trensportera 2 åring

Rotterö

Trådstartare
Nu skall vi åka på bete till lördag.
Han har inte åkt så mycke trensport.
Då han åkte sist var han lös. Han var då 1 år.
Nu skall vi åka ca 1/2 tim. Han kan stå uppbunden i stallet..

Skall jag binda upp honom i transporten denna gången??
Skall han åka utan mellanvägg ??
Snälla ge lite bra tipps till vår resa s´den blir bra .

Sv: trensportera 2 åring

Eftersom hästen är van att stå uppbunden i stallet och jag antar att det är utan problem så skulle jag binda upp honom även i släpet (jag binder helst i främre ringen - inte för långt grimskaft så att de kan resa sig och försöka hoppa över bommen bara). Jag skulle själv köra med mellanvägg så får hästen lite stöd av denna och dessutom så är den van vid väggen till senare tillfällen när den kanske ska åka med någon annan häst.

Det allra bästa med en så ung häst är kanske att träna och åka lite korta turer några gånger innan man ska iväg och se hur den reagerar då. Eller om man kan ta med någon äldre häst som sällskap. De första gångerna min tjej åkte släp hade hon sällskap av äldre hästar hon kände. Å andra sidan är ju 30 min resa ändå ganska kort så det borde nog gå bra!

Okej
Vi hinner inte träna nu innan vi åker. Å^ker i morgon bitti.
I stallet står han så där still. Innte rest sig någon gång i aLla fall.
Jag har vanliga transport grimmskaft självutlösbara.
Så då tycker du att väggen skall vara i trots att han aldrig haft den förut.
Ja vi får se hur detta går

Körde min 1-åring förra helgen.Resan tog 2 timmar, hade bundit honom ganska kort och hade med hans favorit kompis i transporten.Gick super bra!!!

Det är lag på att hästen ska vara bunden efter 1 års ålder.

Det brukar gå bra att binda upp dem om de är vana att vara bundna annars. I transporten har de ju väggen bakom som tar emot så de inte kan backa undan trycket.

Jag har i dag i ordning stält transporten.
Har satt i mellanväggen vikt åt sidan.
Satt i transport grimmskaft. Band lite hösilage runt bommen. Inget hö nät.
Nu är det bara att se om han går på ???
kanske det stora problemet.
Han har i dag badat. är nu ren och snygg. Ganska skönt när de skall vara borta ¨så länge.
Det blir inte så mycke borstande när han är där ute.
Det skall bli skönt att få han på bete nu.

Min lillhingst ska åka nästa lördag så jag är bra nervös för lastningen. Men jag hoppas att det går bra för er imorgon. Berätta hur det gick sen.

linafina skrev:
Min lillhingst ska åka nästa lördag så jag är bra nervös för lastningen. Men jag hoppas att det går bra för er imorgon. Berätta hur det gick sen.

Hej
Man skall inte oroa sig i onödan.
Vi skulle vara där kl 1200. Då får vi börja i tid att lasta. Kl 1000 började fixa alla prylar hjälmar västar mm.
Hämtade hästen från hagen. Han gick på utan att fundera . Rakt på direkt.
Ändå hade vi mellanväggen i. Vi band upp honom
i 2 st transport grimmskaft. Hande lindat hösilage runt bommen. Resan gick kanon bra.
Väl framme aldeles förtidigt. Då fick ha stå i transporten en bra stund.
Sedan när han skulle åka promen över vattnet. Han gick på med en gång. Inga problem.
Sedan stog han och betade lugnt trots alla andra hingstar.
Sedan släppte dom. Då visade han upp sig. Travade som en kung. fast han gick på de små killarna. De stora vek han undan för.
Så nu skall han vara där tills september.
Bra :banana: :banana: :banana:

Fotograferade du något på släppet och de övriga hingstarna?

Nej Vi fotade inget i går.
Men kommer att fota de andra när vi kollar till vår gangster.
Vi åker ca 1 gång i veckan och kollar.
Men i dag var dom som sköter hingstsläppet och kollade. Pluss satte dit får.
men vi är 26 st som kollar alla hästarna.
Alla kollar sin + de andras. Det står i kontraktet.
Sedan finns vandrar hemmet där. De har koll och telefon nr till alla.
Kommer kort under sommaren.

Vi har också hingst på bassholmen i år :) . Har fåren redan kommit, trodde inte de skulle släppas förens om ca två veckor? Vi har lite längre resväg till ön, åker från Kungsbacka trakten. Kolla gärna in fux med mycket ljus man och svans (welsh cob) lite extra :angel: , när ni är där....

Vad kul att det gick så bra när han gick på. Skönt att ni inte behövde bråka och att hästen var så lugn. Men ni kan någ få lite problem att få hem honom nu när han har kommit till en så fin plats med mycket mat ;).

Jag har läst det nånstans...

Men det står iofs inte att de måste det, men jag har för mig jag läste det :confused:

Uppbindning

När hästen binds upp för transport, ska den ha grimma med grimskaft eller halsring med rep. Grimskaftet eller repet måste vara så långt, att hästen kan äta, dricka och hålla huvudet i naturlig ställning. När hästen transporteras uppbunden, ska den antingen bindas upp med grimskaft som löper, eller bindas så kort, att den inte kan lägga sig ner. Vid transport över 8 timmar måste hästen kunna lägga sig ner och därför bindas med löpande grimskaft. Föl får aldrig bindas. Under transport med bunden häst måste det medföras t.ex. en vass kniv för att snabbt kunna lösgöra djuren vid en brand eller olycka.

Senast ändrad:

Rotterö skrev:
Nu skall vi åka på bete till lördag.
Han har inte åkt så mycke trensport.
Då han åkte sist var han lös. Han var då 1 år.
Nu skall vi åka ca 1/2 tim. Han kan stå uppbunden i stallet..

Skall jag binda upp honom i transporten denna gången??
Skall han åka utan mellanvägg ??
Snälla ge lite bra tipps till vår resa s´den blir bra .

Gör precis så du gjorde förra gången. Om det funkade så är det ju bra. Vi kör alltid våra hästar lösa och utan mellanvägg men som sagt det som hästen trivs med är bäst. Om det var länge sedan han åkte så kan det ju vara bra med en ny bra vana iom transporten. Vad jag menar är att du nu har chans att träna in ett bra lastnings beteende.

Om senaste transporteringen gick bra så är chanserna stora att han förknippar transporten med något positivt. Om inte så är det bara att börja om, långsamt och med mycket beröm och positiva känslor för hästen.

Kul att det gick så bra!
Det brukar oftast göra det; bara man tar det lugnt och inte stressar själv samt att hästen har tillit till människan. Det har uppenbarligen din häst! :)

Nämen ser man på! Mina bekanta har också sin 2-års cob, fux med ljus man och svans där i år (igen) :p
Fast det skulle tydligen finnas 3 st trodde dom :confused:

är det cobbarna från landvetter (el. ljungkile)? De var inte ens i närheten lika min häst :p . Hans man och svans är krit vitt, de övrigas var bara något ljusare än deras egna färg. Det står i papprerna att det är fem :banana: cobbar på bassholmen iår!

oj fem! Men det borde man ju se vilka som är cobbar.
Ljungskile-hästen känner jag. Vad är det för stam på din då om den nu har så ljusa anlang? Flyer eller? vad är det för stostam? (pinsamt för jag har säkert "pratat" med dig tidigare!)

HalyBailey skrev:
oj fem! Men det borde man ju se vilka som är cobbar.
Ljungskile-hästen känner jag. Vad är det för stam på din då om den nu har så ljusa anlang? Flyer eller? vad är det för stostam? (pinsamt för jag har säkert "pratat" med dig tidigare!)
Japp vi har "pratat" tidigare.

E: Cippyn Red Crusader-Derven Replica
U:Aran Serif-Brenhindy Taran Y Storm.

Kommer inte ihåg om hans föräldrar har så vit man och svans som min kuse har. Men han har kritvit man&svans. I svansen går det dock en ål av rött tagel på mitten, dock en smal sådan. Ser läckert ut!

Men han skilde sig markant från de övriga hästarna på Bassholmen. Han syntes så att säga, vilket han verkade trivas med. Visade upp sig och showade runt som värsta tuppen :D . Min sambo som "släppte" honom, sa att han känt sig som någon "idol" då väldigt många kom fram och ville ta kort och prata om vår häst. De som besiktigade hästarna blev också så här :eek: -wow vilken snygg häst! Då är det roligt att komma med en cob, som egentligen inte hör hemma på Bassholmen eftersom att det är tillför SV.HBL. egentligen....

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 176
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama