Triangelmärka häst. För och nackdelar?

alexandraisabella

Trådstartare
Hej!
Min häst har varit halt nu snart ett år och det ser inte ut att bli bättre alls. Jag tänkte att jag kanske skulle triangelmärka henne och om hon mot oddsen blir ridbar igen så kör vi igång.

Vad är det som händer när man triangelmärker?
Får man ut nå försäkringspengar? Och hur mycket isåfall?
Minns bara att man inte får tävla. Men det gör vi endå inte, då jag har två andra hästar jag lånar till tävlingar. :)

Sv: Triangelmärka häst. För och nackdelar?

Man triangelmärker för att få ut försäkringspengar om man tror att hästen inte kommer att bli fullt bra igen.
MEN skulle hästen bli helt bra efter ett visst antal år som vissa blir så kommer triangelmärkningen att vara kvar för alltid. den går inte att ta bort och hästen får inte tävla eller tränas.

Hur mycket du får ut beror på vad du har för livförsäkring. Förut var det (vet inte om det är ändrat) om du har ponny får du ut allt utom 8000 av livförsäkring, och häst allt utom 10 000

Dessutom kommer skadan som var grund till triangelmärkningen vara undantagen veterinärsvårdsförsäkringen

Hur mycket man får ut vid en triangelmärkning varierar lite från bolag till bolag.

det är en väldigt stor chans att hon aldrig kommer bli bra, men blir hon det så tror jag inte att man kan bli förbjuden att rida.

Nej du blir inte förbjuden, men du får inte tävla med den överhuvudtaget. Inte ens på klubbtävlingar. Därför bör man tänka över ifall man har lust att avstå från det även IFALL hästen skulle bli frisk

Dessutom som ovanstående sa så blir reservationen undtantagen från försäkringen vilket gör att dom kan härleda andra skador till den reservationen som gör att du kanske inte får ut försäkring på andra skador

En triangelmärkt häst får inte "tävla eller tränas för tävling" o definitionen på "tränas inför tävling" kan ju vara svår, kan ju i princip innebära rida på volt.

Om din häst inte är väldigt högt livförsäkrad så tror jag inte att det är värt att triangelmärka, det är ju en del jobb och kostnader med det, och dessutom så kan du ju aldrig få det ogjort - om hästen skulle bli bra igen.

Nej, men jag tänker inte tävla då hon inte är tillräckligt "fin". Och jag har dessutom två andra jag kan tävla om jag ens vill det. Denna häst är ju då BARA skogsmulle.

Fast har du hästen så högt försäkrad så att det är "värt det"? Precis som andra har skrivit så kan det reservationer som gör att veterinärvården kan bli mycket kostsam då det inte går på försäkringen. Jag kan förstå om man triangelmärker en häst där man får ut en rejäl slant på försäkringen och vill köpa en ny häst, men ska hästen ändå stanna hos dig så kan den väl lika bra gå och skogsmulla utan tringeln. Förstår inte riktigt varför du vill triangelmärka en skogsmulle?

och en fundering, om hästen varit halt över ett år och inte bedöms bli bra, varför behålla den alls i livet då? Vad är det för skador den har?

Minns inte såhär på stående fot men kotledsinflammation var det kanske
Hon lider inte och verkar inte ogilla att bara traska runt med flocken så tycker att det inte är aktuellt att avliva. :)

Hej!
Min häst har varit halt nu snart ett år och det ser inte ut att bli bättre alls. Jag tänkte att jag kanske skulle triangelmärka henne och om hon mot oddsen blir ridbar igen så kör vi igång.

Vad är det som händer när man triangelmärker?
Får man ut nå försäkringspengar? Och hur mycket isåfall?
Minns bara att man inte får tävla. Men det gör vi endå inte, då jag har två andra hästar jag lånar till tävlingar. :)

Jag är rätt säker på att du måste ha hästen försäkrat i minst A1 20 000:- för att kunna få någon delersättning överhuvudtaget. A2 värde räknas aldrig i ett sådant här fall. Vilket restvärde man sedan har på hästen beror helt på ras och tidigare meriter. Vilket menas att en skogsmulleponny har ett lägre restvärde - kanske runt 8 000:- - medan däremot ett högt meriterat halvblodssto skulle kunna ligga runt 20-30 000:-.
Det vanligaste värdet på ett halvblod ligger dock runt 10 000:-.

Har du då ett livvärde på 20 000:- och får ut 10 000:- och sedan får en reservation för t.ex hältor (vanligaste orsaken) så vete sjutton om det är värt det.

A

Okej, tack för ett bra svar :)

men om jag då skulle ta ut summan från A1 så får jag ju inte det när hon dör, eller hur? får jag då A2 summan om hon dör? då den finns kvar

Om hon skulle dö hastigt - och mindre lustigt - i t.ex benbrott, tarmvred eller något annat så akut att hon antingen dör eller måste avlivas tämligen omgående så faller livvärdet i A2 ut. Annars får du aldrig några pengar på A2 försäkringen. Den gäller enbart sådana saker.
Restvärdet i A1 kan du få ut om hon måste avlivas för någonting annat än det som du har fått delersättning för. Om det är hältor som du får en reservation för så kan du få ut A1 restvärdet om hon behöver avlivas för andra saker, sårskador, kvickdrag och lite sådana saker.

A

KL

Förlåt för trådkap nu, TS. Jag är lite nyfiken på detta med triangelmärkning. Hur hårt är det runt det här att man inte får tävla och träna?
Jag besökte en medelstor ridskola här i Göteborg i slutet av förra året och tittade då på en Pay & Jump. Denna ridskola håller den här typen av tävlingar (?) ungefär en gång/månad.
In på banan kommer en häst som är triangelmärkt. Det var ingen tvekan om den saken. (Mörk häst, vit märkning) Borde inte ridskolan ha sagt stopp till detta? Ekipaget står inte på ridskolan i normala fall utan hade rest hit för att ställa upp i ett par av klasserna. Vem skulle man ha sagt till? Hästen har ju faktiskt inte "rätt" att vara med?

TS, jag hade funderat noga innan jag bestämde mig för att triangelmärka eftersom det är så definitivt. Den enda som kan ge dig svaret är du själv. :)

Ridskolan skulle ha satt stopp för deltagandet av den hästen om nu inte ägaren hade vett att göra det själv.
Tråkigt när folk väljer att triangelmärka hästar för att få ut pengar och sen tror att det är ok att fortsätta att vara med och tävla med dom

Efter att ha triangelmärkt en är min åsikt:

Om hästen är rejält högt försäkrad och man behöver få loss pengarna, sure. Annars - nej

För du får reservationer på försäkringen för hälta och komplikationer till det. Undantaget rena olycksfallsskador. Men det var det att bevisa. När hästen stått på öronen i hagen och vrickat sig får du betala själv. Drabbas hästen av exvis spatt får du betala själv. Min rullade fast i boxen och fick en senskada. Inga sår. Tog ett tags brevväxlande med bolaget och tre intyg från veterinären för att få dem att gå mer på att det var en traumaskada. Så de ersatte.

Alltid den lilla oron att det skulle bli försäkringstrassel om hästen behövde veterinärvård för något som ens liknade en hälta. Stå på kliniken och undra hur dyrt det blir etc.

Jag skulle tveklöst skita i att T-märka och behålla veterinärvårdsförsäkringen intakt i samma läge. Och det TROTS att min herre fick fyra fräscha bonusår, långt bättre än vet trodde. Och trots att han inte var en vandrande olycka med klippkort hos vet som T-märkt. Men för mig, nej det är inte värt pengarna att stå "utan" veterinärvårdsförsäkring. Nästa gång väntar jag hellre tills det är dags att somna med att få ut livvärdet och då få ut hela.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat