Triss i Collie!

N

NiraK

allatrestnosar.jpg


:love: :love:

Nirak
 
Sv: Triss i Collie!

Åhh jag vill kidnappa den hunden i mitten!
Har alltid velat ha en Sheltie! :love:
 
Sv: Triss i Collie!

Ivermectin är den aktiva substansen i Ivomec har jag för mig och vad det har med raser att göra fattar jag inte.

Någon som vet om Shetland Sheepdogs räknas som collie?
 
Sv: Triss i Collie!

Hos collie o besläktade raser finns ofta ett anlag som gör att de inte tål ivermectin. Till collieraserna som har denna gen hör sheltien!
PL
 
Sv: Triss i Collie!

Shelties är besläktade med collie, men jag har fått lära mig att det inte är en collie-ras, det var därför jag undrade. De benämns ju ibland felaktigt som "dvärgcollie". Intressant det där, få forska lite i ämnet. Apropå ivermectin-överkänslighet: är det bara collie-raser och raser besläktade med collie som är överkänsliga? Hur är det med andra vallhundsraser?
 
Sv: Triss i Collie!

Att benämningen dvärgcollie är felaktig behöver inte innebära att den inte hör till collieraserna även om den troligen delvis har en annan bakgrund från skandinaviska hundar.
När rasen 1914 godkändes av engelska kennelklubben fick den inte kallas collie för colliefolket.
Defektgenen finns på ett antal fårhundar av engelsk typ, på BC är den väldigt ovanlig.
Vissa genetiker anser att mutationen uppstod under senmedeltiden. Samma mutation men enligt vissa av ett senare datum har även setts på några vinthundsraser.
PL
 
Sv: Triss i Collie!

Intressant! Jag kollade lite och upptäckte att man faktikst korsat in collie i rasen, så riktigt närbesläktad är den faktiskt. Det dröjde tydligen in på 1930-talet innan collie-folket började se på sheltien med lite blidare ögon.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 549
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
952
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 477
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp