Triangelmärka (Sammanslagen)

ujent96

Trådstartare
Har lite funderingar på vilka kriterier man går efter för att triangelmärka en häst. Jag tänker på försäkringsbolag, vet mm? Hurdan skada det ska vara osv?
Tacksam för svar!

Sv: Triangelmärka

den framtida varaktigheten ska vara permanent nedsatt. vad det beror på för skada bryr sig inte bolaget så mycket om.

Men det som måste uppfyllas är att:

Det är förenligt med gott djurskydd och ingen onödig plåga för hästen att leva vidare. Dvs det måste innebära ett fullgott djurliv att leva vidare.

Skadan/åkomman ska inte vara behandlingsbar/utläkningsbar.

Den ska innebära en permanent nedsättning av hästens användbarhet, dvs den ska ha förlorat sin andvändbarhet som ridhäst (inte tävlingshäst, ridhäst!). Agria preciserar det här med att hästen för all framtid ska ha förlorat förmågan att utföra de rörelser som ingår i lätt klass.

Och alla bolag kräver att behandlingsförsök gjort, och även i de fall där det är aktuellt, hästen givits tid att vila ut skadan etc.

Ok. Har en häst som har återkommande knäledsinflammationer båda bak. Håller som längst 6-8 månader. Får väl prata med vet och höra vad h*n säger.....Börjar så smått misströsta nu- vill åtminstone ut på lite klubbisar nån gång....:smirk:

Varför kommer de tillbaka, har ni utrett det?

Har han rtgförändringar? Sitter problemet i rygg/kors/länd eller liknande? Något att förändra vad gäller träning/skoning etc?

Just eftersom det tar såpas slång tid innan det återkommer, så skulle jag fundera på VAD det kommer ifrån, känns ju somd et blir en fel/överbelastning någonstans?

*spånar*

Triangelmärkning

Vet inte om tråden ska ligga här men moderator får väl flytta till lämpligt ställe isf.

Jag är inne på att triangelmärka min häst. Saken är den att han är inte halt för tillfället *ta i trä* men han blir det om man kräver för mycket av honom :( jobbar mycket på volter osv. Dessutom har han hovbroskförbening, pålagringar och kissingspines vilket det finns röntgenbilder på. Alltså kan man varken tävla dressyr eller hoppning på honom och det vore ide att triangelmärka.

Kan man triangelmärka hästen utan att den är synbart halt? Kliniken har ju bilder på honom och min dv vet även han hur det ligger till. Jag vill ju inte rida honom halt bara för att få honom märkt.

Det ska tilläggas att det går utmärkt att rida honom i skog och mark, hoppa små studsar och rida enklare dressyrövningar utan problem. Han har inte ont av det och är pigg, busig och arbetsvillig.

Sv: Triangelmärkning

Om veterinären dömer ut din häst, vilket han borde göra om hästen har alla dessa fel borde det inte vara problem med triangelmärkning, men det beror väl även kanske på vad man har för försäkring

Min klinik vet dömmer inte ut i första taget. Hästen har ju som sagt inte ont av att vara promenadhäst (har visar då inget som tyder på att han skulle ha ont). Har A1 försäkring på honom.

När man T-märker dömer man ut ridbarheten, den ska alltså vara så avsevärt nedsatt att hästen inte går att bruka som ridhäst.
Men min fråga är, om man kommer till den punkten vad är din egen tanken om T-märkningen. Ska du behålla hästen som någon slag kompis för resten dess liv eller hur hade du tänkt själv?

Nu är det inte bara klinikerna som avgör i de fall hästen ska T-märkas eller tas bort, försäkringsbolaget har en stor del i beslutet också. Även om man får grönt av klinik/veterinär, så är det inte alls säkert att försäkringsbolaget håller samma linje.

Hm jag har alltid hört att t-märkt pga att det inte kan ridas så pass "hårt" som att tävlas, sett många hästar på annons där det står att "hästen är t-märkt men går utmärkt att rida" osv.

Jag vill ha kvar honom hemma som promenadhäst att lulla i skogen med och är inne på att skaffa en till häst och pengarna man ev får ut är ju ingen nackdel. Han kommer alltid vara kvar i min ägo.

men hästen kan fortfarande gå alldeles utmärkt att rida ut på.... min häst är T-märkt. Då var det iaf så att man fick ut mellanskillnaden mellan vad hästen var försäkrad i, och vad den ansågs vara värd i nuläget.

Så har man en 60.000kr hopphäst som nu bara kan skogslulla så kanske man får ut 45.000.

Nu bedömer man det tydligen så att även om man tidigare tävlat med sin häst, och hästen inte håller för det med däremot att ridas i skog och mark. Så anses ridbarheten ändå uppfylld, det beror ju också på att vi ofta tecknar försäkring för ridhäst och inte som tävlingshäst.

Okej. nästan ingen ide att ha den försäkringen alls då? :crazy:

är hästen så dålig att den inte kan skritta en promenad i skogen så är det kanske inte så bra ide att ha kvar den alls...
(iofs har jag min ändå men han är ju så gammal så det är okej att han är hagpensionär, men en yngre häst vill man ju ogärna parkera i hagen..)

Men om hästen inte håller för ridning så är det ju en helt annan sak, men man kan se att bedömningen skärps från både veterinär och försäkringsbolag. Det beror nog mycket på att många både vill ha kakan men ändå samtidigt kunna äta upp den, sen är jag personligen inte någon stor fan av T-märkning på valacker te x. Att T-märka ett sto och använda i aveln förutsatt att skadan inte medför men vid dräktigheten, eller att stoet har skador som är rent ärftliga anser jag vara ok. Men många av dessa T-märkta valacker får ofta många nya ägare, i slutändan vet ingen vad för slags skada hästen blev T-märkt för och man brukar hästen på en nivå som ofta sätter igång gamla skador igen. Detta kan ju medföra en massa obehagligt lidande för denna häst, som jag inte anser är rimligt.
Men det är vad jag anser, och inget annat.

En försäkring är ju ingen sparbössa, om olyckan är framme är det ju meningen att man ska kunna skaffa sig en likvärdig häst förutsatt att man försäkrat hästen utifrån dess riktiga värde.
Försäkringsbolaget löser ju te x inte in bilen bara för att det är diverse fel på den, men blir den totaldemolerad så får man en likvärdig ersättning.

Jo det är sant. men ofta vill man ju ha sin kompis kvar även om den inte kan gå dressyr och hopp länger..

Jag ska byta försäkring på min (andra) häst nu (har fortfarande norsk försäkring och jag är inte säker på om den gäller utomlands) och funderar över om det är lönt att teckna användbarhet...

Min häst är triangelmärkt pga av att han inte håller som tävlingshäst men fungerar bra som skogshäst. Kommer inte ihåg vad jag hade för försäkring, det är mamma som tar hand om dem.

Hon e opererad i ena bakknäet pga broskbildning som skavde i leden...min egen teori är att hästen e till hälften travare och (ursäkta alla travarfans...) men vad jag har hört så har travare relativt ofta problem med just bakknäna...

Träningen kan jag knappast skylla på heller...rids 5 dgr per vecka varav bana 3-4 som mest. Så fort man närmar sig att åtminstone kunna ta sig runt en LC så går hon sönder.... intervallen kommer tätare och tätare så det lovar ju inte gott.... har fått tid nästa torsdag på klinik så vi får väl se!

Ingen personlig kritik, men det behöver ju inte bara vara kvantiteten träning utan kvaliteten, sättert hon tränas på etc?

Gäller ju att verkligen se över allt, från röntgenplåtar via hur skoningen/verkningen är, via utrustningen och till vad man själv som ryttare ev kan ställa till med. Och se till att verkligen försöka förbättra och optimera alla delar och se om det hjälper.

Håller tummarna för klinikbesöket.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 610
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka