matildadahlgren

Trådstartare
Ända sen jag började på ett ridgymnasium (vill inte säga vilket då jag inte vill hänga ut någon)i höstas så har jag börjat kolla mer på hur hästar beter sig i olika miljöer och så. Jag har märkt att hästarna på min skola har en del olater och tror att de skulle kunna må definitivt mycket bättre än vad de gör här. Hästarna går ca tre dressyr pass och tre hopp pass i veckan, plus att de har skötare som rider de övriga dagarna (helger, lov osv.). Vi har ett sto som är krubb bitare och har bland annat lyckats bryta av en krubba. De flesta andra hästarna står och drar tänderna emot gallret på boxdörrarna. Många av hästarna har svullna bakben (gallor?) och en lärare sa att en av starka hade det eftersom hon var gammal och hade stått stilla länge. Men vi har hästar i olika åldrar som går varje dag som har det. Jag tror att en hel del av hästarna inte trivs här. De trivs inte med den här typen av liv, att alltid ha nya ryttare och ridas på det sättet som de gör.
Jag skulle vilja höra er åsikt om det här, om ni tror samma sak som jag eller om ni tror något annat? Jag tycker att det känns fel att det är såhär.

Sv: Trivsel

Jag tror inte att det beror på hur mycket dom går per dag eller vecka. Jag tycker det låter som många av dom olaterna får dom av att kanske vara uttråkade och står inne största delen av dagen. Hur länge går dom ute om dagarna. Ultimatumet är ju att dom får gå ute från tidig morgon till senare på kvällen och tas in emellanåt när dom ska ridas och eventuellt fodringar ifall dom nu inte kan fodras i hagen

Vi släpper ut de vid åtta på morgonen, förutom de som ska ridas då de släpps ut efteråt. De tas in runt tre, när det är hoppning tas de on vid tolv för att ridas. Jag tror inte heller att de har fått olaterna för att de går så mycket. Det är ju uppenbarligen någonting som inte riktigt står rätt till med en häst med olater. Sen om det handlar om att de är uttråkade eller något annat, det vet jag inte om är väl olika från häst till häst.

Det jag menar med att de går mycket är att det kan bli för mycket för de och att det är en bidragande anledning till att de kanske inte skulle må så bra. Har till exempel aldrig varit med om någon häst som hoppas så mycket som de här gör. Tre pass i veckan, kan bli uppåt sex pass (ca 40 minuter/pass) då vi inte har nog många hästar och vissa får gå två istället för ett pass. Jag har en kompis som ska kvala till sm i hoppning 2014, hon tränar aldrig hoppning (sen kanskeder är lite överdriver åt andra hållet) men hon har tagit sig till en så här hög nivå med alla sona ponnyer i alla fall. Jag är inte en hoppryttare så jag ska väl kanske inte komma med en massa åsikter om hur hästar hoppas, men jag ver hur de här hästarna är och de skulle kunna ha det bra mycket bättre än vad de har det.

Hur är det med foder till dom?
Låter ju som det är väldigt varierade tider från dag till dag beroende på om de rids eller ej. Så hur är det tiderna för att äta och hur får dom foder?

Att gå två pass dag på 40 min var ser jag inte som mycket utan mer vad dom flästa hästar av våra friska hobby hästar skulle må bra av.

Skulle mer se på hur mycket hö dom får, kommer och går det mycket hästar så flocken aldrig hinner bli stabil, stressar elever i stallet vid fordring/in/ut/skötsel.

Om dom går ut vid 8 gissar jag på att ni börjar 7 med att fodra, skulle tro att det blir mer harmoniska om dom i stället kom in vid 7 och ut vid 15 och vara ute under natten så blir det mindre splittrat för hästarn för då slipper man att bara ta ut några hästar medan några få vara kvar inne och samma sak med att några kommer in tidigare.
Om det är dom tiderna så är ju hästarna inte ute mer än 16 timmar så ligghall behövs inte.
Har jobbat i ett trav stall med detta upplägg och funkade kanon.

Hur är det med foder till dom?
Låter ju som det är väldigt varierade tider från dag till dag beroende på om de rids eller ej. Så hur är det tiderna för att äta och hur får dom foder?

På morgonen vet jag inte riktigt när de får mat då det inte är vi som fodrar utan en som fodrar och släpper ut privathästarna, så hon fodrar åt våra så släpper vi ut de vid åtta. Då får de en påse med hösilage och en burk med havre, vissa får korn också.
Eftermiddags maten får de när de tas in/när sista passet är klart. Då är det påse och burk. Kvällsmaten vet jag faktiskt inte riktigt när de får, då är det iaf bara en påse de får.

Har hästarna inget att äta i hagen under den tid de är ute? Verkar som om det kan vara ganska många timmar utan mat då. Vilket kan vara en förklaring till att hästarna inte mår bra. Det kan t ex leda till magsår och stereotypa beteenden som krubbitning.
Om det är fallet så är det ju väldigt olyckligt att en skola som ska lära sina elever för framtiden inte själv "vet" hur det ska fungera.

Visst kan ridningen påverka hästarnas humör, men problem "på marken"/i stallet är ofta kopplade till vad som händer där.

Hästar är känsliga för stämningar. Stress/nervositet hos de som hanterar hästarna, dåligt ledarskap, bråk, osv. Sånt märker ju hästar. Hur trivs du själv?

Annars är ju uttråkning och rastlöshet en anledning till olater. För små hagar, för lågintensiv ridning, för ostimulerande miljö. Sånt är dock ofta svårt att ändra på i lektionsstall..

Har hästarna inget att äta i hagen under den tid de är ute? Verkar som om det kan vara ganska många timmar utan mat då. Vilket kan vara en förklaring till att hästarna inte mår bra. Det kan t ex leda till magsår och stereotypa beteenden som krubbitning.
Om det är fallet så är det ju väldigt olyckligt att en skola som ska lära sina elever för framtiden inte själv "vet" hur det ska fungera.

När hästarna är ute har de gräs på sommaren, men de går alltid i samma hagar jämt så gräset får inte någon direkt chans att växa så de har lite gräs att gå och "pilla" med.
Jag håller med om det du säger att det är synd att om de inte riktigt kan se till att hästarna mår så bra som de borde kunna när de lär ut oss.

Jag har även märkt att nästan alltid när vi pratar på lektioner om hur hästar ska ha det (har till exempel jobbat med djurskyddsregler) då är det alltid någon i klassen som ifrågasätter eftersom skolan inte alltid följer alla dessa med våra hästar.

Visst kan ridningen påverka hästarnas humör, men problem "på marken"/i stallet är ofta kopplade till vad som händer där.

Hästar är känsliga för stämningar. Stress/nervositet hos de som hanterar hästarna, dåligt ledarskap, bråk, osv. Sånt märker ju hästar. Hur trivs du själv?

Annars är ju uttråkning och rastlöshet en anledning till olater. För små hagar, för lågintensiv ridning, för ostimulerande miljö. Sånt är dock ofta svårt att ändra på i lektionsstall..

Ja jag håller med. Själv trivs jag väl sådär. Vill egentligen byta till en annan skola, men får inte då jag skulle vara tvungen att flytta. Om jag ska vara helt ärlig så kan jag inte sätta fingret på vad som är dåligt, men något är det.

Hej,

Jag tror definitivt att det kan bero på att de inte trivs. Min ena häst genomgick en total personlighetsförändring i och med stallbyte. Jag skulle chansa på att det är lite för lite utevistelse? Går de ensamma eller med varandra? Genom att jag flyttade till en galet stor, kuperad hage med många hästar och drösar med äppel och körsbärsträd fick jag en helt annan häst - Mycket lugnare, gladare och mer harmonisk. Helt enkelt att de övriga 20 (?) timmarna av dygnet utan ridning är tillfredställande nog. Är det din häst som inte trivs eller andras? Om det inte är din kanske det är lättast att höra med ägaren vad de tror, om de är villiga att göra någonting för att göra hästens liv lite roligare?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 281
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka