Trivselfläckar

Iser

Trådstartare
Jag vill bara försöka reda ut ett missförstånd. Jag har nämligen ofta hört att trivselfläckar kan vara tecken på två saker:
1) Att hästen trivs helt enkelt.
2) Att hästen är för tjock.

Men nu har jag träffat på flera som aldrig har hört talas om den andra tolkningen. Är jag verkligen den enda som har hört detta eller finns det någon annan, som har hört samma som jag?

Är det någon som vet exakt vad dessa fläckar betyder?

Sv: Trivselfläckar

Dålig kvalité på bilden, men du ser ändå alla fläckar/ringar i pälsen, speciellt på magen och undersidan av halsen, det är trivselfläckar.

Bild030-1-1.jpg

tror även det kallas för apelkastning.

min vet sa att alla hästar har dessa fläckar i sig, men beroende lite på vilken typ av päls och nyans på pälsen syns dom mer eller mindre.

när hästen får i sig allt den behöver och "mår bra" syns det på pälsen, som blir blank och fin och då kommer fläckarna fram! :love:

så har iallafall jag lärt mig....

fast apelkastning är väl bara skimmlar som kan vara, när de har gråa mörkare fläckar. Som i Staffan Stalledräng-sången där bästa fålen var apelgrå.
Trivselfläckarna syns ju inte så tydligt, oftast inte ens från alla vinklar.

Har också för mig att det bara är skimmlar som kan vara apelkastade men har också hört andra säga det om de hästar som har tydliga trivselfläckar.

Min har bara trivselfläckar på sommaren. Flera ljusa på bakben och lite under magen.

Har aldrig hört att det varit pga av att hästen varit för tjock :D

kl

Min häst har oxå "trivselfläckar". Lite tjock är hon oxå :P men jag har ingen aning om varför hon har dom. Tycker de ser ut som en sorts apelkast.

Bilderna på dessa två hästar är väl apelkastade? Visar en bild på min förra häst - Han hade trivselfläckar!

"trivselfläckar" är något jag hyffsat nyligen hört som namn, förr så kallades den typen av "ringar" apelkastning oavsett vilken färg hästen hade, och uppkommer på så väl tjocka som tunna hästar ;). det din häst har är typsik apelkastning

förr sa man att hästar som mår bra och trivs samt rycktas noga får dessa, vilket säkert stämmer - ju blankare häst ju mer/tydligare apelkastning ;) så troligen är trivselfläckar ett mer "talande" namn för apelkastning som uppkommit.

Jag har faktiskt hört att hästarna får det för de blir äldre?
Min mammas 16åriga isis har det, på vinter tror jag det är eller sommaren jaja skit samma:grin:
Har faktist aldrig hört "trivsel fläckar" men eftersom mammas pålle alltid verkar vara nöjd så stämmer det väl :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 187
Senast: Linda_A
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
635
Senast: Mli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka