Triangelmärkning?

C

chrysler

Vet inte om detta är rätt ställe för tråden men den stackars moderatorn kanske får flytta den i annat fall :o .
Jag ska låta döma ut min häst så hon får triangelmärkas.Veterinären tror knappast det blir några problem då hästen har kronisk bronkit å funkar så länge man inte ska träna hårdare med den vilket jag måste ha en häst som tål, då jag tävlar.

:bump: Nu till min fråga(kolla hit agria människor!!), är det ngn som har erfarenhet av hur länge det brukar ta med ett sånt här beslut, hur länge försäkringsbolagen brukar vilja att man behandlar hästen före en utdömning.Eller kan jag låta vet döma ut henne å sedan skicka alla papper på behandlingstidens längd för att höra om de skulle godkänna en t-märkning?

Nu har hästen varit behandlad 2 månader men tänkte låta behandla henne 1 månad till innan jag låter döma ut henne.
Detta för att föräkringsbolaget inte ska börja klaga att jag är för snabb med att döma ut hästen.

Hade tänkt överlåta hästen till min kompis sdan då jag inte har möjlighet att samla på mig hur mkt sjuka hästar som helst.Hon lider inte när hon får stå i kall stall eller på lösdrift, bara när hon kommer in i fuktiga stall blir hon dålig.

Sedan kommer hon väl få gå på medicin i perioder, men tills hon blev dålig i maj så hade hon varit symptomfri i 5 år, fast hon blir hostig i gäst stall när man är på tävling/träning.Men hon har varit frisk för att jag har bra luft i stallet, hade hon stått i ett annat stall hade hon varit sjuk hela tiden.

Sv: Triangelmärkning?

Som du beskriver händelseförloppet skulle jag kunna misstänka att det skulle kunna ta lite tid för att få Agria att godkänna det. Beror nog en del på hur mycket du har henne försäkrad för också.
Det är ju svårt att säga att en häst som till helt nyligen varit symptomfri är kroniskt sjuk.
Men det enklaste är ju att ta kontakt med ditt försäkringsombud och höra efter vad du ska göra och hur.

Ärligt talat tycker jag att du är väl snabb nu med att vilja döma ut hästen. Hoppas att Agria tycker det också. Nu är jag elak, men det är sådana som du som är en av anledningarna till att försäkringspremierna drar iväg.

Bronkit är knepigt och olika från häst till häst hur mycket de tål och hur de bör skötas. Ett exempel: Min förra häst har haft kronisk bronkit i minst 11 år. Under förutsättning att han sköts på rätt sätt är han i princip besvärsfri. Han klarade samma typ av träning som en frisk häst. Innan ben och ålder ställde till det för honom tävlade vi distans samt hopp- och dressyrtränade regelbundet. Vi tävlade också lite hopp o dressyr.

Det står inte alls att hon varit symptomfri, hon har de typiska tecknen på kronisk bronkit, varför hon varit bättre en längre tid är för att hon stått i stall med bra luft.När hon kommer till ett annat stall blir hon sjuk direkt :smirk:
Dessutom får hon dubbla flankslag å det är det tydligaste tecknet.

Nu klarar hon tyvärr inte av den ansträngningen, vi kan inte åka på tävlingar då hon inte kan stå i gäststall.

chrysler skrev:
Det står inte alls att hon varit symptomfri, hon har de typiska tecknen på kronisk bronkit, varför hon varit bättre en längre tid är för att hon stått i stall med bra luft.När hon kommer till ett annat stall blir hon sjuk direkt :smirk:
Dessutom får hon dubbla flankslag å det är det tydligaste tecknet.

Alltså, du har en häst som om jag fattat det rätt inte har någon nedsatt funktion alls, annat än om hon utsätts för stall med dålig luft? Dvs det är egentligen inget fel på hästen såtillvida att hon har SYMPTOM om hon bara får bra luft? Och inget hindrar att åka på tävlingar över dagen (dvs där man inte behöver stå i gäststall)? Eller kan hon inte ens med frisk luft hemma och enbart utomhustävling ( t ex) prestera på högre nivå? Dvs finns där en nedsatt kapacitet eller är det pga MILJÖN på tävlingar (dålig luft i gäststallar) som hon inte kan prestera fullt?

Isf tror jag att du kommer få problem att döma ut henne, och det kan nog bli så att redan VETERINÄREN sätter stopp. Sen visst, vill du ha henne utdömd är det ju bara att ställa henne i stall med sämre luft..

Men, då skulle jag rent logiskt kunna döma ut min tvååring med, hon kan inte äta hö och klarar inte dålig luft. Men tanken har faktiskt aldrig slagit mig, varför i hela friden då?

En annan sak med en kronisk bronkithäst som även i frisk luft andas med dubbla flankslag, och har problem med andningen då. Men så låter ju inte din?

Hur mkt försäkringsbolaget anser man ska behandla beror mycket på hur högt livvärdesförsäkrad hästen är faktiskt. Men jag tycker du ska tänka om ang att döma ut faktiskt, sälj henne då hellre till någon som inte ser ett problem med att det är en bronkithäst?

Vem vill köpa en bronkithäst?

Av de som skulle kunna tänka sig att köpa en bronkithäst...vem skulle betala mer än 10 000kr, vilket borde vara rimligt marknadsvärde för t-märkt kuse.

Som svar på frågan så styr även av ägaren uppsatt användningsområde om hästen skall dömas ut.

Ett ex av många:

Om du tex tävlar msv dressyr/hoppning och hästen får problem av sina tätliggande tornutskott pga för hög belastning och för hög samlingsgrad.
Veterinären säger då att denna häst bör inte samlas mer än lätt nivå och inte hoppas mer än 1m....
Det innebär en markant försämring av hästens nivå utifrån ägaren.

På de grunderna kan du få godkännande för triangelmärkning.

Så när din vet. säger att det inte borde problem att få ok från f.bolaget gällande triangelmärkning så tror jag honom. Det hänger nämligen helt på hur din veterinär formulerar utdömningen - och han vet hur han ska få igenom det - utan att för den delen frångå fakta givetvis.

Ett undantag är när livbeloppen börjar sträcka sig över ca 60´

Maran skrev:
Ärligt talat tycker jag att du är väl snabb nu med att vilja döma ut hästen. Hoppas att Agria tycker det också. Nu är jag elak, men det är sådana som du som är en av anledningarna till att försäkringspremierna drar iväg.

Bronkit är knepigt och olika från häst till häst hur mycket de tål och hur de bör skötas. Ett exempel: Min förra häst har haft kronisk bronkit i minst 11 år. Under förutsättning att han sköts på rätt sätt är han i princip besvärsfri. Han klarade samma typ av träning som en frisk häst. Innan ben och ålder ställde till det för honom tävlade vi distans samt hopp- och dressyrtränade regelbundet. Vi tävlade också lite hopp o dressyr.

Alltså,jag håller med,och kan också nämna att min fd häst hade kronisk bronkit och tävlades precis lika mkt som vilket annan normalt hbl som helst.
Dvs var ute 1-3 helger i månaden på hopp/dressyr och fälttävlan.
Och det var inte hostan som satte stopp på honom,det var hans ben.
Han har dessutom aldrig bott i kallstall förutom nu sista året.Och inte var det ngn skillnad på honom för det.
Han fick 1-2 behandlingar/år och sen mådde han toppen.

ecssory skrev:
Som svar på frågan så styr även av ägaren uppsatt användningsområde om hästen skall dömas ut.

Ett ex av många:

Om du tex tävlar msv dressyr/hoppning och hästen får problem av sina tätliggande tornutskott pga för hög belastning och för hög samlingsgrad.
Veterinären säger då att denna häst bör inte samlas mer än lätt nivå och inte hoppas mer än 1m....
Det innebär en markant försämring av hästens nivå utifrån ägaren.

På de grunderna kan du få godkännande för triangelmärkning.

Nehej du, inte om bolaget följer reglerna, då ska hästen i t ex Agria varaktiga förlorat möjligeten att utföra rörelser ingående i LÄTT KLASS.

Det här med en svårklasshäst som 'bara' kan tävla lättklass är sen förr då reglerna var 'snällare' Idag är de hårdare och en viss nedsättning ska inte räcka om bolagen följer sina regler.

/Alexandra - som utan problem skulle köpa en bronkithäst som var symptomfri och obesvärad i rätt miljö

Jo hon har nedsatt funktion, det är därför jag inte kan tävla hene, enligt vet kommer hon aldrig bli bra(vilket inte hästar med kronisk bronkit blir), även om hon står ute så kan hon inte motioneras lika hårt då denna sjukdom har gjort att hennes lungor har nedsatt kapacitet.Skulle man rida henne för hårt så får hon andnöd å kan inte andas.Man kan inte hller spänna en sadelgjord på henne :eek:

Nu ska ju en försäkring ersätta om hästen förlorar sin användbarhet vilket min häst gjort, köpte henne som framtida tävlingshäst å hon går inte att tävla.
Men jag ska prata med försäkringsbolaget imorgon så får jag väl uppdatera er.
Jag har skivit i ett tidigare inlägg att hästen har dubbla flankslag, ska inte stå i stall samt kan inte tränas inför tävling, inte ens promenadridas just nu, så om inte det är förlorad användbarhet vet jag inte vad som är det.
Tyvärr kan jag inte sälja henne för 10 000kr då jag förlorar mkt pengar på det, ingen vill köpa en sjuk häst för fullvärdespriset.

Glömde skriva att det inte ens är säkert hon kan t-märkas, antagligen är hon för dålig för det å kanske måste somna in istället.Vet tyckte inte att man skulle hålla henne vid liv om hon var så här dålig.

jag har en foderhäst som har kronisk bronkit, hon är 22 nu och fick sin diagnos när hon var ca 18 precis innan hon kom till mej, innan hade hon bara vart hostig och dom hade inte vetat var det var.

och hon var uttdömd och kunde inte tränas tyckte dom, men jag försökte lite försiktigt i början och nu mår hon hur bra som hellst, med mkt utegång och bra hö + ventilerat stall.
det ska tilläggas att hon tävlar i distans och går 50 km tävlingar och har gjort sen hon var 19, hon har tom gått 80 km.

visst hon har varit dålig nån gång och då fick jag ta och använda hösilage och medicin behandla henne.

hur pass dålig blir hon av att stå i gäst stall? hostar hon "bara"?
det är isf inte så farligt då är det ju bra för hästen att röra på sig, iaf enligt min veterinär.

så jag håller med dom att du är lite snabb att dömma ut din häst den kan nog bara du vill. tror itne att agria kommer gå med på det!

Alltså, det blir problem att åka på tävlingar, inte bara det att hon inte får tränas utan att hon inte kan stå i en transport utan att bli sämre.Tyvärr.

glömde att skriva att mitt stall är inte det finaste lr var för nu byggs det om, och hon mådde bra av att ha lite damm som band det andra dammet.

Du vet väl att du dopar hästen när den tävlas å medicineras samtidigt? :smirk:

Nåja vi får väl se, ska som sagt ringa försäkringsbolaget.Känner andra som fått möjlighet att få sina hästar utdömda å de har varit lika sjuka som min.

aj då! men kan du inte kanske lämna ut henne på foder eller dylikt då? det är väll bättre att hästen får må bra än att hon avlivas eller hur?

vad är mest värt? att sälja hästen elller få ut henne på foder eller att avölivas?

Om min häst bara skulle ha lite hosta hade det varit minsta problemet men hon kan inte andas utan medicin just nu.Å när hon blir sjuk så blir det inte bara lite hosta utan andnöd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 534
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 419
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 781
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4