Trevliga ställen att besöka i skåne

Bison

Trådstartare
I slutet av augusti tar jag med häst, hund och kille till skåne för träningsläger i tre dagar.
Han är inte hästintresserad alls utan följer med för att få spendera lite tid med mig, inte lätt att vara tillsammans med en hästnörd 🙄
Jag kommer rida ett pass per dag så det finns tid för att se annat än gården.
Eftersom jag har tunnelseende och bara tänker på hästar och terrängbanor tänkte jag fråga här om förslag på annat att se/göra, gärna där liten hund är välkommen.
Gården ligger utanför Kristianstad och vi har bil.
 
I slutet av augusti tar jag med häst, hund och kille till skåne för träningsläger i tre dagar.
Han är inte hästintresserad alls utan följer med för att få spendera lite tid med mig, inte lätt att vara tillsammans med en hästnörd 🙄
Jag kommer rida ett pass per dag så det finns tid för att se annat än gården.
Eftersom jag har tunnelseende och bara tänker på hästar och terrängbanor tänkte jag fråga här om förslag på annat att se/göra, gärna där liten hund är välkommen.
Gården ligger utanför Kristianstad och vi har bil.

Åhus är mysigt, det ligger ca 20 min från Kristianstad mot kusten. Vacker strandremsa (mkt badvänligt) och gullig stad. Otto glassfabriken kommer från Åhus och päron-mjölkchokladglassen är godast.
I Åhus hittar ni även Absolut Vodka museet (nyöppnat), och lite restauranger som är trevliga vid ån.

I Kristianstad finns en sjysst resturang på Naturum som drivs av en fransk man, där kan ni blicka ut över Helgeån.

Kiviks musteri ligger i Kivik, där finns en liten butik där man kan shoppa god must och lite specialprodukter som kanske inte finns på ICA. Vackra äppelodlingar. På vägen dit åker ni förbi Björn Ranelids hus, watch out for the Jaguar.

Det finns lite sjysst lokalproducerad öl, Charlies bryggeri i Trolle Ljungby. Man kan beställa provsmakning hos dem(i förhand) men den starka ölen får man köpa på Systemet.

Jag är egentligen en naturmänniska så jag kan mest naturställena där runtomkring.
T ex finns en coolt ställe som heter Kjugekull där det finns jättestenbumlingar som klättrare klättrar på. Great photo moments och bra prommis för hunden!

Åh just det. Det finns en agility park i Brösarp som är sjysst. Man swishar typ 50kr och går in. Ska man käka i Brösarp bör man äta på Gästgiveriet och då skånsk äggakaka!!

Några andra intressen ni har?
 
Åhus är mysigt, det ligger ca 20 min från Kristianstad mot kusten. Vacker strandremsa (mkt badvänligt) och gullig stad. Otto glassfabriken kommer från Åhus och päron-mjölkchokladglassen är godast.
I Åhus hittar ni även Absolut Vodka museet (nyöppnat), och lite restauranger som är trevliga vid ån.

I Kristianstad finns en sjysst resturang på Naturum som drivs av en fransk man, där kan ni blicka ut över Helgeån.

Kiviks musteri ligger i Kivik, där finns en liten butik där man kan shoppa god must och lite specialprodukter som kanske inte finns på ICA. Vackra äppelodlingar. På vägen dit åker ni förbi Björn Ranelids hus, watch out for the Jaguar.

Det finns lite sjysst lokalproducerad öl, Charlies bryggeri i Trolle Ljungby. Man kan beställa provsmakning hos dem(i förhand) men den starka ölen får man köpa på Systemet.

Jag är egentligen en naturmänniska så jag kan mest naturställena där runtomkring.
T ex finns en coolt ställe som heter Kjugekull där det finns jättestenbumlingar som klättrare klättrar på. Great photo moments och bra prommis för hunden!

Åh just det. Det finns en agility park i Brösarp som är sjysst. Man swishar typ 50kr och går in. Ska man käka i Brösarp bör man äta på Gästgiveriet och då skånsk äggakaka!!

Några andra intressen ni har?

Har bara en sak att säga och det är att jag inte håller med om att man bör äta på Brösarps gästis annat än om man får en sjuk äggakagecraving och äggakaga inte går att uppbringa någon annanstans. Jag åt där idag och blev jättebesviken på både mat och service.
 
Åhus är mysigt, det ligger ca 20 min från Kristianstad mot kusten. Vacker strandremsa (mkt badvänligt) och gullig stad. Otto glassfabriken kommer från Åhus och päron-mjölkchokladglassen är godast.
I Åhus hittar ni även Absolut Vodka museet (nyöppnat), och lite restauranger som är trevliga vid ån.

I Kristianstad finns en sjysst resturang på Naturum som drivs av en fransk man, där kan ni blicka ut över Helgeån.

Kiviks musteri ligger i Kivik, där finns en liten butik där man kan shoppa god must och lite specialprodukter som kanske inte finns på ICA. Vackra äppelodlingar. På vägen dit åker ni förbi Björn Ranelids hus, watch out for the Jaguar.

Det finns lite sjysst lokalproducerad öl, Charlies bryggeri i Trolle Ljungby. Man kan beställa provsmakning hos dem(i förhand) men den starka ölen får man köpa på Systemet.

Jag är egentligen en naturmänniska så jag kan mest naturställena där runtomkring.
T ex finns en coolt ställe som heter Kjugekull där det finns jättestenbumlingar som klättrare klättrar på. Great photo moments och bra prommis för hunden!

Åh just det. Det finns en agility park i Brösarp som är sjysst. Man swishar typ 50kr och går in. Ska man käka i Brösarp bör man äta på Gästgiveriet och då skånsk äggakaka!!

Några andra intressen ni har?

I Åhus har jag nog aldrig varit, det var ett bra förslag!
Även Tjugekull ska jag kolla in. Vi är gärna utomhus, men inte friluftsmänniskor på det viset att vi gillar att vandra och är ute i ur och skur.
Hunden föredrar ställen där det finns trottoarer att gå på 😁
Agility går bra om han slipper springa själv, tittar gärna på när jag springer 😂


Autoseum i Simrishamn? Kanske kan vara något för honom:)

Ska kolla och fråga honom 😄
 
Är man tågnörd så ska man kolla in Brösarps station och museijärnväg. Skånska järnvägar håller till där och kör turer under sommarhalvåret med ånglok, diesellok eller rälsbuss tror jag. En aktiv förening är det i alla fall 😄

Åhus är väldigt mysigt som någon tipsade om.

Vill man åka till ett litet annorlunda matställe har du Bella’s Place i Bromölla. Vet inte hur maten är där eftersom det var några år sen jag åt där sist och då smakade det gott. Men ibland samlas det häftiga snygga bilar bilar på parkeringen så kika på deras hemsida.

Bäckaskogs slott finns också i närheten och kan vara värt ett besök.
 
Är man tågnörd så ska man kolla in Brösarps station och museijärnväg. Skånska järnvägar håller till där och kör turer under sommarhalvåret med ånglok, diesellok eller rälsbuss tror jag. En aktiv förening är det i alla fall 😄

Åhus är väldigt mysigt som någon tipsade om.

Vill man åka till ett litet annorlunda matställe har du Bella’s Place i Bromölla. Vet inte hur maten är där eftersom det var några år sen jag åt där sist och då smakade det gott. Men ibland samlas det häftiga snygga bilar bilar på parkeringen så kika på deras hemsida.

Bäckaskogs slott finns också i närheten och kan vara värt ett besök.

Haha! På min semester vill jag se så få tåg som möjligt 😂
Hade killen varit intresserad hade han fått åka dit själv, inga tåg för mig 😁

Men slottet såg fint ut!
 
Rinkaby och Ravlunda skjutfält är trevliga platser att besöka med häst. Avlysning för militärövningar kan kontrolleras på Försvarsmaktens hemsida.
 
Rinkaby och Ravlunda skjutfält är trevliga platser att besöka med häst. Avlysning för militärövningar kan kontrolleras på Försvarsmaktens hemsida.

Vi åker ner för att träna fälttävan så resten av tiden får han gå i hagen och vila 😊
Men tack för tipset, kan ha det i åtanke om vi åker ner för mer fri lek.
 
I slutet av augusti tar jag med häst, hund och kille till skåne för träningsläger i tre dagar.
Han är inte hästintresserad alls utan följer med för att få spendera lite tid med mig, inte lätt att vara tillsammans med en hästnörd 🙄
Jag kommer rida ett pass per dag så det finns tid för att se annat än gården.
Eftersom jag har tunnelseende och bara tänker på hästar och terrängbanor tänkte jag fråga här om förslag på annat att se/göra, gärna där liten hund är välkommen.
Gården ligger utanför Kristianstad och vi har bil.
I Kristianstad finns Hööks, Granngården och Max. Det är mitt bidrag i tipsväg :D
 
Har bara en sak att säga och det är att jag inte håller med om att man bör äta på Brösarps gästis annat än om man får en sjuk äggakagecraving och äggakaga inte går att uppbringa någon annanstans. Jag åt där idag och blev jättebesviken på både mat och service.

Ah vad tråkigt. När jag var där var service bra och maten jättegod. Det var dock ett år sedan, ev lite off-season.
 
Andra märkliga sevärdheter.
- Sveriges lägsta punkt (bakom Circle K mitt emot Ica Maxi)
- Sveriges minsta bibliotek (vid Fjälkinge station)

Övrigt
Kristianstad har laserdome, bio i gallerian, shopping, Friskis o Svettis, en simhall, lilla torg har resruranger som man kan mysa på på kvällen.
 
I Kristianstad finns Hööks, Granngården och Max. Det är mitt bidrag i tipsväg :D

Gillar alla förslag 😁
Killen gillar nog bara Max 🙄

Andra märkliga sevärdheter.
- Sveriges lägsta punkt (bakom Circle K mitt emot Ica Maxi)
- Sveriges minsta bibliotek (vid Fjälkinge station)

Övrigt
Kristianstad har laserdome, bio i gallerian, shopping, Friskis o Svettis, en simhall, lilla torg har resruranger som man kan mysa på på kvällen.

Märkliga saker passar mig 😁
Det andra faller på att Ruben inte är välkommen. Känns så tråkigt att lämna honom ensam i vårt lilla rum på anläggningen 😞
Men finns det hundvänliga restauranger i närheten tar vi gärna emot tips!
 
Gillar alla förslag 😁
Killen gillar nog bara Max 🙄



Märkliga saker passar mig 😁
Det andra faller på att Ruben inte är välkommen. Känns så tråkigt att lämna honom ensam i vårt lilla rum på anläggningen 😞
Men finns det hundvänliga restauranger i närheten tar vi gärna emot tips!
Vi har varit på flera uteserveringar vid hamnen i Åhus och haft med hund när vi var på semester där. God mat, trevlig miljö och hundvänligt. Finns oxå en glassbåt där med supergod lösglass 😋
 
Kåseberga och Ale stenar (börjar känna mig som en papegoja men det är såå fint där :o )

Där man blir attackerad av kossor 😁

Vi har varit på flera uteserveringar vid hamnen i Åhus och haft med hund när vi var på semester där. God mat, trevlig miljö och hundvänligt. Finns oxå en glassbåt där med supergod lösglass 😋

Det låter jättebra! Det lutar helt klart åt ett besök i Åhus 😋
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 869
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp