Triangelmärka häst. För och nackdelar?

Sv: Triangelmärka häst. För och nackdelar?

Jag ser inga fördelar med att T-märka öht, om inte hästen är så pass högt livförsäkrad att det är en större summa pengar vi talar om. Men just pga det som Alexandra_W pekar på, skulle jag inte T-märka en häst som jag vill ha kvar i livet som annat än "gå i hagen och vara sällskap"-häst. Om du inte har en riktigt fet buffert, så att vet.vårdsförsäkringen inte behövs om något inträffar, förstås (men isf skulle jag nog ändå hellre ta en del av de pengarna och köpa en ny häst för, snarare än att T-märka denna).

Jag vill dessutom minnas att jag läst att hästen inte ska beräknas hålla för att tävla i de lättaste klasserna (typ Lätt C), för att T-märkas. Det kan säkert bero på försäkringsbolag och hur hästen är försäkrad, men det är ändå värt att ha i åtanke. Det skulle innebära att t.ex. dressyrträning på Lätt C-nivå räknas som "träning för tävling", vilket inte är tillåtet med en T-märkt häst. Det är alltså ingen hård träning det talas om..

Det är inte helt lätt att få en triangelmärkning godkänd av försäkringsbolaget. Först ska du ha en veterinär som gör bedöningen att hästen inte kommer att bli bra OCH att den ändå håller för att fortsätta vara i livet. Inte helt lätt så långt.

Sedan ska du få försäkringsbolaget att hänga med på veterinärutlåtandet.

När du har kommit så långt tycker jag nog i o f s att det bara finns två alternativ: triangelmärka eller avliva. Själv hade jag aldrig valt att triangelmärka en så dålig häst. Jag hade avlivat.

*kl*

Blir alla hästar märkta??

Har haft en häst som skulle vara triangelmärkt, men hittade ingen märkning på henne?? Ägaren hade dock fått ut pengar för hennes användbarhet:confused:

*kl*

Blir alla hästar märkta??

Har haft en häst som skulle vara triangelmärkt, men hittade ingen märkning på henne?? Ägaren hade dock fått ut pengar för hennes användbarhet:confused:

Ja, det är liksom själva kravet. Det förekommer dock att vissa veterinärer märker "för löst" så att triangeln sen inte syns. På skimlar kan den också vara svår att se.

Hon var mörkbrun så jag tycker att det borde ha synts... Hade henne i fem år och lyckades inte hitta den:p
Spelade iofs inte så stor roll för mig, köpte henne som avelssto och visst ju om att hon hade förslitningar.

Hon var mörkbrun så jag tycker att det borde ha synts... Hade henne i fem år och lyckades inte hitta den:p
Spelade iofs inte så stor roll för mig, köpte henne som avelssto och visst ju om att hon hade förslitningar.

Kan ju som sagt ha gjorts för lös, då syns inte ärret sen.

KL

Har trianglat min förra häst, och det var faktiskt rent ekonomiskt ett bra beslut då jag fick ut allt jag lagt på honom träningsmässigt i princip och jag är inte direkt rik.
Han var så pass illa däran i sina ben, kunde gå i hagen och må bra just DÅ om han slapp belastning, men veterinären ansåg då att om skadan förvärrades så kvittade det om det fanns reservation på den skadan då den inte gick att behandla/förbättra något ändå.
I mitt fall godkände de märkning omgående, inom ett par dagar efter att veterinären och jag skickat in alla papper och rtg-bilder. Han hade ingen användbarhet kvar alls.

Han var försäkrad i 25.000 liv och 50.000 vetvård.
Jag fick ut 20.000, kvarstod 5000 kr vilket alltså skulle täcka avlivning etc om han blev utdömd/dog av ANNAN orsak än skadan han var märkt för.
Veterinärvård vet jag inte om den försvann helt eller hur det blev? Tror jag hade kvar den men som sagt, förträngt då jag saknar denna häst så hjärtat slits ur mig när jag tänker på honom var det inte riktigt prio att komma ihåg papper och nu kan det ju kvitta.

Så för min del var det värt det rent ekonomiskt. Hästen var ingen tävlingshäst och skulle aldrig kunna ridas/sittas på eller köras igen, ens promenad. Han gick sommaren ut i hagen, blev hastigt sämre mot hösten så sedan tog jag bort honom med pengar ur egen ficka i oktober 2013.
Fick alltså inte ut de där sista tusenlapparna ur försäkringen utan de brände inne, men det kunde faktiskt kvitta.

På min häst syntes det inte när pälsen vuxit ut men kändes som en liten upphöjning.

KL

---
men veterinären ansåg då att om skadan förvärrades så kvittade det om det fanns reservation på den skadan då den inte gick att behandla/förbättra något ändå.

--

Veterinärvård vet jag inte om den försvann helt eller hur det blev? Tror jag hade kvar den men som sagt, förträngt då jag saknar denna häst så hjärtat slits ur mig när jag tänker på honom var det inte riktigt prio att komma ihåg papper och nu kan det ju kvitta.

Så för min del var det värt det rent ekonomiskt. Hästen var ingen tävlingshäst och skulle aldrig kunna ridas/sittas på eller köras igen, ens promenad. Han gick sommaren ut i hagen, blev hastigt sämre mot hösten så sedan tog jag bort honom med pengar ur egen ficka i oktober 2013.
Fick alltså inte ut de där sista tusenlapparna ur försäkringen utan de brände inne, men det kunde faktiskt kvitta.

Det som är problemet, är att man inte bara får reservation för just skdan hästn blir utdömd för, utan är det hälta t ex får du reservationer för hälta alla 4 ben, och komplikationer till det. Undantaget är rena yttre olycksfallsskador.

Min T-märktes pga en defekt i hasleden, som gjorde att han dels hade en låggradig rörelsestörning (ej smärtutlöst) och dels fick ledinflammation av minsta jobb på böjt spår.

Han fick reservation för hälta alla fyra inkl komplikationer. So far so good.
Sen rullade han fast i sin box och fick en senskada. Var ett himla bök övertyga bolaget om att det var trauma.

Några år senare vurpade han i hagen och sträckte sig - samma där, hur bevisar man det?

Han togs bort 4 år efter T-märkningen pga spatt (jag hade behandlat en sväng innan och han blev bra).

Så det är inte bara det att fundera på om just den skadan det T-märktes för någonsin kommer kräva behandling. Utan om man ska ha den kvar - så kort tid som du hade spelar det väl ingen större roll, men om man tänker flera år - så måste man vara beredd på att i princip inte ha någon veterinärvårdsförsäkring förutom för kolik, sårskador osv.

Och tyvärr kan även T-märkta hästar vricka sig, vurpa i hagen och liknande och då drabbas av saker som måste behandlas - men som fbolaget kommer krångla med.

De där sista pengarna i livförsäkringen - de kan nog kvitta för alla. Men UTGIFTERNA pga reservationerna i veterinärvård är en annan femma :S I Mitt fall så överskred det faktiskt vad jag fick ut. Jag fick ut 22 000 kr (livf för 30', 8' kvarstod) - men det kostade mer med undersökn och behandling för senskadan, fläkningen och spatten under årens lopp.
Så, att inte trianglat, haft kvar försäkringen ua och fått veterinärvården ersatt och sen livbeloppet när hästen togs bort hade varit en mycket bättre "affär".

Senast ändrad:

Jag hade alternativet att avliva "omedelbart", men greppade det sista halmstrået och hoppades att han skulle må bra som sällskapshäst vilket fungerade fint ett tag men inte sen och då tog jag beslutet fort. Hade troligen fått ut samma summa ändå om jag tagit bort honom redan från början, det jag gjorde var själviskt, det spöket jagar mig ännu.

När jag avlivade min första connemara frågade faktiskt försäkringsbolaget om jag inte ville triangelmärka istället.

Det var alltså en mycket gammal förslitningsskada som uppdagades på grund av en annan skada (som då inte kunde rehabbas på rätt sätt på grund av den gamla skiten så att säga). Dött lopp.

Jag hade alternativet att avliva "omedelbart", men greppade det sista halmstrået och hoppades att han skulle må bra som sällskapshäst vilket fungerade fint ett tag men inte sen och då tog jag beslutet fort. Hade troligen fått ut samma summa ändå om jag tagit bort honom redan från början, det jag gjorde var själviskt, det spöket jagar mig ännu.

Tycker inte du ska ha dåligt samvete eller känna dig självisk. Du provade märka, och när du såg det inte gick tog du bort. Tror inte hästen led det minsta den sommaren.

Om du däremot inte hade tagit bort när han blev sämre, då hade det varit en annan femma. Och tyvärr har jag sett lite för många T-märkta som får gå och vara rejält knackiga - för ägaren har inte råd att ta dit veterinär när det inte finns någon försäkring.. :S

När jag T-märkte så var det veterinären som tyckte jag skulle märka. Jag tänkte att jag ger honom en "sista sommar", och så tar jag bort när han ledsnar på att lalla. Hästen brukade inte ens gilla betesvilan, en liten arbetsmyra. Den blev som sagt fyra eller om det var fem år lång den "sista sommaren". Dels trivdes hästen bättre än väntat med pensionärslivet, och dels kunde han hållas igång bättre än förhoppningen var.

Så det kan ju slå åt båda hållen, och tycker inte alls det är egoistiskt, så länge man tar tag i ev problem om/när de kommer!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka