Treårstest!

L

**Lina**

Har precis köpt ny häst som jag är stormförstjust i :love: Jättetrevlig... Min tränare sa även hon att om hon hade haft pengarna hade hon knyckt den framför näsan på mig! ;)

Men hästen hade ganska dåliga poäng på treårstestet o då undrar jag hur viktigta är dom egentligen? Hur mycket säger dom om framtiden? Är det så att de flesta hästar som har dåliga resultat från treårstestet inte kommer någonstans senare?? :confused:

Kan man söka på resultat från treårstesten nånstans på internet? Jag skulle vilja se hela, ägaren har bara berättat lite kort att det inte gick bra!

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Treårstest!

De kan bli jättefin hästar iaf, jag tycker inte att du ska stirra dig blind på resultaten. Tre år är inte mkt för en häst, den kan ha varit dåligt förberedd, sent utvecklad, ovan vid nya miljöer mm det är så många faktorer som spelar inte. Säger din tränare att det är en fin häst så är det säkert det :) och det viktigaste är väl att du själv är nöjd med din nya stjärna ;)
Lycka till och hoppas att det kommer gå bra för er!

Visst kan du se resultaten! :)
Gå in på www.asvh.se och klicka på unghästbedömning, välj 3-årstest och sedan har du resultatlistorna delade efter plats i spalten till höger.
Nog är det så att alla hästar inte presterar till full kapacitet på testet! Onekligen måste man kunna ha en dålig dag. Hästen kanske var dåligt förberedd?
Min egen häst visade jag i våras. Han var så väl förberedd på löshoppningen han kunde vara (dock gångartshäst) men allt blev pannkaka eftersom han kraschade och blev rädd. Han stressade upp sig, blev sedan trött och kunde inte visa gången till fullo efteråt. Därför blev tyvärr resultaten inte så bra.
Exteriören är dock vad den är, så länge hästen är någorlunda färdigväxt!

Lycka till med din häst! Du vill inte berätta vilken det är?

Jag har varit på ett antal 3-årstest och skulle vilja sammanfatta mina intryck så här:
*Exteriören är som den är. Det enda du kan påverka senare är väl hull, muskulatur och i vissa fall lite av benställning m.h.a. hovis.
*Presentationen skiljer sig enormt!!! Vissa hästar verkar ju aldrig tidigare varit hemifrån och är knappt inridna - hur ska de kunna visa sitt bästa när de är totalt oförberedda? Det skiljer MYCKET på ryttarna och jag kan ibland tycka att det är omöjligt att bilda sig en vettig uppfattning om vissa hästar p.g.a. den dåliga presentationen, medan jag i andra fall funderar på om jag verkligen tycker att hästen verkar så bra eller om det är ryttaren som är skicklig nog att dupera mig.

MVH

Cathrine

Men på 3-årstestet är ju inte ryttaren så viktig, det gäller ju bara godkänt eller ej!

en kuse osm jag rider fick diplom som hopphäst på 3 års men hon svävar fram. 1.a eller 2.a på alla dressyrtävlingar i år LAklasser regionalt. tyvärr e hon dock skadad nu (blitt sparkad) så vi hoppas att de blir häst av henne igen längre fram.
men pga att hon var överbyggd o spänd så syntes inte gången , o dessutom e hon mycket starkare nu så hon kommer upp.

Tack för alla svar!! :bow: :bow:
Nu känner jag mig lugnad... :)

Fredag: Hästen är ett fyraårigt sto efter Wetano. En STOR madam men ack så fin :love:

Hon skulle ha åkt till Lotta Jerhammar för utbildning i våras men pga av en sårskada så bidde det aldrig så...
Så därför är hon inte så utbildad ännu, men jag är tacksam då priset nu blev väldigt mycket bättre (ur min synvinkel ;) ) än om hon hade stått hos Lotta under sommaren!!

Ska gå in på hemsidan o kolla om jag hittar min stjärna! :D

Det fanns ju bara årets resultat! :cry:
Hon visades ju förra året, går det hitta de resultaten nånstans?
Är det kanske jag som letar dåligt? :o

Det kan finnas på hemsidan för den klubb hon är visad hos, exempelvis mälardalens varmblodklubb

Har nu kollat på hemsidan och hittat hennes resultat! :)
Inga stjärnpoäng men men.. (787767=42)

Det stod RP över en spalt och hästarna hade fått G, N eller U.
Vad betyder detta?? :confused:

Ridprov

G= godkänt
U= underkänt
N= ej visat ridprov

Lill / STall Nöbbeled

Om du tittar på treårsstatistiken så der du att Mynta fick betyg 5 på hoppningen....

Ja det här med tre-årstestet. Vi har visat ett antal fina hästar under årens lopp. Med blandade resultat. Vad har resultaten egentligen för betydelse? Jo visst, ska du sälja hästen så är det ju jätte fint att kunna vissa upp bra siffror. Själva jobbbet fram till testet är, tycker jag jätte bra. men HÄSTEN måste ha sin dag när du är där.
Vi visade bl a en egen uppfödning i våras, en jättefin häst, ett sto som bla dömdes till klass 1 föl. Men det var inte hennes dag, hon totalt misslyckades i hoppningen där, fick 5-5 , och jag kan lova att den märren kan hoppa!! Men allt gick snett. hon är ju inte sämre för det. Så jag tror att en häst med hel kassa poäng från tre-årstestet får man ta med en nypa salt, och kolla omständigheterna. Men visst en som fått höga poäng är säkert ett framtidslöfte.

Jadu... Vi har också en fyraåring efter wetano ( :love: :love: ) och hon fick inte bra på treårstestet. Hon var oskodd, oklippt och vi var ju inte så duktiga utan mest för att det var kul. Inte vår dag liksom... Hon är iaf en underbar häst, och vår tränare älskar hennes trav m.m. Så du ska nog inte stirra dig blind på testresultatet ;). Lycka till!

När den kända hopphästen Mynta var 3-år fanns inte dagens 3-årstest. Mynta gick dock kvalitetsbedömning som 4-åring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 000
Kropp & Själ Har precis samlat mod till att söka vård för min näsa. Jag GISSAR att jag har en sned nässkiljevägg, men jag vet inte. Hur som helst så...
Svar
7
· Visningar
2 502
Senast: Millicent
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 609
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur