Troféer på buke????

muppia

Trådstartare
Kräks lite på att en ska kunna tjäna på troféer här på buke och då syftar jag på "Någon gillar dig".

Innebär det att på Bukefalos kan vi inte tycka olika för vi ska tycka om allt vi alla säger?

Nä, jag vet inte om jag vill vara kvar på Buke. Jag har ju inte direkt varit aktiv tidigare just för jag känt mig utesluten eller påhackad för jag inte tycker som många andra (ja jag har lite egna åsikter men det är ju det som definierar mig). Bara för jag inte alltid håller med allt och alla gör mig inte till en sämre människa.

Jag är värd att bli omtyckt även om jag har mina åsikter som skiljer sig från mängden. Eller?

Kräks lite på att en ska kunna tjäna på troféer här på buke och då syftar jag på "Någon gillar dig".

Innebär det att på Bukefalos kan vi inte tycka olika för vi ska tycka om allt vi alla säger?

Nä, jag vet inte om jag vill vara kvar på Buke. Jag har ju inte direkt varit aktiv tidigare just för jag känt mig utesluten eller påhackad för jag inte tycker som många andra (ja jag har lite egna åsikter men det är ju det som definierar mig). Bara för jag inte alltid håller med allt och alla gör mig inte till en sämre människa.

Jag är värd att bli omtyckt även om jag har mina åsikter som skiljer sig från mängden. Eller?

Det är trist om du känner så, men jag håller inte riktigt med. Om man kollar på en diskussion där flera har olika åsikter så är det ju ofta båda "sidor" får gillade inlägg sas. Sedan är det ju klart att det blir fel om inlägg med personangrepp gillas, men medhållande inlägg på personangrepp har vi sett förut så det är ju inget nytt som så. Det är ju smidigare att bara gilla ett inlägg istället för att skriva ett nytt inlägg där man bara skriver "håller med" typ.

Men det är trist att du öht känner så, till att börja med.

Jag tycker bara att det är löjligt att det ens finns en sådan trofé. Nu är det så att någon faktiskt gillat mitt inlägg så det är inte det att jag inte får någon trofé ;) men jag har gång på gång blivit utfryst tidigare och känner att jag inte passar in någonstans. Förvisso inte heller IRL.

Det jag reagerar över är att känslan det ger mig, en trofé är ju något vi ska sträva efter på något vis utan att det ÄR så. Känslan av att behöva få andra att gilla en. Jag vill inte att folk ska gilla mig för jag håller med dem, jag vill att folk ska gilla mig för den jag är, med alla mina åsikter som även ibland skiljer sig. Jag tycker det är okej att ha olika tankar och åsikter kring saker och blir förvånad när folk raderar mig ur sina liv utan att ens säga ett enda ord till mig efter att jag uttryckt mig på det sätt som inte överensstämmer med deras världsbild och åsikter.

Hur ska vi utvecklas framåt om alla tycker likadant?

Poängen med forumet är ju att diskutera vilket blir rätt poänglöst om alla håller med varandra jämt tänker jag? Tycker man inte att troféerna är en bra grej så kan man ju bortse från dem och det går ju om inte helt så i alla fall till stor del att stänga av notiserna.

Ja @Lillelorden , därför tycker jag att trofén "någon gillar dig" är meningslös.

De andra troféerna har jag inte reagerat på, förmodligen är det inte några som är av väsentlig betydelse helt enkelt.

Jag har uppfattat det som att man bara kan gilla inlägg och kommentarer, inte användare i sig.

När jag trycker på gilla är det för att jag tycker att någon har framfört något vettigt, roligt, smart och så vidare i just DET inlägget. Det är inte ens alltid jag kollar tillbaka vilket användare det är som skrivit utan det är innehållet jag gillar.

Jag reagerade på det där i början med men tänker att äsch, det är struntsamma hur många som gillar det jag skrivit eller inte. Det smidiga är väl just att man kan gilla någons inlägg, visa samtycke utan att hela tråden tas upp med inlägg om att man tycker likadant eller håller med.
Men jag förstår din tanke helt och hållet :) Det hade ju inte behövt räknas gillande eller trofér, utan bara finnas en gilla funktion helt enkelt :)

Jag ser det som så att buke är ett forum med många olika funktioner. Vi har möjligheten att gilla inlägg, att rekommendera hela trådar, att skriva dagboksinlägg, lägga upp bilder i gallerier, blogga ... ja, en hel del olika grejer! Och vissa saker är intressanta för vissa människor, helt enkelt. Andra är inte intressanta, och då får man strunta i dem. Jag lägger inte upp bilder och jag bloggar inte, men jag tycker att det är trevligt att möjligheten finns.

Som jag har fattat det är troféerna bara ett sätt att göra "användartiteln" baserad på mer än bara antalet inlägg.

Fast jag tycker definitivt inte lika som alla andra och det innebär inte att folk inte gillar mina inlägg. Sen kollar jag mycket sällan på vem som skriver vad. Vissa känner man ju igen genom endast sättet de skriver och svarar man direkt till någon så behöver man ju se vad personen kallar sig. Annars så nej.

Jag tycker att gilla-funktionen känns överraskande trevlig ändå. Var väldigt skeptisk när det snackades om att införa den men det är faktiskt ett lite enkelt och trevligt sett att ge och få medhåll och bekräftelse.

Dock är jag i slutänden ändå skeptisk. Jag tycker inte det blir bra i en diskussion att någon som inte deltar i diskussionen kommer och gillar inlägg (åsikter). Det finns inget sätt att svara på dessa gillningar. Annat än att dra in personen med ett "hörrö du som gillade det där". Känns osnyggt när personen inte egentligen är aktiv utan kör någon slags halvengagemang i diskussionen. Klart att man kan hålla med någon, men att inte vilja diskutera med motdebattörerna och ändå göra sin åsikt sedd - det är väl inte så ett forum ska fungera?

Och troféerna... Ärligt talat känns namnet bara för jäkla barnsligt. De kunde åtminstone ha hetat "poäng" rätt och slätt.

Jag har aldrig tänkt på det sättet ens. Trof'é? Några gillar vad man säger och håller med, medan andra inte håller med utan har andra åsikter i frågan. Olika åsikter finns ju överallt. Inte bara på Buke. Känns helt naturligt. :)

Jag har aldrig tänkt på det sättet ens. Trof'é? Några gillar vad man säger och håller med, medan andra inte håller med utan har andra åsikter i frågan. Olika åsikter finns ju överallt. Inte bara på Buke. Känns helt naturligt. :)

Ja, det heter så men jag har inte koll på alls varför jag fått sådana. Det reflekterar jag inte över. Däremot får jag ideligen notiser om att den eller den gillat ett inlägg men det är ju inga trofér. (Om man nu inte får en när man uppnått ett visst antal gilla. Jag har som sagt ingen koll.)

Men tror du verkligen att det är någon som jagar gillande och troféer då?

Jag tycker det är ett kul system, använder gilla-funktionen när jag i princip inte har något att tillföra, någon annan redan har sagt det jag tänkte skriva. Att det sedan genererar en trofé är ju kanske lite barnsligt, men inget jag tycker är direkt upprörande.

Snarare visar ju gilla-funktionen att alla sidor har "anhängare" och att det inte bara är en åsikt som styr. Nu blir det ju fullt synligt att alla sidor i de flesta fall har stöd i sin uppfattning.

Precis som Lovisaleonora skriver så använder jag också gilla-funktionen om jag inte har något att tillföra diskutionen.

Och jag bryr mej inte heller om troféerna fördet är inte som i ett spel där det låser upp nya funktioner.

Jag har ju inte direkt varit aktiv tidigare just för jag känt mig utesluten eller påhackad för jag inte tycker som många andra (ja jag har lite egna åsikter men det är ju det som definierar mig). Bara för jag inte alltid håller med allt och alla gör mig inte till en sämre människa.

Det är nog den känslan du skulle behöva försöka förändra, snarare än Bukes funktioner.

Jag undrar, fast det behöver du inte svara på, om du kanske var mobbad i skolan? När folk här uttrycker att de inte är omtyckta visar det sig inte sällan att de får samma känsla som de fick på skolgården. Och då tänker jag ibland att de, här på Buke, liksom själva placerar sig i den situationen.

Jag gillar gilla jättemycket! När någon formulerar det man just tänkt skriva, ofta bättre än en själv, då är det så bekvämt att kunna gilla istället för att rapa upp det redan sagda.

Förresten - "någon gillar dig" kommer bara vid första gången du blir gillad, om jag minns rätt. Därefter är det tydligare att det är inlägg, inte personer, som gillas.

Det är nog den känslan du skulle behöva försöka förändra, snarare än Bukes funktioner.

Jag undrar, fast det behöver du inte svara på, om du kanske var mobbad i skolan? När folk här uttrycker att de inte är omtyckta visar det sig inte sällan att de får samma känsla som de fick på skolgården. Och då tänker jag ibland att de, här på Buke, liksom själva placerar sig i den situationen.

Jag gillar gilla jättemycket! När någon formulerar det man just tänkt skriva, ofta bättre än en själv, då är det så bekvämt att kunna gilla istället för att rapa upp det redan sagda.

VA???
Skrev du just att mobbade själva satt sig i situationen?

Jag gillar Gillafunktionen men tycker det är helt onödigt att man ska plocka troféer med den. Varför?

Nej, verkligen inte. Det jag menar är att människor som tidigare i livet varit mobbade ibland, här på Buke, verkar söka sig till en position där de än en gång känner sig illa omtyckta. Man upprepar en välkänd situation, helt enkelt.
Det där håller jag med om. Jag har själv testat detta irl. Efter att under många år ha varit ifrån en grupp jag ingick i under en period när jag var mobbad så hamnade jag återigen i gruppen under en kort period. I den gruppen var det inget problem med mobbning men jag uppträdde på samma sätt där som i mobbningsituationen och det beteendet satt kvar när jag träffade dem igen. Efter det har jag hållit mig därifrån för jag vill inte vara den hunsade personlighet jag hade där.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 135
Senast: tanten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: _Taggis_
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 317
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar