Trepunktsits vs. Tvåpunktsits, behöver lite råd/info.

Anna37

Trådstartare
Jag behöver lite råd när man i samband med hoppning använder sig av två-eller trepunktsits.
Jag har ridit i rätt så många år, men aldrig särskilt seriöst och har inte hoppat så jättemycket. Idag hoppar jag mer, och behöver nog lära om en del inpräntat felbeteende :o.
När jag hoppar bana så står jag gärna i tvåpunktsits hela tiden, eftersom jag är van vid det och tycker att det har fungerat rätt bra. Nu var det kanske 25-30 år sen jag tog mina första hopplektioner, så jag har kanske glömt vad som då var rätt, eller så stog man kanske mer i fältsits då?:crazy:
Nu rider jag i hoppspecialgrupp igen, och ska helst sitta i trepunktsits mellan hindrena. Jag har bara så svårt att resa mig i sadeln vid rätt tidpunkt i samband med hindret, antingen blir det för tidigt, eller för sent. Jag hinner inte få full kontroll på balansen och rumpan studsar gärna till i sadeln isamband med hoppet.
Kan ni förklara för mig när ni använder er av olika stilar, beror det på hästen, banan eller något annat?
När ställer ni er upp om ni rider i trepunktsits?

Ursäkta om frågan blev lång och luddig, men jag hoppas att jag kan få lite kloka svar ändå :angel:

Sv: Trepunktsits vs. Tvåpunktsits, behöver lite råd/info.

För min del beror sitsen lite grann på vilken häst jag rider men generellt använder jag 2-punkt över hindren och på lite längre galoppsträckor. I anridningen, kortare galoppsträckor och snävare svängar sitter jag i 3-punktsits för att kunna inverka bättre.

Föredrar definitivt att sitta ner i anridningen på hästen jag rider just nu då hon gärna slår på en tvärnit om avståndet inte stämmer perfekt. Lite lättare att sitta kvar då:p.

Sv: Trepunktsits vs. Tvåpunktsits, behöver lite råd/info.

Tack för svaret!
Jag kan tänka mig att det är klokt att sitta ner om man har en häst som gärna tvärnitar :-).

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 066
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 314
Senast: Cha9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar