trekker endurance

norpan

Trådstartare
någon som provat den? provade trekker master och tyckte att skinnet/lädret på undersidan verkade så tunnt och klent för att klara längre förslitning. funderingar någon?

Sv: trekker endurance

ska få hem den på prov nu i veckan hoppas jag. kan rapportera när jag testat den;)

fick sadeln idag och skyndade mig ut till stallet för att prova! tyvärr visade det sig att hästen stog i feber så jag testade bara passformen vilket verkade sitta fint. min häst är väldigt tunn nu, men det blev en rejäl tunnel för ryggraden och gott om plats för manke och bra bogfrihet. stropparna till sadelgjorden var väldigt långa och min dressyrgjord på 65 cm räckte inte till för att spänna fast sadeln. sätet går att justera, man kan flytta fram bakvalvet framåt för att få ett kortare säte. kan ta bilder och beskriva hur den är att rida i när hästen kryat på sig lite och fått äta upp sig. han släpptes på sommarbete idag:d

Ja skulle vara kul och höra hur den är och rida i osv.
Min pålle går också på sommarbete nu och blir rund;)

har nu testat att rida i den ett par ggr, första gången bara skritt och idag har vi provat trav och galopp en bit. den ger bra stöd och känns stabil, jätteskön att sitta och stå upp i i galoppen och glider inte. traven känns lite ovan, det är en del i sätet som är täckt av mocka vilket kanske ger bra fäste om man ska sitta ner i traven, men när jag red lätt i helskodda ridbyxor så blev friktionen lite störande. nackdelen med sadeln är att när man spänt sadelgjorden så är inte bogriheten så bra som den verkade innan. man får knappt in en hand mellan sadel och bogblad. frågan är hur mycket hästen påverkas av detta med en bomfri sadel, en bomsadel ger juh inte vika på samma sätt.
kanske sadeln formas lite mer med tiden?
har inte hunnit ta bilder än, ska ringa stall vrå imorgon och höra om jag kan få lite längre provtid, hästen har som sagt varit hängig tidigare men verkar ha piggat på sig nu..

Har också funderat på den här sadeln? Sitter man "brett" i den?

här kommer lite bilder
th_betesslpp027.jpg

pommeln som håller upp sadeln från manken är inte för smal, där får jag lätt in en hand mellan bog och sadel. det trånga utrymmet sitter mer fram på sadeln vid knästöden, jag hoppas på att den formar sig bättre efter hästen med tiden eftersom den tillhör "mjukdelen" av sadeln. fick flytta panelerna närmare varann eftersom min häst för tillfället är omusklad runt manken och därför har en ganska hög och kantig sådan. det fungerade med nöd och näppe. tycker att sadeln för övrigt ligger bra, den glider inte märkbart framåt eller bakåt (har inte provat branta bankar än) och den känns väldigt stadig att sitta i.

hur får man in flera bilder på en gång?? jag tycker inte att sadeln känns särskilt bred, är van vid min tidigare barefootsadel.. min häst är ijuförsig väldigt tunn just nu..

Hejsan! Hur går det med sadlen? Den såg ju ut att ligga bra i längden iaf, frågan är om den passar bra på en kortryggad häst:confused:

sadeln är bara 49 cm lång. sätet går som sagt att justera och vikten fördelas mest där rumpan din hamnar eftersom sadeln är bomfri. arabkillen på bilden har väl inte den kortaste varianten av rygg, men jag använder ponnysadel som bomsadel, de 17" sadlar jag provat har varit för långa..

Ser precis ut som Star trekk sadel, kanske en kopia då... Min erfarenhet av sadeln var dålig. Hade den på prov i två veckor och upplevde den som ostabil och "tunn". Desutom blev det lätt märken i den.
Nu har jag en Torsion dressage och supertrivs i den!
/Maria.

Ja ser ut som Star trekks comfort. Funderar lite på en Comfort, verkar vara en bra sadel. Men dyr så får nog spara ihop en del om man ska ha råd.:D

sadeln funkar bra! de flyttbara bossorna jag oroade mig lite över är fortfarande som nya, har inte säckat ihop eller slitits. sadeln ligger nu bättre på pållen min, han har lagt på sig både hull och muskler. har ridit några distansritter och en 3 dagars ritt i sörmland och både jag och hästen är nöjda. den är toppen att rida långa skritturer i, där går min bomsadel bort direkt. det enorma handtaget som man undrade lite över i början har kommit väl till användning oxå:D
är det ngt särskilt ni undrar så är det bara att fråga

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
779
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 876
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 489
Senast: Fibusen
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna