ställa frågor om skor...

Därför borde det skrivas ut öppet vad/vem det gäller, vilket jag gjorde en gång men det inlägget togs snabbt bort av moderatorn.

Jag är bara en hysteriskt nyfiken person så en tråd med vaga antydningar är olidligt för mig, jag vill ju veta! Hade helst fått allt prydligt presenterat direkt i tråden 😆

Men hela poängen är väl liksom att det ju faktiskt är ganska osnyggt (och ofta otillåtet) att diskutera nick. Samtidigt som denna diskussionen/problemet med trollande blivit/varit (jag är inte delaktig eller insatt) väldigt stort så det liksom är något som uppenbarligen behöver dryftas.

Det är ju inte säkert att det är ett enda troll vi pratar om? Den jag menar är absolut ingen jag diskuterar med någon annan någon annanstans, eller skulle ha en aning om vem det är i verkligheten. Det är bara när allting blir lite väl konstigt och fantastiskt som jag drar öronen åt mig!!
Jag trycker oftast på "nytt" och läser i de flesta trådar. Men jag fattar ingenting (känner mig dum).

Men hela poängen är väl liksom att det ju faktiskt är ganska osnyggt (och ofta otillåtet) att diskutera nick. Samtidigt som denna diskussionen/problemet med trollande blivit/varit (jag är inte delaktig eller insatt) väldigt stort så det liksom är något som uppenbarligen behöver dryftas.
Ja det vet väl jag med, jag blir inte en mindre nyfiken personlighet för det, jag är ALLTID nyfiken, även ute i mitt verkliga liv. 😬

Jag tror ändå att de allra flesta på egen hand listat ut att nåt inte är som det ska, i det här fallet. Kanske att det varit lättare eller svårare beroende på vilka ämnen som berörts (nån som är insatt i ett visst ämne reagerar förmodligen snabbare om ett rent faktafel skrivs som sanning), hur väl man minns tidigare inlägg osv.

Sedan är det här som sagt inte ett vanligt troll, utan någon som härjat ganska ordentligt även utanför Buke. Och faktiskt gjort riktiga människor illa.

För mig skaver det för övrigt att skriva på ett sätt som gör att andra kan känna sig exkluderade.
Det är absolut inte min mening att få någon att känna så... (men jag förstår, hade nog känt lika). Lite som att en grupp pratar hemligheter, som inte alla får höra. Tänker alltså på er som skriver att ni inte förstår/känner er dumma, det är ni absolut inte.
Bedrägerier, trollande, catfishing osv är väl ofta framgångsrikt av en anledning. Det ÄR svårt att se igenom.

Samtidigt behöver ju uppenbarligen ämnet lyftas...

Jag tror ändå att de allra flesta på egen hand listat ut att nåt inte är som det ska, i det här fallet. Kanske att det varit lättare eller svårare beroende på vilka ämnen som berörts (nån som är insatt i ett visst ämne reagerar förmodligen snabbare om ett rent faktafel skrivs som sanning), hur väl man minns tidigare inlägg osv.

Sedan är det här som sagt inte ett vanligt troll, utan någon som härjat ganska ordentligt även utanför Buke. Och faktiskt gjort riktiga människor illa.
Jag har full respekt för att man inte ska säga vem det är. Men jag som hängt i alla möjliga trådar och kanske hjälpt, stöttat etc etc användare känner ju mig i en plötsligt konstig situation. Är det någon jag "känner"? Det skapar en olustig känsla hos mig när saker antyds ändå ganska tydligt av några, det antyds allvarliga händelser, och det rör kanske någon jag interagerar med? Fast jag vet inte. Ska man behöva vara misstänksam mot alla som inte skriver inlägg i den här tråden?

Det är konstigt för mig. Men det verkar ju finnas ett behov att prata av sig, de som vet, och det är såklart ok. Men såklart väcker det nyfikenhet eller frågor. Ibland får man ju dock klara sig utan svar och jag tror bestämt att denna situation är en sådan gång 🙂

De "kill trollen" de "hänger jag med på", var nog som mest aktiv under den tiden då de hände. De va ju en "drös" med nya nick då. Men inte så aktiv att jag ändå "hann med" alla trådarna som skapades. Men de har ju också diskuterats i andra trådar ibland ;)

Däremot "snyfthistorie trådar" går mej helt obemärkt förbi då jag sällan läser dessa så där kan troll härja bäst de vill utan att jag skulle se dem.

För mig skaver det för övrigt att skriva på ett sätt som gör att andra kan känna sig exkluderade.
Det är absolut inte min mening att få någon att känna så... (men jag förstår, hade nog känt lika). Lite som att en grupp pratar hemligheter, som inte alla får höra. Tänker alltså på er som skriver att ni inte förstår/känner er dumma, det är ni absolut inte.
Bedrägerier, trollande, catfishing osv är väl ofta framgångsrikt av en anledning. Det ÄR svårt att se igenom.

Samtidigt behöver ju uppenbarligen ämnet lyftas...
För vara min egen del känner jag mig iallafall inte exkluderad eller så, min nyfikenhet är väldigt mycket med glimten i ögat, men jag förstår ju att det egentligen är betydligt mer än bara lite smaskigt skvaller.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 793
Senast: Tilly_85
·
Bukefalos Senaste tiden har jag inte kunnat använda några postfunktioner på mobilen, allt är ljusgrått och oklickbart (ex ladda upp bild). Loggar...
Svar
4
· Visningar
172
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka