Triangelmärkning?

Sv: Triangelmärkning?

chrysler skrev:
Du vet väl att du dopar hästen när den tävlas å medicineras samtidigt? :smirk:

självklart vet jag det! hon har nu inte medicinerats på flera år och då hon har blivit det så har det gått flera månader mellan tävling och medicinering.

min gren är ju den som har mest koll på doping och friska och sjuka hästar.

Självklart avlivar jag hästen om hon lider för mkt.Vill inte att hon ska gå omkring å ha svårt att andas :eek: Men om hon kan gå utomhus, å vara sällskapshäst utan att lida så ger jag henne gärna den chansen.
Jag är inte en sån ägare som gör vadsomhelst för att ha min häst kvar oavsett priset den stackars hästen måste betala.Jag har testat att andas genom ett sugrör å det var fan inte roligt, därför skulle jag inte utsätta en häst för det hur längesom helst :(

Jo i distans är de väldigt noga med allt, det är inte först i mål som gäller där inte ;)

heheh jaaa:P
har du tävlat något i det? *nyfiken*

nej det är ju självklart om hon lider!

men jag förstog inte om hon gjorde det eller inte.

Nej jag har tyvärr inte haft möjligheten då jag bor i en del av landet där det finns mkt begränsat antal tävlingar överhuvudtaget å framförallt inte distanstävlingar :mad:
Men jag hade gärna testat det om det funnits möjlighet, det är verkligen en gren där man inte kan dölja om man missköter sina hästar eller slarvar med träningen.
Himla bra med kontrollerna, att en häst inte får starta om den inte återhämtar sig tillräckligt snabbt. :)

Tyvärr fick väl distansridningen lite dåligt rykte för ngt år sedan då de där 2 hästarna dog under tävling.Men det är väldigt sällan ngt sånt sker, säkert ngn som brustit i rutinerna.

ja det fick vi. men det var så att det var helt nya ryttare på helt nya hästar typ hyrda.
dom ändrade reglerna så att ekipaget måste kvala tillsammans om dom ska rida dom längre klasserna!
vilket jag tkr är bra!

ja det är en väldigt ärlig gren tycker jag iallafall! inte så snobbigt som dressyr, (förlåt alla dressyr människor) mkt vänligare mot hästen då det det är den enda grenen där du måste ha en levande häst i mål! (skumkt egentligen att vi är ensamma om det)

ja kan förstå att det är en bit till alla tävlingar.. gud va trist! men hm vart bor du? har du långt till sveg? för det är väll den mest norrlagda tävlingen tror jag..

du vet, om man går ut med att man har koll på hästarna och så dör någon så skriker ju alla, men det händer ju att det dör hästar i andra grenar oxå tex fälttävlan utan att dom får dåligt rykte. *skumt*

chrysler skrev:
Nu ska ju en försäkring ersätta om hästen förlorar sin användbarhet vilket min häst gjort, köpte henne som framtida tävlingshäst å hon går inte att tävla.
Men jag ska prata med försäkringsbolaget imorgon så får jag väl uppdatera er.
Jag har skivit i ett tidigare inlägg att hästen har dubbla flankslag, ska inte stå i stall samt kan inte tränas inför tävling, inte ens promenadridas just nu, så om inte det är förlorad användbarhet vet jag inte vad som är det.
Tyvärr kan jag inte sälja henne för 10 000kr då jag förlorar mkt pengar på det, ingen vill köpa en sjuk häst för fullvärdespriset.

Försäkringsbolagen ser inte till om man kan tävla på den nivå man 'tänkt'. Men som du skriver NU så låter det som ett solklart fall av utdömning, och faktiskt som du var inne på själv - antagligen avlivning. Möjligen kan hennes lungor läka såpass att hon blir bättre (om än inte bra) av dygnet runt utevistelse året om. Men då har man en ren sällskapshäst, och sälja en icke-frisk sådan är ju INTE det lättaste.

Men det här var, iaf som jag tolkade det, väldigt annorlunda än hur det lät i första inlägget, där lät det som om hästen efter behandling samt bättre luft var symptomfri, sålänge hon inte fick sämre luft igen.

Det finns ingen lägre nivå än den jag tävlar henne i så om hon hade kunnat gå att tävla lätt klass med hade det inte varit några problem, själva tävlingen är ju inte så ansträngande men det är ngt hon inte klarar nu ens.
Det är allt runt omkring som är värre, motionering, stall, nu går hon på bete men hostar ändå, brukar ju bli bättre på bete men icke!
Förr räckte det med att ha henne i stall som det var bra luft i men det har försämrats kraftigt så nu blir hon riktigt dålig bara man skulle sätta henne i transport 1 timme.

Alltså är det inte ens att tänka på att motionera henne just nu.Först tyckte vet det var en mer akut form men nu ser det inte ut som om hästen svarar på medicinerna heller så nu är sista steget inhalator så får jag se om hon blir bättre.

Är hon såhär så kommer jag inte ens överväga att låta henne leva å plågas , men blir hon bättre så hon inte har lika kraftiga symptom av medicin så överlåter jag henne till en kompis som sällskapshäst.Har varken råd eller plats att ha henne kvar å bara låta henne stå tyvärr.

Mm fälttävlan är den gren jag gillar minst faktiskt.Tycker inte fasta hinder har en enda fördel av djurskyddsmässiga skäl :smirk:
Det står alltid om alla ryttare som omkommer men ingen tänker på de stackars hästarna som tvingas hoppa dessa hinder med risk för sina liv.Man anstränger hästar i andra grenar oxå men att tävla denna gren är vrkligen att utmana ödet å leka med hästens liv.

chrysler skrev:
Om min häst bara skulle ha lite hosta hade det varit minsta problemet men hon kan inte andas utan medicin just nu.Å när hon blir sjuk så blir det inte bara lite hosta utan andnöd.

Om inte medicinering hjälper mpt detta så begriper jag inte ens hur du ens kan komma på ordet t-märkning å ska hästen helt enkelt avlivas!!!!

chrysler skrev:
Mm fälttävlan är den gren jag gillar minst faktiskt.Tycker inte fasta hinder har en enda fördel av djurskyddsmässiga skäl :smirk:
Det står alltid om alla ryttare som omkommer men ingen tänker på de stackars hästarna som tvingas hoppa dessa hinder med risk för sina liv.Man anstränger hästar i andra grenar oxå men att tävla denna gren är vrkligen att utmana ödet å leka med hästens liv.

Är då verkligen så dum så du tror att det går att tvinga hästarna att hoppa dessa hinder???

Har jag fattat fel eller....
Är detta möjligen samma sto som i vintras skulle skickas på betäckning i sommar, men sen blev så halt att hon ev inte kom att överleva för att sedan finnas ute på saluannonser hela våren???

Man blir ju som fundersam....

Men läs vad jag skriver så behöver du inte skriva dumma frågor i onödan :smirk:

Alltså, det går att tvinga hästar till det mesta.Vi rider ju på dem :smirk:

Man vet aldrig hur Bronkiten utvecklar sig och de flesta vill inte köpa sig problem..gäller massor av def..tex kissing spines, lösa benbitar osv.
Du bekräftar dock att det finns de som kan tänka sig att köpa hästar med sjukdomar, själv kan jag tänka mig att köpa häst med röntgen förändringar men aldrig med sjukdom.

Försäkringsbolagen följer oftast behandlande veterinärs omdöme och bolagens veterinärer kollar journalerna, finns där adekvat grundlig utredning, behandling och en "korrekt" skriven anledning till utdömning så går hästen vidare.

Jag hävdar att är livvärdet relativt lågt är det inte svårt alls.

Om hästen förlorar användbarheten för ägaren så tittar skadereglerarna på alternativ...att en tävlingshäst ska gå och luffa i skogen för att det är det den klarar så har den ingen användbarhet kvar.

Man kan inte samla skadade och sjuka hästar på hög. Anledningen till att bolagen går med på att avliva är för djurets bästa.
Det är synd att de inte är lika flexibla när de låter djurägare utsätta sina djur för komplicerade operationer med lång svår konvalescens med osäker utgång.

Senast ändrad av en moderator:

chrysler skrev:
Självklart avlivar jag hästen om hon lider för mkt.Vill inte att hon ska gå omkring å ha svårt att andas :eek: Men om hon kan gå utomhus, å vara sällskapshäst utan att lida så ger jag henne gärna den chansen.
Jag tror att det bästa för din häst är att slippa detta livet.
Som astmatiker så tycker jag inte att du skall utsätta henne för risken att behöva få svårt att andas något mera.
Det är fruktansvärt plågsamt, smärtsamt och ångestladdat att inte få luft.

Det är inte lätt att hänga med i vad du skriver i, ena inlägget är hästen bara så pass sjuk att den itne okarar tävla och i andra så har den andnöd, men hur kan du tävla själv förresten du är ju så sjuk att du bara orkar röra på dig 15 minuter i taget.

Så du så anser att du tvingar dina hästar till något de inte vill varje gång du rider på dem??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 534
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 419
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 781
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar