triangelmärkning

starcraft

Trådstartare
Om man triangelmärker en häst vet jag att man inte får tävla den, men får man tävla den på små tävlingar? Typ cm-hoppningar och sånt?

Och får triangelmärkta hästar gå som ridskolehäst/ på lägerverksamhet?

Jag blev nämligen mycket förvånad när en bekant sa att man kunde de och tänkte kolla nu om det stämmer med er. Någon som vet?

Sv: triangelmärkning

Nej!

triangelmärkta hästar får inte användas i någon verksamhet. Får inte tävla, tror inte ens de får starta på en stängd sk klubbtävling längre.

Nej det får inte starta, men vissa klubbar tillåter ibland detta på små inofficiella tävlingar.

jag vet en häst som tävlar på våra klubbtävlingar som är triangelmärkt, på våran förra ridskola hade vi en triangel märkt arab som användes sparsamt i ridskoleverkssamheten... hade ingen aning om att detta var olagligt...

ancan skrev:
Nej!

triangelmärkta hästar får inte användas i någon verksamhet. Får inte tävla, tror inte ens de får starta på en stängd sk klubbtävling längre.

Stämmer inte riktigt, såhär är det, på förekommen anledning har jag djupdykt i ämnet:

TR säger att triangelmärkta hästar (märkta efter 1995) INTE får tävla på inbjudningstävling och högre. Dvs inte inbjudningstävling, lokal, regional etc uppåt. När det gäller KLUBB tävling, dvs enbart öppen för arrangerande klubbs medlemmar, så är det KLUBBEN som bestämmer. TR lägger sig inte i det och KLUBBEN väljer om de vill tillåta T-märkta hästar att starta eller ej.

Så så långt får de tävla på KLUBBtävling. MEN.. det finns en till instans som har synpunkter..

FÖRSÄKRINGSBOLAGET som har betalat ut delersättning för hästen har sitt ord med i laget med. Agria t ex tillåter INTE att T-märkt häst tävas - ALLS. Inte på klubbtävling ens. Mans kriver på papper om att hästen aldrig mer ska starta, punkt slut.
Så häst T-märkt i Agria är det tji tävling whatsoever.

Sveland däremot t ex har en otroligt generös formulering. De utfärdar (och man får skriva under på att man går med på det) tävlingsförbud för tävlingar som kräver hästlicens. Dvs du får tävla lokal för Sveland t ex. Men där sätter TR stopp. Men en klubbtävling där arr klubb godkänt det får du starta Svelandhäst i.

Så, TR förbjuder det för allt utom klubbtävling där KLUBBEN bestämmer. Men beroende på vilket bolag hästen T-märkts inom så kan det vara totalt tävlingsförbud, eller du får starta klubbtävling.

Så det går inte att säga bergsäkert när det gäller klubbtävlingar, det hänger på klubben och försäkringsbolaget!

Clear round centimeterhoppningar, pay and jump och programridning och träningstävlingar är slamkrypare och där är det avgörande två saker: Räknas det som inbjudningstävling och räknas det övht som tävling. En pay and jump kan ju rent teoretiskt räknas som en inbjudningstävling. Men vad räknas en programridning som?

/Alexandra - som har Svelandpapper på T-märkta hästen och således för DEM får starta allt upp till lokal, men där TR 'bara' tillåter klubbtävling. Och med en hemmaklubb som med nöje låter mig tävla trianglade herren. Så JAG kan tävla klubbtävlingar helt 'lagligt' på min herre. Medan kompisen vars häst har Agriapapper får inte starta en klubbtävling ens.

Kockan skrev:
Du var verkligen insatt i ämnet! :)

Jag T-märkte valacken i maj-04, och det var 'väntat', så innan det var dags (dvs innan han blev utdömd) så tog jag NOGA reda på alla aspekter av T-märkningen, både försäkringsmässiga och övrigt, för att verkligen veta vad jag skrev under på.

Sen dubbelkollade jag tävlingsregler här 'alldeles nyss' eftersom jag ville starta utom tävlan i en blåbärsklass dressyr på klubbtävling för att hans kulle få komma ut och få göra något kul, och då erbjöd mig klubben raskt mig att starta inom tävlan efter att ha förhört sig om varför han var T-märkt och vad han reds på för nivå tillvardags. Så då kollade jag alla tävlingsregler etc igen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden