Trolig färg på fölen?

M

medusa1

Ännu en färgfråga. Vill inte gå in och störa nån annans tråd så jag försöker med en egen.
Sto nr 1 är silversvart och dräktig med silvermusblackhingst, Sto nr 2 är musblack och dräktig med samma hingst (silvermusblack)då.
Nån som vet vilka färger man kan vänta sig på småttingarna? Mina första, så spännande:love:

Sv: Trolig färg på fölen?

Om vi förutsätter att avelshästarna alla är heterozygota för black- respektive silvergenen (vilket väl är det vanliga), så har du på sto 1: 75% chans till silveranlag och 50% chans på blackanlag. Grundfärgen blir antingen svart eller fux (vi vet ju inte om hästarna är hetero- eller homozygota för det svarta anlaget, om båda är heterozygota för svart finns det chans till fux som grundfärg, den chansen är i så fall 25%). Färgerna fölet kan få blir därför följande: Svart, fux, silversvart, silvermusblack, musblack och rödblack.

För sto nummer 2 är det samma färger inblandade, så du har samma möjliga färger på fölet, men med lite annan sannolikhet. Du har här 75% chans till blackanlag, och 50% chans till silveranlag.

Skulle grundfärgen bli fux, så blir silveranlaget som du vet "osynligt".

Eftersom ditt sto är svart och hon har en isabellförälder, så vet vi att hon är heterozygot för svart, och kan ge både svart och fux som grundfärg. Isabellen hon är betäckt med är ju garanterat homozygot för fux, så chansen till fux som grundfärg är 50%.

Sedan vet vi ju inte om Bjartur har något aguti-anlag (det anlag som begränsar den svarta färgens utbredning och skapar en brun häst), men beroende på om han har det eller ej (och om han i så fall är homo- eller heterozygot för det) så kan det bli antingen brun eller svart som grundfärg på de 50% som inte blir fux.

Beträffande gulanlaget, så kan ju ditt sto bära det dolt "under" sin svarta färg, dvs hon kan vara gulsvart. I så fall så har du 25% chans till "dubbelgul" (gulvit, pärlvit eller sotvit beroende på grundfärg), 50% chans till gul (isabell, gulbrun eller gulsvart beroende på grundfärg) och 25% chans till icke-gul (dvs fux, brun eller svart). Är din häst inte gulsvart utan "vanligt" svart, så har du istället 50% chans till gul (isabell, gulbrun eller gulsvart) och 50% chans till icke-gul (fux, brun eller svart).

Tack så jättemycket! Då får vi se vad som kommer ut:) Rödblack vore extra kul men jag är glad oavsett färg sålänge de är friska.

Bjartur har inget brunt anlag.

Ok, i så fall är det ju 50-50 chans på fux eller svart som grundfärg på fettsos föl. Har då mamman inget gulanlag, så kan fölet bli svart, gulsvart, fux eller isabell. Och om jag inte tänker helt tokigt är i så fall alla färgerna lika sannolika (dvs 25% chans till varje enskild färg).

Har däremot stoet gulanlag kan resultatet även bli gulvit eller sotvit (borde bli 12,5% chans till varje av gulvit och sotvit, och så 25% chans till isabell, 25% chans till gulsvart, och 12,5% chans till varje av fux och svart).

Bjartur har inget brunt anlag.

Kan man, rent teoretiskt, bli helt säker på det? Jag inser ju att om han har massor av svarta/gulsvarta avkommor med bruna ston, och inga bruna/gulbruna avkommor med svarta ston, så är det väldigt stor sannolikhet att han inte har aguti-anlaget, men kan man vara 100% säker? Nyfiken...!

Hej, (nu är det visserligen inte svar på TS, men en likadan fråga...)
det är olidligt spännande med färger och vi har försökt läsa på färgerna men inte så lätt ändå, så vi tar ett försök här då vi inte är riktigt överens,men här verkar finnas många riktigt duktiga på detta:

gör ett försök till o klura ut ev. blivande föl på dessa 2:

sto 1 = vet inte vad hon har för färg på föräldrarna
- om hon betäcks med fux med vit man o svans, flax-gen(?)
vad får fölet för färg? nåt annat förslag på hingst?

sto 2 = dotter till sto 1,(försökte få med färgen på benen, dvs strumpor som är mammans färg)
- om hon betäcks med svart vad blir det för färg på fölet?
nåt annat förslag på hingst?

STO 1
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17290000-17299999/640x480/17298784.jpg

STO 2
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17290000-17299999/640x480/17298785.jpg

hm, får se om länkarna fungerar,:idea:

(lånat inlogg av kompisen nu när vi sitter o nattasuddar på nätet)

:bow: Tackar på förhand, Anki

Tänkte att alla färgkunniga här skulle få rätta mig nu! Jag håller på att läsa genetik kursen nu och blev helt enkelt tvungen att lära mig detta inför tentan.

Därför har jag räknat o räknat.

Och kommit fram till följande då jag har antagit att bjartur inte har brunanlag utan genotypen aaeeCrcr

Om Kaela är svart aaE_
25%chans till gulsvart
25%chans till svart
25% chans till isabell
25% chans till fux

Om kaela är gulsvart aaE_Crcr
37,5% chans till gulsvart
37,5% chans till isabell
12,5% chans till fux
12,5% chans till svart

Är jag ute och cyklar??

I så fall är nog ett IG att vänta på tentan:crazy:

Och kommit fram till följande då jag har antagit att bjartur inte har brunanlag utan genotypen aaeeCrcr

Om Kaela är svart aaE_
25%chans till gulsvart
25%chans till svart
25% chans till isabell
25% chans till fux

Det där gäller om Kaela är heterozygot för svart, alltså aaEe. Är hon homozygot har du 50% chans på svart och 50% chans på gulsvart.

Om kaela är gulsvart aaE_Crcr
37,5% chans till gulsvart
37,5% chans till isabell
12,5% chans till fux
12,5% chans till svart

Här har du ju chans på dubbelgul också, så det där stämmer inte....

Om Kaela är heterozygot för svart får du:
12,5% chans till fux
12,5% chans till svart
25% chans till isabell
25% chans till gulsvart
12,5 % chans till cremello
12,5 % chans till perlino

...och är hon homozygot för svart får du:

25% chans till svart
50% chans till gulsvart
25% chans till perlino

Nu är jag inte helt säker på om jag fick till rätt benämningar på de dubbelgula färgerna.

Med cremello menar jag alltså dubbelgul med fux som grundfärg, eller gulvit.

Med perlino menar jag dubbelgul med svart som grundfärg, eller sotvit.

Men om du kollar på hennes föräldrar så kan hon ju inte vara homozygot svart?

Så ett Dominant homozygot gulanlag ger cremello??

aaeeCrCr

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
31 002
Senast: Artline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18