Triangelmärkning

BernT

Trådstartare
Om en häst är triangelmärkt, går den att försäkra?
Är lite inne på att köpa en 16-åring som gått 150 hoppning och ha som läromästare, får ju inte tävla på den, men det har jag ju min yngre häst till.
Men pappa hävdar att det inte går att försäkra en triangelmärkt häst. Ingen försäkring = ingen häst :(
Hästen är hel och frisk idag. Inga problem alls längre.

Sv: Triangelmärkning

Nix, det går inte att försäkra en triangelmärkt häst.
Den har ju en gång blivit ansedd vara obotligt sjuk/halt och försäkringspengarna är redan utplockade en gång.

Visst går det att ha en triangelmärkt häst veterinärvårdsförsäkrad, dock får du sjlävklart reservation för det den är utdömd för eftersom ersättning redan har utgått för den skadan.

Men, de har ju en gräns på 15 år för att nyförsäkra hästar/ponnyer?? Det sa de i af när en bekant till mig ville försäkra en häst de skaffat sig, och den var 16 år. Över 15 och det gick inte att ta en vanlig veterinärvårdsförsäkring.

Kolla om det inte finns en försäkring på hästen. Jag har två stycken som är T-märkta och bägge har försäkringen kvar med reservation på orsaken till att de dömts ut och restvärdet som livvärde. I mitt fall så har de livvärde på 10 000 och veterinärvård på 50 000 vars. Med det är ju den försäkringen som de hade när de blev skadade som de har kvar. I bägge fallen har tagit över förra ägarens försäkring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka