Sv: Triangelmärkning
Men om hästen inte håller för ridning så är det ju en helt annan sak, men man kan se att bedömningen skärps från både veterinär och försäkringsbolag. Det beror nog mycket på att många både vill ha kakan men ändå samtidigt kunna äta upp den, sen är jag personligen inte någon stor fan av T-märkning på valacker te x. Att T-märka ett sto och använda i aveln förutsatt att skadan inte medför men vid dräktigheten, eller att stoet har skador som är rent ärftliga anser jag vara ok. Men många av dessa T-märkta valacker får ofta många nya ägare, i slutändan vet ingen vad för slags skada hästen blev T-märkt för och man brukar hästen på en nivå som ofta sätter igång gamla skador igen. Detta kan ju medföra en massa obehagligt lidande för denna häst, som jag inte anser är rimligt.
Men det är vad jag anser, och inget annat.
En försäkring är ju ingen sparbössa, om olyckan är framme är det ju meningen att man ska kunna skaffa sig en likvärdig häst förutsatt att man försäkrat hästen utifrån dess riktiga värde.
Försäkringsbolaget löser ju te x inte in bilen bara för att det är diverse fel på den, men blir den totaldemolerad så får man en likvärdig ersättning.